-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
e.net!feeder.erje.net!usenet.blueworldhosting.com!diablo1.usenet.blueworldhosti
ng.com!peer02.iad!feed-me.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!peer02.a
ms1!peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!feeder.cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.
nl!posting.tweaknews.nl!fx07.ams1.POSTED!not-for-mail
Newsgroups: pl.misc.samochody
From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
Subject: Re: Baterie litowe, takie bezpieczne :(
References: <v5f3ko$m5i$1@news.chmurka.net>
<1x9mxybxw6smg$.19jttn64ichzp.dlg@40tude.net>
<v5goi8$nt4$1@news.chmurka.net>
<11ra46zgfo292.32grejix1tnq$.dlg@40tude.net>
<v5gqdk$nt3$1@news.chmurka.net>
<1...@4...net>
<v5h4gc$nt4$2@news.chmurka.net>
<1...@4...net>
<v5is2l$an5$1@news.chmurka.net>
<jhlvrut4spho$.106a732qpg8g7$.dlg@40tude.net>
<v5jc4g$an6$1@news.chmurka.net>
<1k0aq51mq52m$.uucevx18zgqj.dlg@40tude.net>
<v5jl9c$an5$2@news.chmurka.net>
<1...@4...net>
<v5lh5f$mt8$1@news.chmurka.net>
<1t6gca3uc017g$.llqc28gpthko$.dlg@40tude.net>
<v5ltog$mt9$1@news.chmurka.net> <T7HfO.16909$OcBd.16552@fx07.ams1>
<v5ofub$8t3$2@news.chmurka.net>
User-Agent: slrn/1.0.3 (Linux)
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 77
Message-ID: <T9mgO.17885$OcBd.1241@fx07.ams1>
X-Complaints-To: a...@t...nl
NNTP-Posting-Date: Sun, 30 Jun 2024 23:49:07 UTC
Organization: Tweaknews
Date: Sun, 30 Jun 2024 23:49:07 GMT
X-Received-Bytes: 5200
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2722116
[ ukryj nagłówki ]On 2024-06-29, Cavallino <C...@k...pl> wrote:
> W dniu 29-06-2024 o 00:51, Marcin Debowski pisze:
>> On 2024-06-28, Cavallino <C...@k...pl> wrote:
>>> Zazwyczaj jeśli się zdarzają w bev, to przez dłuższe parkowanie z w
>>> pełni naładowaną baterią.
>>> A tego się po prostu nie robi i kłopot z głowy.
>>
>> To jest jakieś zalecenie producentów, czy sam to sobie wykoncypowałeś?
>
> Przy każdym problemie produkcyjnym z awaryjnymi bateriami było właśnie
> takie zalecenie, żeby do tego czasu nie ładować na full.
> Wymogi towarzystw promowych również idą w tym kierunku.
ZCW naładowanie na full nie powoduje jakiegoś istotnego zwiększenia
niebezpieczeństwa w przechowywaniu takich aku za wyjatkiem tej
dodatkoweh dawki energii, która tam się znajduje. Natomiast ładowanie do
100% i potem przechowywanie w tym stanie, zwykle skraca zywotność. W tym
ostatnim to najlepiej, żeby aku miały wypełnienie w okolicach srodka
(50%), co z oczywistych względów jest małopraktyczne.
>> Tak, serio pytam. Zawsze wydawało mi się, że większość hec zdarza się
>> przy ładowaniu
>
> Bo bo pewnie tak jest, ale chodzi o ładowanie wtedy, gdy elektrony do
> baterii już kolanem są dopychane.
> Fizyka.
Elektrony to nie, bardziej napakowanie okreslonych związków w warstwie
czynnej elektrody.
> BMS też o tym wiedzą, dlatego ładowanie do 80% trwa podobnie długo jak
> od 80-100%, bo ładuje się coraz mniejszym prądem, żeby baterii nie zabić.
