eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyBaterie litowe, takie bezpieczne :(Re: Baterie litowe, takie bezpieczne :(
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!usenet.blueworldhosting.com!diablo1.usenet.blueworldhosti
    ng.com!peer02.iad!feed-me.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!peer02.a
    ms1!peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!feeder.cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.
    nl!posting.tweaknews.nl!fx07.ams1.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Baterie litowe, takie bezpieczne :(
    References: <v5f3ko$m5i$1@news.chmurka.net>
    <1x9mxybxw6smg$.19jttn64ichzp.dlg@40tude.net>
    <v5goi8$nt4$1@news.chmurka.net>
    <11ra46zgfo292.32grejix1tnq$.dlg@40tude.net>
    <v5gqdk$nt3$1@news.chmurka.net>
    <1...@4...net>
    <v5h4gc$nt4$2@news.chmurka.net>
    <1...@4...net>
    <v5is2l$an5$1@news.chmurka.net>
    <jhlvrut4spho$.106a732qpg8g7$.dlg@40tude.net>
    <v5jc4g$an6$1@news.chmurka.net>
    <1k0aq51mq52m$.uucevx18zgqj.dlg@40tude.net>
    <v5jl9c$an5$2@news.chmurka.net>
    <1...@4...net>
    <v5lh5f$mt8$1@news.chmurka.net>
    <1t6gca3uc017g$.llqc28gpthko$.dlg@40tude.net>
    <v5ltog$mt9$1@news.chmurka.net> <T7HfO.16909$OcBd.16552@fx07.ams1>
    <v5ofub$8t3$2@news.chmurka.net>
    User-Agent: slrn/1.0.3 (Linux)
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 77
    Message-ID: <T9mgO.17885$OcBd.1241@fx07.ams1>
    X-Complaints-To: a...@t...nl
    NNTP-Posting-Date: Sun, 30 Jun 2024 23:49:07 UTC
    Organization: Tweaknews
    Date: Sun, 30 Jun 2024 23:49:07 GMT
    X-Received-Bytes: 5200
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2722116
    [ ukryj nagłówki ]

    On 2024-06-29, Cavallino <C...@k...pl> wrote:
    > W dniu 29-06-2024 o 00:51, Marcin Debowski pisze:
    >> On 2024-06-28, Cavallino <C...@k...pl> wrote:
    >>> Zazwyczaj jeśli się zdarzają w bev, to przez dłuższe parkowanie z w
    >>> pełni naładowaną baterią.
    >>> A tego się po prostu nie robi i kłopot z głowy.
    >>
    >> To jest jakieś zalecenie producentów, czy sam to sobie wykoncypowałeś?
    >
    > Przy każdym problemie produkcyjnym z awaryjnymi bateriami było właśnie
    > takie zalecenie, żeby do tego czasu nie ładować na full.
    > Wymogi towarzystw promowych również idą w tym kierunku.

    ZCW naładowanie na full nie powoduje jakiegoś istotnego zwiększenia
    niebezpieczeństwa w przechowywaniu takich aku za wyjatkiem tej
    dodatkoweh dawki energii, która tam się znajduje. Natomiast ładowanie do
    100% i potem przechowywanie w tym stanie, zwykle skraca zywotność. W tym
    ostatnim to najlepiej, żeby aku miały wypełnienie w okolicach srodka
    (50%), co z oczywistych względów jest małopraktyczne.

    >> Tak, serio pytam. Zawsze wydawało mi się, że większość hec zdarza się
    >> przy ładowaniu
    >
    > Bo bo pewnie tak jest, ale chodzi o ładowanie wtedy, gdy elektrony do
    > baterii już kolanem są dopychane.
    > Fizyka.

    Elektrony to nie, bardziej napakowanie okreslonych związków w warstwie
    czynnej elektrody.

    > BMS też o tym wiedzą, dlatego ładowanie do 80% trwa podobnie długo jak
    > od 80-100%, bo ładuje się coraz mniejszym prądem, żeby baterii nie zabić.

    Tak, ale to nie do końca ma związek z przechowywaniem. Aku do EV chcesz
    zwykle naładować szybko i do możliwie dużej pojemności. Jednocześnie nie
    chcesz przekroczyć ich limitów, czyli w przypadku najabardziej
    popularnych NCA czy NMC, tych 4.2V napięcia ładowania. W praktyce robi
    sie to tak, że do osiągnięcia tych ca 4.2V ładujesz relatywnie wysokim
    prądem (tu czynnik podstawowy to zwykle możliwosć odprowadzenia ciepła),
    a dalej utrzymujesz napięcie np. na 4.2V i ładujesz do załozonej
    wartości pradu. CCCV. Kwestia bardziej praktyczna, bo w końcu moznaby
    ładować małym prądem od początku i byłoby i bardziej bezpiecznie i
    wszystko działałoby dłużej (większa trwałość).

    > , co można zresztą uzasadnić. No ale tak obiektywnie, jak
    >> już coś ma się stać to czy 100% ładunku, czy 60% to dla skutków
    >> końcowych może nie mieć jakiegoś dużego znaczenia. No chyba, że 10%.
    >> Ale, tu z kolei, jak na dłużej to też nie dobrze, bo się rozładuje
    >> poniżej poziomu bezpiecznego
    >
    > Ale że po roku?

    Różnie ludzie wyjeżdzają :)

    >> Długie przechwywanie w pełni naładowanych aku ma MZ w kwestii
    >> zapobiegania pożarom tylko sens praktyczno-statystyczny.
    >
    > Nie sądzę.
    > Żeby było jasne - nie mówię, że uszkodzona bateria nie potrafi się
    > zapalić wcześniej, ale że ryzyko jej uszkodzenia samoistnego i w
    > rezultacie zapłonu, wzrasta właśnie przy dużym naładowaniu.
    > Dlatego czas takowego należy ograniczać do maksimum.

    Znajdziesz jakąś publikacje/badania ntt? Jakoś tam może wzrastać, bo
    indukuje mechaniczne naprężenia w warstwie, ale czy to się musi od razu
    przekładać na istotny wzrost zagrożenia? Moge sobie tez wyobrazic, że
    jak aku jest źle wykonane i np. warstwy mają niejednolitą grubość, to
    też coś tam może się zdarzyć, tyle że to tez jakby nie kwestia działania
    aku, a złego wykonania.

    Taki istotny wzrost, jest za to na pewno przy przechowywaniu
    rozładowanych aku, gdzie mogą tworzyć się dendryty z metaliczego litu
    powodując mikro zwarcia i TRA podczas ładowania czy nawet przy
    późniejszym przechowywaniu naładowanych.

    --
    Marcin

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: