-
91. Data: 2023-05-03 02:00:17
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2023-05-02, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
> On Tue, 02 May 2023 13:11:13 GMT, Marcin Debowski wrote:
>> On 2023-05-02, Janusz <j...@o...pl> wrote:
>>> W dniu 2023-05-02 o 00:02, Shrek pisze:
>>>> W dniu 01.05.2023 o 22:28, Janusz pisze:
>>>>
>>>>> Przy dużych prądach spadek pojemności może wynosić nawet połowę.
>>>>> Reszta energii wydziela się na rezystancji wewnętrznej i zamienia w
>>>>> ciepło.
>>>>
>>>> Chyba niebardzo - to są pojedyncze miliomy.
>>>>
>>> No nie, jednak jest to istotny problem, ta energia nie znika tajemniczo,
>>> musi się z nią coś stać, skoro nie idzie w napęd to idzie w ciepło,
>>> innego wyjścia nie ma.
>>
>> Może pójść w przemiany chemiczne lub fizyczne.
>
> Z przemian chemicznych to ona sie bierze ... w jakich innych mialaby
Nie podejmuje się konkretnie wskazac, ale nawet cytowany art. to twierdzi.
"Overall, differential capacity plots provide insights into what
chemical changes are responsible for dis- charge capacity losses [..]"
Więc nawet nie "że w ogóle", a w które.
> sie schowac?
> Fizyczne ... jakie ?
Choćby na niejonowe pojemności a pewnie i na transport co większych
cząsteczek.
Generalnie można sobie to MZ wyobrazić jako dość złożony układ z kupą
elementów kontrolowanych dyfuzyjnie. Za duzy prąd w tę czy wewtę i cos
się gdzieś zaczyna gromadzić, z czymś reagować, tworzą się jakieś ekstra
opory, rośnie potencjał pomiędzy różnymi (mikro)sekcjami, coś się
utlenia (w sensie elektrochemicznym), coś redukuje, etc. etc.
Zapytaj mnie za pół roku, powinienem być mądrzejszy.
> https://youtu.be/zu-bB8xj_00?t=424
> No ale jako wzór ogniwa to bym tego nie brał :-)
No dokładnie. A zerknij ponownie do wspomnianego art. pod wykres EIS,
(Fig. 9), jaki model opisuje taki dość standardowy aku 18650. Kilka
pojemności, kupa elementów oporowych.
Jak poszukasz po Electrochemical impedance spectroscopy (EIS) battery to
zobaczysz co jak jest tłumaczone. Np.:
https://www.nature.com/articles/s41467-021-26894-5
EIS jest w tej chwili standardowo uzywane do sprawdzenia co się w takich
aku dzieje, bo sama metoda poniekąd odzwierciedla proces ładowania /
rozładowywania przy różnych czasach relaksacji (częstotliwościach
prądowych/napięciowych).
--
Marcin
-
92. Data: 2023-05-03 02:08:37
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2023-05-02, Shrek <...@w...pl> wrote:
> W dniu 02.05.2023 o 21:46, LordBluzg(R)?? pisze:
>
>>> Przyłączam się do pytania;)
>>>
>> To ja dopytam: A zimą? Gdzie można odzyskać straconą energię po nocy
>> przy -20C?
>
> No dobra - ale poważnie pytam - masz powiedzmy 20kWh w aku, wystawiasz
> na mróz ubywa 10kWh - gdzie one som:P
Tam gdzie były wcześniej.
--
Marcin
-
93. Data: 2023-05-03 03:11:24
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 02-05-2023 o 19:34, J.F pisze:
> Posiadacze moze napiszą, czy przyrost energii w baterii pokazywany
> przez samochod pasuje do rachunku z ładowarki.
Nie pasuje.
I nie może pasować - choćby dlatego, że oprócz ładowania samochód
wykorzystuje prąd z gniazdka do innych rzeczy - np. podgrzewania baterii
albo wnętrza.
Choć są wyjątki - Tesla na SC kasuje za energię doładowaną.
-
94. Data: 2023-05-03 07:07:06
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 03.05.2023 o 03:11, Cavallino pisze:
> Nie pasuje.
> I nie może pasować - choćby dlatego, że oprócz ładowania samochód
> wykorzystuje prąd z gniazdka do innych rzeczy - np. podgrzewania baterii
> albo wnętrza.
Ale wiesz, że jak podajesz ile pali ICE na 100 to nie odziela się paliwa
na świecenie światłami, na kręcenie pompą paliwa i na klimę?
