-
21. Data: 2023-08-14 11:11:33
Temat: Re: Bosak & Mentzen odc. 24 - Gigantyczna ilość danych w rękach skarbówki!
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 14-08-2023 o 10:55, J.F pisze:
> On Sun, 13 Aug 2023 23:39:34 +0200, io wrote:
>> Twizy, stoi na zaewnątrz, ma podłączoną do gniazdka wtyczkę, gniazdko
>> jest sterowalne, jak trzeba naładować to się je zasila, jak trzeba
>> jechać to się załącza ogrzewanie szyby.
>
> I to w Twizzy chcesz monitorować napięcie?
>
> Tylko nie rozumiem ... a czemu gniazdko sterowane?
Baterii nie powinno się trzymać w stanie pełnego naładowania.
To jej na zdrowie nie wychodzi.
Trzeba tłumaczyć dalej, czy sam pojmiesz?
-
22. Data: 2023-08-14 12:14:22
Temat: Re: Bosak & Mentzen odc. 24 - Gigantyczna ilość danych w rękach skarbówki!
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 14 Aug 2023 11:11:33 +0200, Cavallino wrote:
> W dniu 14-08-2023 o 10:55, J.F pisze:
>> On Sun, 13 Aug 2023 23:39:34 +0200, io wrote:
>
>>> Twizy, stoi na zaewnątrz, ma podłączoną do gniazdka wtyczkę, gniazdko
>>> jest sterowalne, jak trzeba naładować to się je zasila, jak trzeba
>>> jechać to się załącza ogrzewanie szyby.
>>
>> I to w Twizzy chcesz monitorować napięcie?
>>
>> Tylko nie rozumiem ... a czemu gniazdko sterowane?
>
> Baterii nie powinno się trzymać w stanie pełnego naładowania.
> To jej na zdrowie nie wychodzi.
>
> Trzeba tłumaczyć dalej, czy sam pojmiesz?
Ogolnie samochod powinien o to dbac, ale moze Twizzy nie potrafi.
Ale sam pomiar napiecia to moze byc za mało, a do komputera Twizzy sie
raczej nie dostanie ...
A dla reszty kolejna cecha - najlpiej trzymac połowicznie rozladowane,
pilnowac ładowania, ładować dopiero przed spodziewanym wyjazdem?
Są juz te samochody takie cwane, zeby wygodnie to ogarnąc z telefonu?
J.
-
23. Data: 2023-08-14 12:30:31
Temat: Re: Bosak & Mentzen odc. 24 - Gigantyczna ilość danych w rękach skarbówki!
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 14-08-2023 o 12:14, J.F pisze:
> On Mon, 14 Aug 2023 11:11:33 +0200, Cavallino wrote:
>> W dniu 14-08-2023 o 10:55, J.F pisze:
>>> On Sun, 13 Aug 2023 23:39:34 +0200, io wrote:
>>
>>>> Twizy, stoi na zaewnątrz, ma podłączoną do gniazdka wtyczkę, gniazdko
>>>> jest sterowalne, jak trzeba naładować to się je zasila, jak trzeba
>>>> jechać to się załącza ogrzewanie szyby.
>>>
>>> I to w Twizzy chcesz monitorować napięcie?
>>>
>>> Tylko nie rozumiem ... a czemu gniazdko sterowane?
>>
>> Baterii nie powinno się trzymać w stanie pełnego naładowania.
>> To jej na zdrowie nie wychodzi.
>>
>> Trzeba tłumaczyć dalej, czy sam pojmiesz?
>
> Ogolnie samochod powinien o to dbac,
I dba.
Ale nie wie, czy akurat chcesz wyjechać w dłuższą trasę, więc
potrzebujesz za godzinę pełnego zasięgu i 100% w baterii, czy też będzie
stał przez tydzień, więc wystarczy mu 80%.
Widzę że dalej za trudne.
> Ale sam pomiar napiecia to moze byc za mało, a do komputera Twizzy sie
> raczej nie dostanie ...
Przede wszystkim nie ma szklanej kuli na wyposażeniu.
Dlatego ładowanie tanich i starych elektryków włącza się ręcznie z
odpowiednim wyprzedzeniem, albo przez sterowalne gniazdo, żeby z domu
nie wyłazić.
W droższych można to przez harmonogram ustawić z komórki lub menu.
Też stosuję te różnice przy ładowaniu Smarta i Soula.
> Są juz te samochody takie cwane, zeby wygodnie to ogarnąc z telefonu?
Oczywiście, zdecydowana większość.
Ale nadal nie wiedzą KIEDY mają się ładować i po co.
To musi wiedzieć właściciel.
