  • Data: 2014-09-09 13:28:20
    Temat: Re: Bezpieczne 12V - pytanie do elektryków
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:540ed5c6$0$2378$65785112@news.neostrada.pl...

    > Cos ciekawego tu widze
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Extra-low_voltage

    Z tego tylko jedno nowe przemyślenie dotyczące czegoś, co mnie nie
    interesuje. Myślałem, że FELV to ELV z tylko funkcjonalną izolacją, ale
    widzę, FELV może być w ogóle bez izolacji. Ale to nic nie zmienia bo
    izolacja funkcjonalna jest pomijana przy kwestiach bezpieczeństwa - jakby
    jej nie było.

    [...]
    > A SELV circuit must have:
    >
    > -protective-separation (i.e., double insulation, reinforced insulation or
    > protective screening) from all circuits other than SELV and PELV (i.e.,
    > all circuits that might carry higher voltages)
    >
    > -simple separation from other SELV systems, from PELV systems and from
    > earth (ground). "

    Gdyby tak oni tam mogli być spójni. W 60950-1 jest tabelka wymaganych
    izolacji między różnymi obwodami i tam występuje:
    "nieuziemiony SELV" i "uziemiony SELV". A przecież to też pochodzi od IEC.

    > klasy
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Appliance_classes
    >
    > Przy czym jak rozumiem - Class 3 to urzadzenie nieizolowane, a nawet z
    > odslonietymi czesciami pod napieciem. Np ladowarka akumulatorow, ale
    > zasilana niskim napieciem.
    > Wymaga zasilania przez urzadzenie Class 2 - i to one zapewnia
    > bezpieczenstwo w tym przykladzie.

    Tego wyraźnie nigdzie nie napisali. Napisali, że wymaga zasilania obwodem
    SELV.
    Ale też nigdzie nie napisali, że wyjście zasilacza klasy I na pewno nie jest
    SELV.
    A ja właśnie o to pytam. Wszędzie skupiają się na obudowie.
    Na razie mam podejrzenie, że większość zasilaczy klasy I wymaga wprawdzie
    uziemienia obudowy, ale ma wyjście DC SELV.
    Zapytałem wczoraj Pulsara co oni na to i na razie cisza.

    > U mnie na ladowarce do telefonu sa dwa kwadraty (class II). I to w
    > zasadzie wystarczy. I chyba kwalifikuje sie do nazwy SELV.
    >
    > I jeszcze tylko jedna watpliwosc pozostaje - czy wystarczy uzyc karkas
    > transformatora z gruba scianka miedzy sekcjami ? Bo ona jedna, ale za to
    > kwalifikuje sie do "reinforced".

    Szczegółowe wymagania na reinforced pewnie da się znaleźć, ale to inny
    temat.

    > Oraz
    > "Insulated AC/DC power supplies (such as cell-phone chargers) are
    > typically designated as Class II, meaning that the DC output wires are
    > isolated from the AC input.
    To zdanie nie mówi nic. Bo wyjście zasilacza klasy I też jest izolowane.
    P.G.