Tak, ale to nie do końca ma związek z przechowywaniem. Aku do EV chcesz
zwykle naładować szybko i do możliwie dużej pojemności. Jednocześnie nie
chcesz przekroczyć ich limitów, czyli w przypadku najabardziej
popularnych NCA czy NMC, tych 4.2V napięcia ładowania. W praktyce robi
sie to tak, że do osiągnięcia tych ca 4.2V ładujesz relatywnie wysokim
prądem (tu czynnik podstawowy to zwykle możliwosć odprowadzenia ciepła),
a dalej utrzymujesz napięcie np. na 4.2V i ładujesz do załozonej
wartości pradu. CCCV. Kwestia bardziej praktyczna, bo w końcu moznaby
ładować małym prądem od początku i byłoby i bardziej bezpiecznie i
wszystko działałoby dłużej (większa trwałość).
> , co można zresztą uzasadnić. No ale tak obiektywnie, jak
>> już coś ma się stać to czy 100% ładunku, czy 60% to dla skutków
>> końcowych może nie mieć jakiegoś dużego znaczenia. No chyba, że 10%.
>> Ale, tu z kolei, jak na dłużej to też nie dobrze, bo się rozładuje
>> poniżej poziomu bezpiecznego
>
> Ale że po roku?
Różnie ludzie wyjeżdzają :)
>> Długie przechwywanie w pełni naładowanych aku ma MZ w kwestii
>> zapobiegania pożarom tylko sens praktyczno-statystyczny.
>
> Nie sądzę.
> Żeby było jasne - nie mówię, że uszkodzona bateria nie potrafi się
> zapalić wcześniej, ale że ryzyko jej uszkodzenia samoistnego i w
> rezultacie zapłonu, wzrasta właśnie przy dużym naładowaniu.
> Dlatego czas takowego należy ograniczać do maksimum.
Znajdziesz jakąś publikacje/badania ntt? Jakoś tam może wzrastać, bo
indukuje mechaniczne naprężenia w warstwie, ale czy to się musi od razu
przekładać na istotny wzrost zagrożenia? Moge sobie tez wyobrazic, że
jak aku jest źle wykonane i np. warstwy mają niejednolitą grubość, to
też coś tam może się zdarzyć, tyle że to tez jakby nie kwestia działania
aku, a złego wykonania.
Taki istotny wzrost, jest za to na pewno przy przechowywaniu
rozładowanych aku, gdzie mogą tworzyć się dendryty z metaliczego litu
powodując mikro zwarcia i TRA podczas ładowania czy nawet przy
późniejszym przechowywaniu naładowanych.
--
Marcin
Następne wpisy z tego wątku
- 01.07.24 01:58 Marcin Debowski
- 01.07.24 02:06 Marcin Debowski
- 01.07.24 02:58 Marcin Debowski
- 01.07.24 06:24 Shrek
- 01.07.24 06:31 Shrek
- 01.07.24 06:34 Shrek
- 01.07.24 06:42 Marcin Debowski
- 01.07.24 07:13 Marcin Debowski
- 01.07.24 07:22 Cavallino
- 01.07.24 11:35 J.F
- 01.07.24 12:03 Janusz
- 01.07.24 12:27 Cavallino
- 01.07.24 13:40 J.F
- 01.07.24 13:42 J.F
- 01.07.24 14:05 Cavallino
Najnowsze wątki z tej grupy
- OT musk
- Elektryfikacja w ODWROCIE
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
Najnowsze wątki
- 2025-01-30 Gdańsk => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-01-30 Zielona Góra => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-30 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2025-01-30 DeepSeek nie lubi gadać o polityce
- 2025-01-30 Błonie => Administrator systemów <=
- 2025-01-30 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-30 Warszawa => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2025-01-30 Faktura z czech.
- 2025-01-29 "Zorganizowana Grupa Przestępcza" poczeka na decyzję o ekstradycji z UK na wolności [RARS]
- 2025-01-29 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-29 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-01-29 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-01-29 Poznań => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2025-01-29 Warszawa => Developer Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations (D36
- 2025-01-29 Warszawa => Junior Rekruter <=