A i czasem łatwiej wysterować gniazdko niż samochód.
Np. samochód jest bogowie wiedzą gdzie i nie ma zasięgu gsm, a gniazdko
jest w na stałe domowym wifi, więc można mu zaplanować harmonogram.
-
24. Data: 2023-08-14 14:26:12
Temat: Re: Bosak & Mentzen odc. 24 - Gigantyczna ilość danych w rękach skarbówki!
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 14 Aug 2023 12:30:31 +0200, Cavallino wrote:
> W dniu 14-08-2023 o 12:14, J.F pisze:
>> On Mon, 14 Aug 2023 11:11:33 +0200, Cavallino wrote:
>>> W dniu 14-08-2023 o 10:55, J.F pisze:
>>>> On Sun, 13 Aug 2023 23:39:34 +0200, io wrote:
>>>>> Twizy, stoi na zaewnątrz, ma podłączoną do gniazdka wtyczkę, gniazdko
>>>>> jest sterowalne, jak trzeba naładować to się je zasila, jak trzeba
>>>>> jechać to się załącza ogrzewanie szyby.
>>>>
>>>> I to w Twizzy chcesz monitorować napięcie?
>>>>
>>>> Tylko nie rozumiem ... a czemu gniazdko sterowane?
>>>
>>> Baterii nie powinno się trzymać w stanie pełnego naładowania.
>>> To jej na zdrowie nie wychodzi.
>>>
>>> Trzeba tłumaczyć dalej, czy sam pojmiesz?
>>
>> Ogolnie samochod powinien o to dbac,
>
> I dba.
> Ale nie wie, czy akurat chcesz wyjechać w dłuższą trasę, więc
> potrzebujesz za godzinę pełnego zasięgu i 100% w baterii, czy też będzie
> stał przez tydzień, więc wystarczy mu 80%.
>
> Widzę że dalej za trudne.
>
>> Ale sam pomiar napiecia to moze byc za mało, a do komputera Twizzy sie
>> raczej nie dostanie ...
>
> Przede wszystkim nie ma szklanej kuli na wyposażeniu.
> Dlatego ładowanie tanich i starych elektryków włącza się ręcznie z
> odpowiednim wyprzedzeniem, albo przez sterowalne gniazdo, żeby z domu
> nie wyłazić.
>
> W droższych można to przez harmonogram ustawić z komórki lub menu.
Harmonogram ma godziny, moc, czy %/ładunek/energię?
> Też stosuję te różnice przy ładowaniu Smarta i Soula.
Ale nie pochwaliles sie, ze taki sprytny jestes :-)
>> Są juz te samochody takie cwane, zeby wygodnie to ogarnąc z telefonu?
>
> Oczywiście, zdecydowana większość.
> Ale nadal nie wiedzą KIEDY mają się ładować i po co.
> To musi wiedzieć właściciel.
Chodzi mi tylko o to, aby podłączyć do gniazdka, a resztę
móc zmieniac wygodnie z telefonu..
> A i czasem łatwiej wysterować gniazdko niż samochód.
> Np. samochód jest bogowie wiedzą gdzie i nie ma zasięgu gsm, a gniazdko
> jest w na stałe domowym wifi, więc można mu zaplanować harmonogram.
To i samochod powinien miec wifi :-)
Ale gniazdko stanu baterii nie zna. Dasz rade tak ustawic harmonogram
aby naladowało sie tyle, ile chcesz?
J.
-
25. Data: 2023-08-15 05:07:37
Temat: Re: Bosak & Mentzen odc. 24 - Gigantyczna ilość danych w rękach skarbówki!
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 14-08-2023 o 14:26, J.F pisze:
> On Mon, 14 Aug 2023 12:30:31 +0200, Cavallino wrote:
>> W dniu 14-08-2023 o 12:14, J.F pisze:
>>> On Mon, 14 Aug 2023 11:11:33 +0200, Cavallino wrote:
>>>> W dniu 14-08-2023 o 10:55, J.F pisze:
>>>>> On Sun, 13 Aug 2023 23:39:34 +0200, io wrote:
>
>>>>>> Twizy, stoi na zaewnątrz, ma podłączoną do gniazdka wtyczkę, gniazdko
>>>>>> jest sterowalne, jak trzeba naładować to się je zasila, jak trzeba
>>>>>> jechać to się załącza ogrzewanie szyby.
>>>>>
>>>>> I to w Twizzy chcesz monitorować napięcie?
>>>>>
>>>>> Tylko nie rozumiem ... a czemu gniazdko sterowane?
>>>>
>>>> Baterii nie powinno się trzymać w stanie pełnego naładowania.
>>>> To jej na zdrowie nie wychodzi.
