eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyBiegi a prędkość jazdy.Re: Biegi a prędko?ć jazdy.
  • Data: 2010-05-18 18:59:03
    Temat: Re: Biegi a prędko?ć jazdy.
    Od: jacek2v <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On 17 Maj, 23:28, "arek.pp" <a...@o...pl> wrote:
    > On 17 Maj, 22:30, jacek2v <j...@g...com> wrote:
    >
    > > On 15 Maj, 23:39, "arek.pp" <a...@o...pl> wrote:
    > > A ja myślałem, że we wszystkich samochodach ostatnie biegi są poniżej
    > > 1.0?
    > > Kiedyś miałem Tico :) i już chyba na 4 biegu miał przełożenie poniżej
    > > 1.0
    > > Tu przykładowo z forestera 2.0l: Manual: 1st:3.454, 2- 2.062, 3-
    > > 1.448, 4- 1.088, 5- .780,
    >
    > > Pzdr.
    > > Jacek
    >
    >   Zgadza się. Podałeś przełożenia skrzyń biegów. Większosc skrzynek
    > tak jest zbudowana. Ale to nie znaczy że kołą się szybciej kręcą od
    > wału, bo trzeba uwzględnić mechanizm różnicowy.
    >   Zapominasz o przelożeniu głównym w mechanizmie różnicowym o
    > przełożeniu od 2,5 do 5 w zalezności od silnika i skrzyni.
    > Dopiero mnożąc te dwie wartości otrzymamy współczynnik zmniejszajacy
    > predkosc kół w stosunku do wału.
    > Tak jak poprzednio podałem: np. przy przełożeniu 1:1 dla obrotów biegu
    > jałowego  850 obr/min i obwodzie koła 1,9m samochód jechałby ok 100 km/
    > h. Nie ma takich silników w samochodach osobowych. Moze w koparkach,
    > albo wywrotkach na kamieniołomach.
    >   Mocne popularne diesle osobówek (np 2.0 TDI CR) maja 2000 obr przy
    > ok 105-110 km/h na 6 biegu. Ich moment przy tych obrotach dają moc
    > wystarczającą do jazdy 100 km/h i jednoczesnie przy vmax ok. 210-220
    > km/h kręcą się przy obrotach mocy maksymalnej 4-4,2 krpm (bo zeby
    > jechac 220 km/h potrzeba 150 KM w typowym aucie). Skrzynki sa
    > precyzyjnie dobierane dla kazdego typoszregu samochodów.  Mozna to
    > łatwo policzyc mając dane skrzynki i mostu (i obwód koła).
    >   A nadbieg to NIE BYŁ bieg, który miał przełożenie <1 (bo akurat taki
    > był stosunek zębatek w danej skrzyni), tylko bieg, na  którym nie
    > osiągało się vmax /lub z trudem i z wiatrem/ i który nadawał się tylko
    > do toczenia się autostradą. Zazwyczaj powodem nie osiągnia Vmax była
    > kiepska aerodynamika.

    Niestety skleroza jest u mnie postępująca, dlatego wybacz jeśli się
    pomylę w obliczeniach :):
    zakładamy, że silnik pracuje 2000obr/min i samochód jedzie 100km/h
    (1666m/min) oraz koła mają zewnętrzny obwód 2*pi*34cm=0,214m
    czyli w ciągu minuty koło samochodu wykonuje : 1666/0,214=~7785obr/
    min, co daje ponad 3 większą prędkość obrotową, mhh musiałem gdzie
    popełnić błąd:)

    Pomożesz?

    Pzdr.
    Jacek



Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: