    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm,pl.rec.gps
    Subject: Re: Będziemy śledzeni
    Date: Sat, 02 May 2009 13:02:41 +0200

    Robert Tomasik pisze:

    > Czy możesz mi powiedzieć, jakimż to zagrożeniami mam zacząć sobie
    > zawracać głowę zakładając, że nie mam zamiaru popełniać przestępstw?

    Nie ma ludzi niewinnych. Każdy z nas ma jakieś tajemnice i rzeczy,
    których wolałby nie ujawniać nawet wtedy, gdy nie stoją one w
    sprzeczności z prawem. Nawet jeśli dzisiaj masz to gdzieś za x lat może
    być zupełnie inaczej. Szczególnie gdy chodzi o sferę tak zwanej
    "obyczajowości".

    Przykład 1: Świętujesz ze znajomymi jakiś osobisty sukces idąc do baru,
    w którym przy okazji tańczą skąpo odziane panie. Po dziesięciu latach i
    paru następnych odniesionych sukcesach pełnisz jakąś odpowiedzialną,
    publiczną funkcję. No i tu nagle niespodzianka - nielubiany "kolega" z
    pracy, mający chrapkę na twoją posadę szukając na Ciebie "brudów"
    wyciąga akt całonocnego pobytu w takowym lokalu. Dziennikarze z
    pierwszego lepszego brukowca podchwytują sprawę, a oni już wiedzą jak to
    rozdmuchać. ;)

    Przykład 2: Zazdrosna żona/dziewczyna wkupuje się (dosłownie) w łaski
    tego, kogo trzeba śledząc każdy twój krok. Nawet jeśli jesteś mężczyzną
    idealnym, który idzie prosto do domu po pracy, to czy takie śledzenie
    nie jest samo w sobie czymś uwłaczającym godności?

    Przykład 3: Wystarczy, że do władzy dojdzie jakiś zwichrowany umysł i
    uda mu się przepchnąć ustawę podobną do tej, jaką kilka lat temu już
    chcieli nam zafundować rządzący (dwa lata w wiezieniu za samo oglądanie
    szeroko rozumianej "pornografii" w Internecie) i tylko zainwestuje w
    odpowiedni system strzegący moralności obywatela, uruchamiający alarm
    gdy tylko ten pojawia się nie tam, gdzie powinien.

    Ogólnie taki system da władzy niesamowitą wręcz możliwość kontrolowania
    obywatela i gromadzenia informacji na tego temat: gdzie jada, z kim się
    spotyka, jakie rozrywki preferuje, jaki jest jego styl jazdy samochodem,
    jakie praktyki religijne wykonuje, jaki jest jego stan zdrowia (na
    podstawie częstotliwości wizyt u lekarza) etc. Słowem "liberalna
    demokracja" zajmie się inwigilacją w stopniu o jakim totalitarne reżimy
    jeszcze dwie dekady temu mogły mogły pomarzyć. Wizja czegoś takiego jest
    przerażająca, a ziścić się może właśnie przez ludzi o postawie takiej
    jak twoja: "ja tam nie mam nic do ukrycia". Zresztą co się dziwić -
    pierwsza faza społecznego warunkowania, polegająca na praniu (nawet
    dziecięcych) mózgów za pomocą reality show mówiących jasno "rezygnacja z
    prywatności jest cool, rezygnacja z prywatności zrobi z Ciebie gwiazdę"
    już się zakończyła wielkim sukcesem...