  • Data: 2014-09-09 12:26:12
    Temat: Re: Bezpieczne 12V - pytanie do elektryków
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:luma3l$304$...@s...chmurka.net...
    c/cf/Sitrenn.svg/110px-Sitrenn.svg.png

    >Nigdy tego symbolu nie widziałem.
    >Mam rozumieć, że ładowarki do komórek na których nie ma tego symbolu
    >nie zapewniają odpowiedniej separacyjności i pod żadnym pozorem nie
    >wolno dotykać końcówki kabelka łączonego do telefonu ?

    Lepiej nie
    http://wiadomosci.wp.pl/kat,1347,title,Ladowarka-do-
    telefonu-prawie-doprowadzila-do-tragedii,wid,1323399
    4,wiadomosc.html?ticaid=1136a2

    W tle widac jakis zlew ...

    Cos ciekawego tu widze
    http://en.wikipedia.org/wiki/Extra-low_voltage

    Separated or safety extra-low voltage (SELV)
    IEC defines a SELV system as "an electrical system in which the
    voltage cannot exceed ELV under normal conditions, and under
    single-fault conditions, including earth faults in other circuits".

    Czyli tak:
    a) podwojna izolacja i ogolnie podwojne zabezpieczenia, gdyz zadna
    pojedyncza usterka nie powinna powodowac ryzyka porazenia,
    b) izolacja obwodu, aby nie bylo mozliwosci porazenia
    miedzyobwodowego - czyli w drugim obwodzie dotykamy elementu pod
    napieciem, w pierwszym czegokolwiek ... i prad nie plynie, bo pierwszy
    obwod NIE jest uziemiony (pecety np sa).
    A takze - przebija nam sie izolacja w transformatorze, ladowarka na
    wyjsciu nadal ma 5V, ale na potencjale 230V. Dotkniecie telefonu grozi
    smiercia (choc tylko nieliczne maja dzis metalowe obudowy). Ale przed
    tym ma zabezpieczac podwojna izolacja.

    "There exists some confusion regarding the origin of the acronym:
    "SELV" stands for "separated extra-low voltage" in installation
    standards (e.g., BS 7671) and for "safety extra-low voltage" in
    appliance standards (e.g., BS EN 60335).

    A SELV circuit must have:

    -protective-separation (i.e., double insulation, reinforced insulation
    or protective screening) from all circuits other than SELV and PELV
    (i.e., all circuits that might carry higher voltages)

    -simple separation from other SELV systems, from PELV systems and from
    earth (ground). "

    i komentarz:
    A typical example for a SELV circuit is a Class III battery charger,
    fed from a Class II power supply.

    klasy
    http://en.wikipedia.org/wiki/Appliance_classes

    Przy czym jak rozumiem - Class 3 to urzadzenie nieizolowane, a nawet z
    odslonietymi czesciami pod napieciem. Np ladowarka akumulatorow, ale
    zasilana niskim napieciem.
    Wymaga zasilania przez urzadzenie Class 2 - i to one zapewnia
    bezpieczenstwo w tym przykladzie.

    U mnie na ladowarce do telefonu sa dwa kwadraty (class II). I to w
    zasadzie wystarczy. I chyba kwalifikuje sie do nazwy SELV.

    I jeszcze tylko jedna watpliwosc pozostaje - czy wystarczy uzyc karkas
    transformatora z gruba scianka miedzy sekcjami ? Bo ona jedna, ale za
    to kwalifikuje sie do "reinforced".

    J.

    P.S. I jeszcze z tych class II
    "The basic requirement is that no single failure can result in
    dangerous voltage becoming exposed so that it might cause an electric
    shock and that this is achieved without relying on an earthed metal
    casing. This is usually achieved at least in part by having two layers
    of insulating material surrounding live parts or by using reinforced
    insulation."

    Oraz
    "Insulated AC/DC power supplies (such as cell-phone chargers) are
    typically designated as Class II, meaning that the DC output wires are
    isolated from the AC input. The designation "Class II" should not be
    confused with the designation "Class 2", as the latter is unrelated to
    insulation (it originates from standard UL 1310, setting limits on
    maximum output voltage/current/power)."

    Wiec powyzej powinienem pisac Class II a nie Class 2 :-)