-
51. Data: 2019-11-15 07:55:27
Temat: Re: Baterie w EV - degradacja
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Thu, 14 Nov 2019 23:29:08 +0100, Mateusz Viste napisał(a):
> 2019-11-14 o 21:59 GMT, Budzik napisał:
>> Ale jadac na biegu i puszczajac gaz zuzywasz 0...
>
> Jadąc na biegu zużywasz drogo nabytą energię kinetyczną aby kręcić
> silnikiem na niepotrzebnie wysokich obrotach - za tę energię
> kinetyczną już wcześniej zapłaciłeś paliwem, trochę szkoda ją
> teraz marnować na grzanie silnika...
> Natomiast jadąc na luzie silnik będzie kręcił się na najmniejszych
> obrotach i palił minimalną dawkę paliwa, a energię kinetyczną
> wykorzystasz optymalnie na pokonanie oporów toczenia.
Owszem, tylko w praktyce to zaplaciles juz wczesniej, rozpedzajac bez
wiedzy, co cie czeka.
I teraz trzeba to jakos wykorzystac ... a jeszcze trzeba jechac
szybko, bo sie wcisna :-)
J.
-
52. Data: 2019-11-15 07:59:54
Temat: Re: Baterie w EV - degradacja
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia 14 Nov 2019 21:59:56 GMT, Budzik napisał(a):
> Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...
>>>> Rozumiem ze tak naprawde miałes na mysli "ekodrajwing" bo...
>>>> ... to na pewno z ekodrajwingiem nie ma wiele wspolnego...
>>
>>>Tak jest, zapomniałem o żabach. Ludzie poważnie myślą że jak dojadą
>>>do
>>>świateł na luzie to będzie lepiej (taniej) niż na biegu.
>>
>> Mowisz ?
>> Bo ja, jak sie rozpedze, to dojade kilometr do swiatel na luzie.
>> A na biegu prawdopodobnie nie dojade i bede musial gazu dodac.
>>
>> Dodajmy przy tym, ze moj silnik na luzie pali ok 1.2l/h, co przy
>> predkosci np 60km/h, daje ok 2l/100km, czyli wcale nie tak malo ...
>> ale jak dodam gazu, to pali 5, 6, 8, 10, 15 ... no dobra - przy
>> dojezdzaniu do swiatel, to raczej 5-6.
>>
> Ale jadac na biegu i puszczajac gaz zuzywasz 0...
I nie dojezdzam i wciskam gaz :-)
> Wszystko zalezy czy musisz hamowac czy chcesz zmaksymalizowac odległosc.
Jak "musisz hamowac" to raczej nie masz dylematow.
Gorzej, jak tak nie bardzo wiadomo - dotoczysz sie, czy nie, zmieni
sie swiatlo, czy nie ...
>>>Druga kwestia że nie potrafią redukować biegów do hamowania
>>>silnikiem...
>>
>> Mowisz, zeby dobrze bieg dobierac ?
>> Sprzeglo jest drozsze niz te groszowe oszczednosci na paliwie :-)
>
> A sprzegło to nie groszowe sprawy? No chyba ze wymieniasz co 100kkm i
> masz takie za 5k...
Jak bede czesto zmienial biegi, to moze i wymienie po 100kkm, a
skrzynie po 200, ale kosztuje 5k :-)
J.
-
53. Data: 2019-11-15 10:24:17
Temat: Re: Baterie w EV - degradacja
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Thu, 14 Nov 2019 19:36:41 +0100, J.F.
> Mowisz ?
> Bo ja, jak sie rozpedze, to dojade kilometr do swiatel na luzie.
> A na biegu prawdopodobnie nie dojade i bede musial gazu dodac.
Mrzenia ściętej głowy, chyba że z górki jedziesz. Poza tym na takie
rozpędzenie zużyjesz znacznie więcej paliwa niż na utrzymanie prędkości.
> Dodajmy przy tym, ze moj silnik na luzie pali ok 1.2l/h, co przy
> predkosci np 60km/h, daje ok 2l/100km, czyli wcale nie tak malo ...
> ale jak dodam gazu, to pali 5, 6, 8, 10, 15 ... no dobra - przy
> dojezdzaniu do swiatel, to raczej 5-6.
Bez sensu, najpierw piszesz że przy prędkości 60km/h zużywa na luzie jałowo
2L a potem że więcej jak DODASZ gazu. Jak utrzymasz prędkość 60km/h to nie
spali nawet 5, a jak dodatkowo będziesz lekko zwalniać, to wyjdzie na jedno
jak byś jechał na luzie.
> Mowisz, zeby dobrze bieg dobierac ?
> Sprzeglo jest drozsze niz te groszowe oszczednosci na paliwie :-)
Wyjaśnij jak się sprzęgło zużywa podczas redukowania i czy aby bardziej niż
przy zmianie w górę, a szczególnie przy ruszaniu. Ja mam 180tkm w DIESLU
gdzie notorycznie jeździłem hamując silnikiem.
