    From: Michał Lankosz <m...@t...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Bezkrokowo krokowiec
    Date: Wed, 19 Feb 2014 22:00:33 +0100

    W dniu 2014-02-19 20:58, Robert Wańkowski pisze:

    > "Michał Lankosz"
    >
    > Zgybienie jednego kroku/mikrokroku wykryje?
    Mam układ, w którym jest lekkie sprężynowanie przy dojściu do oporu
    mechanicznego, tak +/- 40 mikrokroków (1/8). Stall detector ma
    programowany rejestr, w którym zapisuje się próg wykrywania. Wartość
    zależy od parametrów silnika, ustawionego prądu silnika, prędkości.
    Sterownik więc w zasadzie wykrywa zwiększone obciążenie (pewna zależność
    od prądu) i nie gubi kroków do chwili wykrycia tego zwiększonego
    obciążenia.

    > Można kupić cały sterownik
    > na tym układzie?
    > Tak to jest sprawne, że enkoder zbędny?

    W moim mechanizmie może też dojść do zakleszczenia i wtedy jak zgubi
    kroki też jest spełniony warunek dla stall detect. Tyle że wtedy już
    zakładam, że zgubiłem niewiadomą liczbę kroków i pozycję mechaniczną
    uznaję za nieznaną. Układ nie ma funkcji zatrzymania kręcenia przy
    wykryciu zagubienia kroku, jedynie informację tą wystawia na osobne
    wyprowadzenie i zapala bity rejestru.
    Nie mam takiego mechanicznego układu, co zatrzyma wał co do mikrokroku
    tak więc nie miałem okazji sprawdzić, jak szybko on to wykrywa.
    Szczególnie, że kręcę ok. 3200 mikrokroków na sekundę i używam wyłącznie
    interfejsu SPI.
    W notach jednak nigdzie się nie chwalą, że może to być układ
    'encoderless', a jedynie ma możliwość wykrycia zablokowania wału na
    przykład dojściem do ogranicznika mechanicznego.
    Ma za to funkcję dojścia do krańcówki i później powolnego z niej
    zejścia, co może być przydatne w maszynie CNC. Na przykład po wykryciu
    jakiejś awarii mechanicznej za pomocą stall detect nawet po zgubieniu
    kroków można się wyzerować za pomocą krańcówki. Tak więc w pewnych
    sytuacjach może enkoder da się wyeliminować. Ja to przynajmniej tak widzę.

    --
    Michał