eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyBiegi a prędkość jazdy.Re: Biegi a prędko?ć jazdy.
  • Data: 2010-05-17 23:28:37
    Temat: Re: Biegi a prędko?ć jazdy.
    Od: "arek.pp" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On 17 Maj, 22:30, jacek2v <j...@g...com> wrote:
    > On 15 Maj, 23:39, "arek.pp" <a...@o...pl> wrote:

    > A ja myślałem, że we wszystkich samochodach ostatnie biegi są poniżej
    > 1.0?
    > Kiedyś miałem Tico :) i już chyba na 4 biegu miał przełożenie poniżej
    > 1.0
    > Tu przykładowo z forestera 2.0l: Manual: 1st:3.454, 2- 2.062, 3-
    > 1.448, 4- 1.088, 5- .780,
    >
    > Pzdr.
    > Jacek

    Zgadza się. Podałeś przełożenia skrzyń biegów. Większosc skrzynek
    tak jest zbudowana. Ale to nie znaczy że kołą się szybciej kręcą od
    wału, bo trzeba uwzględnić mechanizm różnicowy.
    Zapominasz o przelożeniu głównym w mechanizmie różnicowym o
    przełożeniu od 2,5 do 5 w zalezności od silnika i skrzyni.
    Dopiero mnożąc te dwie wartości otrzymamy współczynnik zmniejszajacy
    predkosc kół w stosunku do wału.
    Tak jak poprzednio podałem: np. przy przełożeniu 1:1 dla obrotów biegu
    jałowego 850 obr/min i obwodzie koła 1,9m samochód jechałby ok 100 km/
    h. Nie ma takich silników w samochodach osobowych. Moze w koparkach,
    albo wywrotkach na kamieniołomach.
    Mocne popularne diesle osobówek (np 2.0 TDI CR) maja 2000 obr przy
    ok 105-110 km/h na 6 biegu. Ich moment przy tych obrotach dają moc
    wystarczającą do jazdy 100 km/h i jednoczesnie przy vmax ok. 210-220
    km/h kręcą się przy obrotach mocy maksymalnej 4-4,2 krpm (bo zeby
    jechac 220 km/h potrzeba 150 KM w typowym aucie). Skrzynki sa
    precyzyjnie dobierane dla kazdego typoszregu samochodów. Mozna to
    łatwo policzyc mając dane skrzynki i mostu (i obwód koła).
    A nadbieg to NIE BYŁ bieg, który miał przełożenie <1 (bo akurat taki
    był stosunek zębatek w danej skrzyni), tylko bieg, na którym nie
    osiągało się vmax /lub z trudem i z wiatrem/ i który nadawał się tylko
    do toczenia się autostradą. Zazwyczaj powodem nie osiągnia Vmax była
    kiepska aerodynamika.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: