  • 31. Data: 2012-03-16 16:07:23
    Temat: Re: Blad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkow
    Od: zażółcony <r...@c...pl>

    W dniu 2012-03-13 04:17, A.L. pisze:

    > Tak ejszcze kontynuujac, blad w oprogramowaniu spowodowal ze
    > amerykanskie pociski antyrakietowe Patriot w 98% przypadkow chybialy
    > celu, co bylo bezposrednim powodem smeirci 30 zolnierzy amerykanskich
    > podczas pierwszej wojny perskiej (okolo 100 bylo rannych)
    No to przynajmniej uratowało życie jakimś osobom
    'po drugiej stronie' :)

  • 32. Data: 2012-03-16 16:20:05
    Od: zażółcony <r...@c...pl>

    W dniu 2012-03-15 16:09, Wojciech Jaczewski pisze:

    > W przypadku produktów czysto programistycznych jest chyba trochę łatwiej
    > mieć wpływ.
    > Jeśli ktoś postanowił zaoszczędzić np. nie montując w urządzeniu jakiegoś
    > potrzebnego w szczególnych przypadkach czujnika, to choćby programista się
    > nie wiem jak wykazywał, to programowo problemu sprzętowego nie rozwiąże.
    >
    > Niemniej uważam, że i w tym przypadku programista jest współodpowiedzialny,
    > jeśli rozumie konsekwencje tych decyzji i nie reaguje.

    I tu jest większy temat. Imo programista może nawet nie za bardzo
    ogarniać wyobraźnią skutki swojej pracy, zagrożenia.

    Wyobraźmy sobie hipotetycznie, że np. na skutek błędu
    wszystkie transakcje kartowe z jednego dnia zaksięgowały się
    u jednego człowieka zamiast u rzeczywistych właścicieli kart.
    Pechowy właściciel spojrzał na konto, zdążył tylko krzyknąć
    'okradli mnie !' i zmarł na zawał :)

    To już była pewna skrajność, ale imo podstawa to jednak
    organizacja pracy i odpowiedzialność ustawiona 'wysoko'.
    Scenariusze testowe, ryzyka - powinni wymyślać ludzie
    bliżsi biznesu i rzeczywistości :) niż programiści,
    którzy np. jadą procedury wg. specyfikacji i tyle.
    Jeśli dopuścimy, że główny ciężar odpowiedzialności
    ponoszą specjaliści niskiego szczebla, to będziemy mieć
    wybuch za wybuchem, tyle wybuchów, ile fal wchodzenia
    na rynek młodych, niedoświadczonych ludzi lub fal imigrantów
    z innych rejonów świata.

  • 33. Data: 2012-03-16 17:12:08
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Mar 16, 4:20 pm, zażółcony <r...@c...pl> wrote:

> [...]
    > bliżsi biznesu i rzeczywistości :) niż programiści,
    > którzy np. jadą procedury wg. specyfikacji i tyle.

    Zgadza się, ale odpowiedzialność programisty polega na tym, żeby
    porządnie napisać kod. Jak program będzie miał choćby i najlepiej
    wyspecyfikowane wymagania, ale napisany będzie źle, to jego jakość
    będzie problematyczna.

    Z drugiej strony nie można raczej oczekiwać, że biznes menedżer
    sprawdzi, czy w programie nie ma data races albo czy podział na klasy
    jest dobry.

> [...]
    > wybuch za wybuchem, tyle wybuchów, ile fal wchodzenia
    > na rynek młodych, niedoświadczonych ludzi lub fal imigrantów

    Gdyby jednocześnie z tym dopuszczeniem weszła w życie certyfiacja
    zawodowa, to buć może nie będziemy.

  • 34. Data: 2012-03-16 17:37:36
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 16 Mar 2012 17:07:23 +0100, zażółcony <r...@c...pl>
    wrote:

    >No to przynajmniej uratowało życie jakimś osobom
    >'po drugiej stronie' :)

    Jebnelo cie?...

    A.L.

  • 35. Data: 2012-03-17 08:52:01
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 16/03/2012 16:07, zażółcony wrote:

    > No to przynajmniej uratowało życie jakimś osobom
    > 'po drugiej stronie' :)

    niby że na tej rakiecie która nie została zestrzelona, ktoś sobie
    urządził przejażdżkę? Wile E Coyote????

    B.

  • 36. Data: 2012-03-17 10:17:57
    Od: wloochacz <w...@n...gmail.spameromnie.com>

    W dniu 2012-03-02 13:14, Edek Pienkowski pisze:

    > W tym przypadku istotniejsze od "proste" jest "bezbłędne".
    Dlaczego tylko w tym przypadku? Dlaczego nie w każdym przypadku?

    > Brak
    > błędów osiąga się często bardzo skomplikowanymi metodami, a nie
    > Keep It Simple bo skomplikowanych rzeczy nie rozumiemy. Ok,
    > czasami zachowuje się prostotę w jednym miejscu, a wymaga to
    > ukrycia skomplikowanej podstawy gdzie indziej.
    Coś na siłę ta argumentacja - mam rozumieć, że jak coś jest proste, to
    zostało wymyślone przez prostaka (prostego człowieka) - ergo jest
    bezwzględnie gorsze i pewnie błędne?
    Jak dla mnie to bełkot... Tak samo jak twierdzenie, iż "KISS jest
    właśnie dla ludzi głupich".