>>>>
>>>> Trzeba tłumaczyć dalej, czy sam pojmiesz?
>>>
>>> Ogolnie samochod powinien o to dbac,
>>
>> I dba.
>> Ale nie wie, czy akurat chcesz wyjechać w dłuższą trasę, więc
>> potrzebujesz za godzinę pełnego zasięgu i 100% w baterii, czy też będzie
>> stał przez tydzień, więc wystarczy mu 80%.
>>
>> Widzę że dalej za trudne.
>>
>>> Ale sam pomiar napiecia to moze byc za mało, a do komputera Twizzy sie
>>> raczej nie dostanie ...
>>
>> Przede wszystkim nie ma szklanej kuli na wyposażeniu.
>> Dlatego ładowanie tanich i starych elektryków włącza się ręcznie z
>> odpowiednim wyprzedzeniem, albo przez sterowalne gniazdo, żeby z domu
>> nie wyłazić.
>>
>> W droższych można to przez harmonogram ustawić z komórki lub menu.
>
> Harmonogram ma godziny, moc, czy %/ładunek/energię?
Wszystko.
>
>> Też stosuję te różnice przy ładowaniu Smarta i Soula.
>
> Ale nie pochwaliles sie, ze taki sprytny jestes :-)
Bo to oczywiste dla ładujących bev.
> Chodzi mi tylko o to, aby podłączyć do gniazdka, a resztę
> móc zmieniac wygodnie z telefonu..
Gniazdko wi-fi bardzo w tym pomaga, gdy auto stare.
Czasem wallbox miewa też tego typu funkcje, do tego da się zintegrować z
automatyką domową.
>
>> A i czasem łatwiej wysterować gniazdko niż samochód.
>> Np. samochód jest bogowie wiedzą gdzie i nie ma zasięgu gsm, a gniazdko
>> jest w na stałe domowym wifi, więc można mu zaplanować harmonogram.
>
> To i samochod powinien miec wifi :-)
Ma.
Ale może nie mieć zasięgu na jakimś podziemnym parkingu.
>
> Ale gniazdko stanu baterii nie zna. Dasz rade tak ustawic harmonogram
> aby naladowało sie tyle, ile chcesz?
Oczywiście, wiem jak długo się ładuje, to i mogę przerwać po np. 1/4
potrzebnego czasu.
-
26. Data: 2023-08-15 12:09:03
Temat: Re: Bosak & Mentzen odc. 24 - Gigantyczna ilość danych w rękach skarbówki!
Od: io <i...@o...pl.invalid>
W dniu 14.08.2023 o 10:55, J.F pisze:
> On Sun, 13 Aug 2023 23:39:34 +0200, io wrote:
>> W dniu 13.08.2023 o 20:10, J.F pisze:
...
>
>>>>>>>>>>>> Ale po/do czego co Ci ta łączność?
...
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> Jest bardzo dobrym pytaniem "do czego" w sensie jakie dokładnie dane
>>>>>>>>>> można chcieć przesyłać. Bo sens jest w takiej czy innej użyteczności.
>>>>>>>>>> Pomiar napięcia akumulatora może być użyteczny.
...
>>>>>>>
>>>>>>> A monitoring jak źle zrobisz, to ci je rozładuje jeszcze szybciej :-)
>>>>>>
>>>>>> A jak dobrze?
>>>>>
>>>>> To sie będą rozładowywały tak jak do tej pory, ale bedziesz o tym
>>>>> wiedział :-)
>>>>
>>>> Czyż nie temu służy monitoring? A jak ktoś ma czym sterować to też może.
>>>> Np grzanie szyby załączyć.
>>>
>>> Jakie grzanie szyby?
>>> Mowilismy chyba o samochodach stojących gdzies w garazu czy na
>>> parkingu, w ktorych akumulatory sie rozładowują.
>>>
>>> Jak sie rozladuje, to trzeba pójść, naładować, nic tu monitoring nie
>>> zmieni.
>>
>> Twizy, stoi na zaewnątrz, ma podłączoną do gniazdka wtyczkę, gniazdko
>> jest sterowalne, jak trzeba naładować to się je zasila, jak trzeba
>> jechać to się załącza ogrzewanie szyby.
>
> I to w Twizzy chcesz monitorować napięcie?
Kiedyś nie pisałem o aku Twizy tylko o rzadko używanej spalinówce, ale w
elektryku tym bardziej ma znaczenie stan naładowania. Nie chodzi
przecież tylko o to, czy uda się odpalić ale ile ujedzie się.
>
> Tylko nie rozumiem ... a czemu gniazdko sterowane?
> Boisz sie, ze sie zapali ?
