  • 91. Data: 2023-05-03 02:00:17
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-05-02, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Z przemian chemicznych to ona sie bierze ... w jakich innych mialaby

    Nie podejmuje się konkretnie wskazac, ale nawet cytowany art. to twierdzi.
    "Overall, differential capacity plots provide insights into what
    chemical changes are responsible for dis- charge capacity losses [..]"
    Więc nawet nie "że w ogóle", a w które.

    > sie schowac?
    > Fizyczne ... jakie ?

    Choćby na niejonowe pojemności a pewnie i na transport co większych
    cząsteczek.

    Generalnie można sobie to MZ wyobrazić jako dość złożony układ z kupą
    elementów kontrolowanych dyfuzyjnie. Za duzy prąd w tę czy wewtę i cos
    się gdzieś zaczyna gromadzić, z czymś reagować, tworzą się jakieś ekstra
    opory, rośnie potencjał pomiędzy różnymi (mikro)sekcjami, coś się
    utlenia (w sensie elektrochemicznym), coś redukuje, etc. etc.

    Zapytaj mnie za pół roku, powinienem być mądrzejszy.

    > https://youtu.be/zu-bB8xj_00?t=424
    > No ale jako wzór ogniwa to bym tego nie brał :-)

    No dokładnie. A zerknij ponownie do wspomnianego art. pod wykres EIS,
    (Fig. 9), jaki model opisuje taki dość standardowy aku 18650. Kilka
    pojemności, kupa elementów oporowych.

    Jak poszukasz po Electrochemical impedance spectroscopy (EIS) battery to
    zobaczysz co jak jest tłumaczone. Np.:
    https://www.nature.com/articles/s41467-021-26894-5

    EIS jest w tej chwili standardowo uzywane do sprawdzenia co się w takich
    aku dzieje, bo sama metoda poniekąd odzwierciedla proces ładowania /
    rozładowywania przy różnych czasach relaksacji (częstotliwościach
    prądowych/napięciowych).

    --
    Marcin

  • 92. Data: 2023-05-03 02:08:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-05-02, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > No dobra - ale poważnie pytam - masz powiedzmy 20kWh w aku, wystawiasz
    > na mróz ubywa 10kWh - gdzie one som:P

    Tam gdzie były wcześniej.

    --
    Marcin

  • 93. Data: 2023-05-03 03:11:24
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 02-05-2023 o 19:34, J.F pisze:

    > Posiadacze moze napiszą, czy przyrost energii w baterii pokazywany
    > przez samochod pasuje do rachunku z ładowarki.

    Nie pasuje.
    I nie może pasować - choćby dlatego, że oprócz ładowania samochód
    wykorzystuje prąd z gniazdka do innych rzeczy - np. podgrzewania baterii
    albo wnętrza.

    Choć są wyjątki - Tesla na SC kasuje za energię doładowaną.

  • 94. Data: 2023-05-03 07:07:06
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 03.05.2023 o 03:11, Cavallino pisze:

    > Nie pasuje.
    > I nie może pasować - choćby dlatego, że oprócz ładowania samochód
    > wykorzystuje prąd z gniazdka do innych rzeczy - np. podgrzewania baterii
    > albo wnętrza.

    Ale wiesz, że jak podajesz ile pali ICE na 100 to nie odziela się paliwa
    na świecenie światłami, na kręcenie pompą paliwa i na klimę?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 95. Data: 2023-05-03 07:10:11
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Tam gdzie były wcześniej.

    Czyli gdzie? Wcześniej był w akku.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 96. Data: 2023-05-03 07:54:12
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 03:11 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

> [...]
    > albo wnętrza.
    >
    > Choć są wyjątki - Tesla na SC kasuje za energię doładowaną.

    Jak mam osobny licznik na obwodzie ładowarki podpięty pod HA i nie tankuję
    na mieście.
    Poza swoim licznikiem zatankowałem raz - 36kWh
    U mnie od początku roku na 7400km poszło 1470 kWh czyli wychodzi około 20
    kWh na 100km.
    W tym są straty ładowarki, straty ładowania, grzanie baterii, codzienne
    podgrzewanie auta no i ładowanie.

    https://zapodaj.net/f6192079944e2.jpg.html

    TG

  • 97. Data: 2023-05-03 08:10:03
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > 20 kWh na 100km.
    > W tym są straty ładowarki, straty ładowania, grzanie baterii, codzienne

    A zgadza się z tym co pokazuje "na komputerze"?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 98. Data: 2023-05-03 08:30:42
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 08:10 Shrek <...@w...pl> pisze:

    > A zgadza się z tym co pokazuje "na komputerze"?

    W moim aucie nie ma średniej z całego przebiegu. Jest z określonego
    przedziały czasowego, która po kilku dniach się rotuje.
    Jak się kiedyś przyłożyłem i porównywałem to wychodziło, że licznik
    energii pokazywał około 1-2kWh/100 więcej niż statystyki auta. To była
    zima, druga połowa stycznia.

    TG

  • 99. Data: 2023-05-03 08:43:21
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > Jak się kiedyś przyłożyłem i porównywałem to wychodziło, że licznik
    > energii pokazywał około 1-2kWh/100 więcej niż statystyki auta. To była

    Czyli 5-10% więcej na liczniku - zgadzałoby się.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 100. Data: 2023-05-03 09:03:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-05-03, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Czyli gdzie? Wcześniej był w akku.

    Nadal MZ tam są. Co się stanie jak doprowadzisz to aku do np. 25C?

    --
    Marcin