    --
    wloochacz

  • 37. Data: 2012-03-17 11:16:01
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Sat, 17 Mar 2012 11:17:57 +0100, wloochacz napisal:

    > Dlaczego tylko w tym przypadku? Dlaczego nie w każdym przypadku?

    Gdy mowa o konsekwencjach błędów w rodzaju ludzkiego zdrowia i życia,
    to bezbłędność jest najważniejsza. Czasem ważniejszy jest czas i ilość
    ficzerów, np. oprogramowania do blogowania czy CRM, wtedy prostota
    pomaga uzyskać szybciej dobre wyniki. Bezbłędność i czas wykonania
    to tradeoff, czy to się akceptuje czy nie. Jak chce się sprzedać
    system z SLA 99,999% to nagle okazuje się, że nie wszystkie
    organizacje są w stanie coś takiego stworzyć, bo to nie takie proste.

    > Coś na siłę ta argumentacja - mam rozumieć, że jak coś jest proste, to
    > zostało wymyślone przez prostaka (prostego człowieka) - ergo jest
    > bezwzględnie gorsze i pewnie błędne?

    Na siłę to Ty obracasz kota ogonem. Nie wiem, czy chciałbyś -
    odpukać, nikomu nie życzę nic złego -
    być pod respiratorem z następującym certyfikatem:
    "Certyfikat normy EU-53246732: 10 naszych programistów przez 10
    dni patrzyło się na nasz kod napisany zgodnie z zasadą KISS i nie
    zauważyło błędu.". Bo do tego sprowadza się KISS.

    Ja jedynie argumentuję, że proste nie zawsze jest lepsze, odwrotny
    argument to już Ty stworzyłeś - nie chciałem nikogo urazić. Mnie
    po prostu wpienia to, jak większość programistów stosuje KISS,
    gubiąc połowę szczegółów najczęściej i potem nie chce działać.
    No, ale jest proste.

    > Jak dla mnie to bełkot... Tak samo jak twierdzenie, iż "KISS jest
    > właśnie dla ludzi głupich".

    KISS to bełkot. Niestety masa programistów postępuje mniej więcej tak,
    że wątki są skomplikowane, boost jest skomplikowany, w ogóle
    po co skomplikowane rozwiązania, nie musżę się uczyć i powiem,
    że KISS! Alleluja i do przodu.

    Edek

  • 38. Data: 2012-03-17 15:12:00
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    Edek Pienkowski wrote:

    > jak większość programistów stosuje KISS,
    > gubiąc połowę szczegółów najczęściej i potem nie chce działać.
    > No, ale jest proste.

    Wg mnie, szczegóły to gubią właśnie ci, którzy stosują rozwiązania
    skomplikowane. Nawymyślają sobie jakiś przerost formy nad treścią (czy to
    przez nadużywanie technik obiektowych, czy przez nadużywanie szablonów),
    przez co na szczegóły zabraknie już czasu.

> [...]
    > że wątki są skomplikowane, boost jest skomplikowany, w ogóle
    > po co skomplikowane rozwiązania, nie musżę się uczyć i powiem,

    Prostych rozwiązań należy używać tam, gdzie są. Skomplikowanych - wyłącznie
    tam, gdzie nie ma prostych.
    Wymienione wyżej wątki: jeśli ktoś ich używa tam, gdzie spokojnie poradziłby
    sobie program jednowątkowy, to szuka sobie (a często i nie sobie, tylko
    pozostałym współpracownikom) kłopotów. Nie chodzi o to, żeby tych rozwiązań
    się nie uczyć, tylko aby jedynym powodem ich używania nie było to, że akurat
    poświęciłem ileś czasu na ich naukę - i koniecznie tę wiedzę muszę
    natychmiast wykorzystać.

  • 39. Data: 2012-03-17 16:17:22
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Saturday, March 17, 2012 3:12:00 PM UTC, Wojciech Jaczewski wrote:

> [...]
    > się nie uczyć, tylko aby jedynym powodem ich używania nie było to, że akurat
    > poświęciłem ileś czasu na ich naukę - i koniecznie tę wiedzę muszę

    O to to. Pracuje nad biblioteka C++ ktorej oryginalni autorzy (ktorzy juz odeszli z
    firmy) nawsadzali szablony gdzie tylko sie dalo. Kod budowal sie niemilosiernie
    dlugo, debugowanie go trwalo wiecznosci bo debugger musial sie przebic przez stosy
    roznych wersji szablonow, a kod wcale nie byl znaczaco szybszy od wersji ktora go
    zastapilismy - uzywajacej zwyklego polimorfizmu na funkcjach wirtualnych.

    RW

  • 40. Data: 2012-03-17 18:22:45
    Od: "t.o." <r...@w...pl>

    Użytkownik "Andrzej Jarzabek" <a...@g...com> napisał w
    wiadomości
    b.googlegroups.com...

    > Gdyby jednocześnie z tym dopuszczeniem weszła w życie certyfiacja
    > zawodowa, to buć może nie będziemy.

    Certyfikacja zawodowa?

    tx.