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
95. Data: 2023-05-03 07:10:11
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 03.05.2023 o 02:08, Marcin Debowski pisze:
>> No dobra - ale poważnie pytam - masz powiedzmy 20kWh w aku, wystawiasz
>> na mróz ubywa 10kWh - gdzie one som:P
>
> Tam gdzie były wcześniej.
Czyli gdzie? Wcześniej był w akku.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
96. Data: 2023-05-03 07:54:12
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .05.2023 o 03:11 Cavallino <C...@k...pl> pisze:
> W dniu 02-05-2023 o 19:34, J.F pisze:
>
>> Posiadacze moze napiszą, czy przyrost energii w baterii pokazywany
>> przez samochod pasuje do rachunku z ładowarki.
>
> Nie pasuje.
> I nie może pasować - choćby dlatego, że oprócz ładowania samochód
> wykorzystuje prąd z gniazdka do innych rzeczy - np. podgrzewania baterii
> albo wnętrza.
>
> Choć są wyjątki - Tesla na SC kasuje za energię doładowaną.
Jak mam osobny licznik na obwodzie ładowarki podpięty pod HA i nie tankuję
na mieście.
Poza swoim licznikiem zatankowałem raz - 36kWh
U mnie od początku roku na 7400km poszło 1470 kWh czyli wychodzi około 20
kWh na 100km.
W tym są straty ładowarki, straty ładowania, grzanie baterii, codzienne
podgrzewanie auta no i ładowanie.
https://zapodaj.net/f6192079944e2.jpg.html
TG
-
97. Data: 2023-05-03 08:10:03
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 03.05.2023 o 07:54, Tomasz Gorbaczuk pisze:
> Jak mam osobny licznik na obwodzie ładowarki podpięty pod HA i nie
> tankuję na mieście.
> Poza swoim licznikiem zatankowałem raz - 36kWh
> U mnie od początku roku na 7400km poszło 1470 kWh czyli wychodzi około
> 20 kWh na 100km.
> W tym są straty ładowarki, straty ładowania, grzanie baterii, codzienne
> podgrzewanie auta no i ładowanie.
A zgadza się z tym co pokazuje "na komputerze"?
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
98. Data: 2023-05-03 08:30:42
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .05.2023 o 08:10 Shrek <...@w...pl> pisze:
> W dniu 03.05.2023 o 07:54, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>
>> Jak mam osobny licznik na obwodzie ładowarki podpięty pod HA i nie
>> tankuję na mieście.
>> Poza swoim licznikiem zatankowałem raz - 36kWh
>> U mnie od początku roku na 7400km poszło 1470 kWh czyli wychodzi około
>> 20 kWh na 100km.
>> W tym są straty ładowarki, straty ładowania, grzanie baterii, codzienne
>> podgrzewanie auta no i ładowanie.
>
> A zgadza się z tym co pokazuje "na komputerze"?
W moim aucie nie ma średniej z całego przebiegu. Jest z określonego
przedziały czasowego, która po kilku dniach się rotuje.
Jak się kiedyś przyłożyłem i porównywałem to wychodziło, że licznik
energii pokazywał około 1-2kWh/100 więcej niż statystyki auta. To była
zima, druga połowa stycznia.
TG
-
99. Data: 2023-05-03 08:43:21
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 03.05.2023 o 08:30, Tomasz Gorbaczuk pisze:
>> A zgadza się z tym co pokazuje "na komputerze"?
>
> W moim aucie nie ma średniej z całego przebiegu. Jest z określonego
> przedziały czasowego, która po kilku dniach się rotuje.
> Jak się kiedyś przyłożyłem i porównywałem to wychodziło, że licznik
> energii pokazywał około 1-2kWh/100 więcej niż statystyki auta. To była
> zima, druga połowa stycznia.
Czyli 5-10% więcej na liczniku - zgadzałoby się.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
100. Data: 2023-05-03 09:03:40
Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2023-05-03, Shrek <...@w...pl> wrote:
> W dniu 03.05.2023 o 02:08, Marcin Debowski pisze:
>
>>> No dobra - ale poważnie pytam - masz powiedzmy 20kWh w aku, wystawiasz
>>> na mróz ubywa 10kWh - gdzie one som:P
>>
>> Tam gdzie były wcześniej.
>
> Czyli gdzie? Wcześniej był w akku.
Nadal MZ tam są. Co się stanie jak doprowadzisz to aku do np. 25C?
--
Marcin