    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Bezpieczeństwo przy wirtualnej masie
    Date: Mon, 2 Oct 2017 14:31:20 +0200

    > Punkt 1. albo 3., inne nie mają wg mnie sensu. Najsensowniejszy wydaje
    > się 3.

    Transil jest przystosowany do dużego impulsu prądu - to sugeruje 1.
    Przy 3 jeśli przewidujesz, że transil czasem zadziała to ten impuls
    przepłynie też przez pierwszy rezystor dzielnika - tu dochodzimy do
    kwestii jakie rezystory w dzielniku, jakie najwyższe spodziewane
    przepięcie i czy pierwszy rezystor nie przebije i jakie impulsy prądu
    wytrzyma.
    Impulsy surge są powolne - czyli chyba nie można liczyć, że indukcyjność
    wtórnego uzwojenia ma jakiś istotny wpływ na jego ograniczenie.

    Dlatego chyba wybrałbym 1. Można wtedy na drugim rezystorze dzielnika
    dać dodatkowo (dla spokojności) jakąś małą Zenerkę.

    Do tej pory tłumiliśmy zakłócenie różnicowe.
    Jak przyjdzie CM to przez pojemność trafa (szczerze - nie mam pojęcia
    jakie to rzędy) przeniesie się prosto na wyjście WO. Nie wiem, czy to
    może być groźne dla tego WO - jaki prąd tam popłynie, ale te kV
    przeładowujące te pojemności to jednak jakiś prąd może być.
    Ponieważ wejścia przetworników A/D można często sterować przez spore
    rezystory (zależnie od częstotliwości próbkowania nawet setki kom) to ja
    bym ten rezystor podzielił na dwa i wtedy wyjście WO byłoby łączone z
    uzwojeniem przez jeden z nich - to nic nie kosztuje, a na pewno
    zmniejszy ewentualny impuls przychodzący przez pojemność trafa.

    Ponieważ ja normalnie wszystko robię bardzo zachowawczo to ja bym
    zabezpieczał też wtórne względem masy, i przy założeniu, że moje
    zabezpieczenia są obciążone (czyli chwilowo jest takie napięcie jak one
    ograniczają) tymi rezystorami ograniczył wtedy prąd tak aby WO nie mógł
    dostać popalić.

    Ale nie wiem, czy to nie przerost formy nad treścią.
    P.G.