By mi korków nie wybiło gdy jednocześnie załączą się: Twizy, bojler i
czajnik.
-
27. Data: 2023-08-15 12:21:50
Temat: Re: Bosak & Mentzen odc. 24 - Gigantyczna ilość danych w rękach skarbówki!
Od: io <i...@o...pl.invalid>
W dniu 14.08.2023 o 12:14, J.F pisze:
> On Mon, 14 Aug 2023 11:11:33 +0200, Cavallino wrote:
>> W dniu 14-08-2023 o 10:55, J.F pisze:
>>> On Sun, 13 Aug 2023 23:39:34 +0200, io wrote:
>>
>>>> Twizy, stoi na zaewnątrz, ma podłączoną do gniazdka wtyczkę, gniazdko
>>>> jest sterowalne, jak trzeba naładować to się je zasila, jak trzeba
>>>> jechać to się załącza ogrzewanie szyby.
>>>
>>> I to w Twizzy chcesz monitorować napięcie?
>>>
>>> Tylko nie rozumiem ... a czemu gniazdko sterowane?
>>
>> Baterii nie powinno się trzymać w stanie pełnego naładowania.
>> To jej na zdrowie nie wychodzi.
>>
>> Trzeba tłumaczyć dalej, czy sam pojmiesz?
>
> Ogolnie samochod powinien o to dbac, ale moze Twizzy nie potrafi.
Jak niby miałby sam na to wpaść, że przed dzisiejszym wyjazdem do
sąsiedniej wioski na lody ma się naładować na tyle, byśmy dojechali i
wrócili?
>
> Ale sam pomiar napiecia to moze byc za mało, a do komputera Twizzy sie
> raczej nie dostanie ...
OpenEVSE raczej to samo dostarcza co widać w pojeździe.
>
> A dla reszty kolejna cecha - najlpiej trzymac połowicznie rozladowane,
> pilnowac ładowania, ładować dopiero przed spodziewanym wyjazdem?
No i tak właśnie jest.
>
> Są juz te samochody takie cwane, zeby wygodnie to ogarnąc z telefonu?
O wyprzedzaniu ładowania to ja nie wiem. Musiałoby uwzględniać
specyficzne taryfy prądu i specyficzne korzystanie z obiektu. Raczej
problem automatyzacji domowej uwzględniającej kwestię zasilania
samochodu niż automatyzacji samego samochodu.
-
28. Data: 2023-08-15 14:47:30
Temat: Re: Bosak & Mentzen odc. 24 - Gigantyczna ilość danych w rękach skarbówki!
Od: io <i...@o...pl.invalid>
W dniu 15.08.2023 o 12:21, io pisze:
> W dniu 14.08.2023 o 12:14, J.F pisze:
...
>> Ale sam pomiar napiecia to moze byc za mało, a do komputera Twizzy sie
>> raczej nie dostanie ...
>
> OpenEVSE raczej to samo dostarcza co widać w pojeździe.
OVMS
-
29. Data: 2023-08-15 15:08:59
Temat: Re: Bosak & Mentzen odc. 24 - Gigantyczna ilość danych w rękach skarbówki!
Od: io <i...@o...pl.invalid>
W dniu 14.08.2023 o 14:26, J.F pisze:
> On Mon, 14 Aug 2023 12:30:31 +0200, Cavallino wrote:
>> W dniu 14-08-2023 o 12:14, J.F pisze:
>>> On Mon, 14 Aug 2023 11:11:33 +0200, Cavallino wrote:
>>>> W dniu 14-08-2023 o 10:55, J.F pisze:
>>>>> On Sun, 13 Aug 2023 23:39:34 +0200, io wrote:
>
...
>
>>> Są juz te samochody takie cwane, zeby wygodnie to ogarnąc z telefonu?
>>
>> Oczywiście, zdecydowana większość.
>> Ale nadal nie wiedzą KIEDY mają się ładować i po co.
>> To musi wiedzieć właściciel.
>
> Chodzi mi tylko o to, aby podłączyć do gniazdka, a resztę
> móc zmieniac wygodnie z telefonu..
No to chyba wspomniany OVMS. Jak nie sam to z HA :-)
>
>> A i czasem łatwiej wysterować gniazdko niż samochód.
>> Np. samochód jest bogowie wiedzą gdzie i nie ma zasięgu gsm, a gniazdko
>> jest w na stałe domowym wifi, więc można mu zaplanować harmonogram.
>
> To i samochod powinien miec wifi :-)
>
> Ale gniazdko stanu baterii nie zna. Dasz rade tak ustawic harmonogram
> aby naladowało sie tyle, ile chcesz?
Jw.