--
Pozdor
Myjk
-
54. Data: 2019-11-15 14:22:06
Temat: Re: Baterie w EV - degradacja
Od: WS <L...@c...pl>
On Friday, November 15, 2019 at 10:24:19 AM UTC+1, Myjk wrote:
> Wyjaśnij jak się sprzęgło zużywa podczas redukowania i czy aby bardziej niż
> przy zmianie w górę, a szczególnie przy ruszaniu. Ja mam 180tkm w DIESLU
> gdzie notorycznie jeździłem hamując silnikiem.
Nie ma opcji, zeby sprzeglo i synchronizatory nie zuzywaly sie bardziej przy
redukowaniu niz jezdzie na luzie - sie uzywa => sie zuzywa ;)
Przy redukcji zuzywa sie bardziej niz przy zmianach w gore ze wzgledu na dopasowanie
obrotow silnika:
zmiana w gore -> obroty musza spasc, a podczas zmiany same spadaja troche, wystarczy
sie "wstrzelic", zeby bylo idealnie, bez poslizgu sprzegla
redukcja: odwrotnie -> obroty musza sie zwiekszyc, czyli sprzeglo wykorzystujac
poslizg musi rozpedzic silnik...
BTW ja przy redukcji rozpedzam gazem ;) jak w starych, niesynchronizowanych
skrzyniach ;)
-
55. Data: 2019-11-15 17:00:10
Temat: Re: Baterie w EV - degradacja
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello J.F.,
Friday, November 15, 2019, 7:59:54 AM, you wrote:
>>>>> Rozumiem ze tak naprawde miałes na mysli "ekodrajwing" bo...
>>>>> ... to na pewno z ekodrajwingiem nie ma wiele wspolnego...
>>>>Tak jest, zapomniałem o żabach. Ludzie poważnie myślą że jak
>>>>dojadą do świateł na luzie to będzie lepiej (taniej) niż na biegu.
>>> Mowisz ?
>>> Bo ja, jak sie rozpedze, to dojade kilometr do swiatel na luzie.
>>> A na biegu prawdopodobnie nie dojade i bede musial gazu dodac.
>>> Dodajmy przy tym, ze moj silnik na luzie pali ok 1.2l/h, co przy
>>> predkosci np 60km/h, daje ok 2l/100km, czyli wcale nie tak malo ...
>>> ale jak dodam gazu, to pali 5, 6, 8, 10, 15 ... no dobra - przy
>>> dojezdzaniu do swiatel, to raczej 5-6.
>> Ale jadac na biegu i puszczajac gaz zuzywasz 0...
> I nie dojezdzam i wciskam gaz :-)
Może jeszcze kiedyś nauczysz się hamować silnikiem...
[...]
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
56. Data: 2019-11-15 17:15:30
Temat: Re: Baterie w EV - degradacja
Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
2019-11-15 o 17:00 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał:
> Hello J.F.,
>
> Friday, November 15, 2019, 7:59:54 AM, you wrote:
>
> >>>>> Rozumiem ze tak naprawde miałes na mysli "ekodrajwing" bo...
> >>>>> ... to na pewno z ekodrajwingiem nie ma wiele wspolnego...
> >>>>Tak jest, zapomniałem o żabach. Ludzie poważnie myślą że jak
> >>>>dojadą do świateł na luzie to będzie lepiej (taniej) niż na
> >>>>biegu.
> >>> Mowisz ?
> >>> Bo ja, jak sie rozpedze, to dojade kilometr do swiatel na luzie.
> >>> A na biegu prawdopodobnie nie dojade i bede musial gazu dodac.
> >>> Dodajmy przy tym, ze moj silnik na luzie pali ok 1.2l/h, co przy
> >>> predkosci np 60km/h, daje ok 2l/100km, czyli wcale nie tak
> >>> malo ... ale jak dodam gazu, to pali 5, 6, 8, 10, 15 ... no dobra
> >>> - przy dojezdzaniu do swiatel, to raczej 5-6.
> >> Ale jadac na biegu i puszczajac gaz zuzywasz 0...
> > I nie dojezdzam i wciskam gaz :-)
>
> Może jeszcze kiedyś nauczysz się hamować silnikiem...
Tylko po co? Żeby spalić więcej i szybciej wymienić sprzęgło?
Najwyraźniej udaje mu się wytracić prędkość na luzie - bardziej
optymalnie się nie da.
Mateusz
-
57. Data: 2019-11-16 05:32:01
Temat: Re: Baterie w EV - degradacja
Od: s...@g...com
W dniu piątek, 15 listopada 2019 10:15:32 UTC-6 użytkownik Mateusz Viste napisał:
> 2019-11-15 o 17:00 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał:
> > Hello J.F.,
> >
> > Friday, November 15, 2019, 7:59:54 AM, you wrote:
> >
> > >>>>> Rozumiem ze tak naprawde miałes na mysli "ekodrajwing" bo...
> > >>>>> ... to na pewno z ekodrajwingiem nie ma wiele wspolnego...
> > >>>>Tak jest, zapomniałem o żabach. Ludzie poważnie myślą że jak
> > >>>>dojadą do świateł na luzie to będzie lepiej (taniej) niż na
> > >>>>biegu.
> > >>> Mowisz ?
> > >>> Bo ja, jak sie rozpedze, to dojade kilometr do swiatel na luzie.
> > >>> A na biegu prawdopodobnie nie dojade i bede musial gazu dodac.
> > >>> Dodajmy przy tym, ze moj silnik na luzie pali ok 1.2l/h, co przy
> > >>> predkosci np 60km/h, daje ok 2l/100km, czyli wcale nie tak
> > >>> malo ... ale jak dodam gazu, to pali 5, 6, 8, 10, 15 ... no dobra
> > >>> - przy dojezdzaniu do swiatel, to raczej 5-6.
> > >> Ale jadac na biegu i puszczajac gaz zuzywasz 0...
> > > I nie dojezdzam i wciskam gaz :-)
> >
> > Może jeszcze kiedyś nauczysz się hamować silnikiem...
>
> Tylko po co? Żeby spalić więcej i szybciej wymienić sprzęgło?
> Najwyraźniej udaje mu się wytracić prędkość na luzie - bardziej
> optymalnie się nie da.
>
>
Oj, pojecie slabe u ciebie moj drogi Padawanie.
Hint: Jak wlaczysz zeby komputer pokazywal spalanie chwilowe to sie zdziwisz co sie
dzieje miedzy "0 gazu" a "gazu tyle zeby predkosc utrzymac"
Ale ci nie zdradze co bo mysle ze nauka jest owocniejsza jak sie samemu odkrywa.
PS. Do sprzegla i redukcji jest daleka droga przy zwalnianiu przed swiatlami...
-
58. Data: 2019-11-16 09:27:35
Temat: Re: Baterie w EV - degradacja
Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
2019-11-15 o 20:32 -0800, s...@g...com napisał:
>>> Może jeszcze kiedyś nauczysz się hamować silnikiem...
>>
>> Tylko po co? Żeby spalić więcej i szybciej wymienić sprzęgło?
>> Najwyraźniej udaje mu się wytracić prędkość na luzie - bardziej
>> optymalnie się nie da.
>
> Oj, pojecie slabe u ciebie moj drogi Padawanie.
Wystarczające, by wiedzieć że do kręcenia silnikiem @3000 rpm potrzeba
więcej energii niż do kręcenia nim @900 rpm. To wszak dość elementarne.
> Hint: Jak wlaczysz zeby komputer pokazywal spalanie chwilowe to sie
> zdziwisz co sie dzieje miedzy "0 gazu" a "gazu tyle zeby predkosc
> utrzymac"
Ale wiesz, że komputer spalania de facto nie mierzy, tylko +/- zgaduje?
Mateusz
-
59. Data: 2019-11-16 11:53:36
Temat: Re: Baterie w EV - degradacja
Od: WS <L...@c...pl>
On Saturday, November 16, 2019 at 9:27:37 AM UTC+1, Mateusz Viste wrote:
> Wystarczające, by wiedzieć że do kręcenia silnikiem @3000 rpm potrzeba
> więcej energii niż do kręcenia nim @900 rpm. To wszak dość elementarne.
nie do konca, zalezy np. od obciazenia (w sensie wykonywanej aktualnie pracy)
np. jadac na jedynce bez dodawania gazu i majac te 900rpm pali wiecej niz stojac na
luzie z takimi samymi obrotami (liczas na godzine, nie na 100km ;) )
Analogicznie hamujac silnikiem, przy wiekszych obrotach zejdzie do zera...
Dyskusyjne sa sytaucje, np. gdy z daleka widac, ze zapalilo sie czerwone i na luzie
mamy szanse sie dotoczyc, hamujac silnikiem nie (wiec albo trzeba dluzej pojechac z
akt. predk. jeszcze na gazie, lub zwolni prawie do zera za wczesnie i trzeba bedzie
na gazie podjechac trosze wolno)
> Ale wiesz, że komputer spalania de facto nie mierzy, tylko +/- zgaduje?
e tam, wylicza, np. na podstawie czasu otwarcia wtryskiwaczy
-
60. Data: 2019-11-16 12:04:55
Temat: Re: Baterie w EV - degradacja
Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
2019-11-16 o 02:53 -0800, WS napisał:
> On Saturday, November 16, 2019 at 9:27:37 AM UTC+1, Mateusz Viste
> wrote:
> > Wystarczające, by wiedzieć że do kręcenia silnikiem @3000 rpm
> > potrzeba więcej energii niż do kręcenia nim @900 rpm. To wszak dość
> > elementarne.
>
> nie do konca, zalezy np. od obciazenia (w sensie wykonywanej
> aktualnie pracy)
Jasne, ale trzymajmy się tematu. Mówimy tutaj o zerowym obciążeniu:
Jarek z daleka widzi światła, i zwalnia - pytanie tylko czy lepiej
(ekonomiczniej) by dotoczył się na luzie, czy lepiej by jechał
"normalnie" jeszcze chwilę i hamował później silnikiem.
> Dyskusyjne sa sytaucje, np. gdy z daleka widac, ze zapalilo sie
> czerwone i na luzie mamy szanse sie dotoczyc, hamujac silnikiem nie
Otóż to.
Mateusz