  • Data: 2014-04-16 16:00:05
    Temat: Re: Baterie, aku i ładowarki... (było: Fotolab HD)
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-04-16 14:28, Mariusz [mr.] pisze:

    > Zapewne tylko moja niezmierzona elektryczna ignorancja każe mi
    > myśleć, że jedynie li-ionom szkodzi wysokie rozładowanie. A tradycyjne
    > AA wręcz przeciwnie - nawet lepiej, jeśli nie są kolejny raz
    > doładowywane (po to zresztą jest funkcja automatycznego rozładowania
    > przed ładowaniem).

    hahaha
    Kocham Twój asekurancki styl :-D

    http://www.gpbatteries.com/pl/index.php?option=com_k
    2&view=item&layout=item&id=236&Itemid=478

    Przeczytaj sobie w p.8 a także 21. Reszta też będzie poglądowa. Zwróć
    uwagę na czynnik temperatury - to w kontekście naszych rozmów
    dotyczących chłodzenia.

    Przy okazji w p. 11 masz o tym, że szybkie ładowanie nie szkodzi
    akumulatorom NiMh... o ile nie przegniemy pały z tą szybkością i nie
    wykroczymy poza dane katalogowe oraz zapewnimy zabezpieczenia takie jak
    w p 13 - o których też wspominałem.

    W punkcie 13 jest to o czym pisałem nt. "profesjonalnych" ładowarek:

    "Ponieważ przeładowanie może doprowadzić do uszkodzenia akumulatorów
    NiMH, szybkie ładowarki zazwyczaj są wyposażone w wiele systemów
    zabezpieczających przed przeładowaniem, takich jak monitory stanu
    napięcia i temperatury, co też podnosi ich cenę."

    > No i kontynuując - cóż może być dziwnego w napięciu 0,4 V?

    Punkt 22
    " Co jakiś czas naładować i rozładować akumulatory , aby nie dopuścić do
    spadku napięcia poniżej 0,8 V "

    To co zrobiłeś jest zarzynaniem akumulatorka na śmierć lub obserwowaniem
    agonii - jak kto woli ;-)

    > Skoro aku
    > były cały czas pod obciążeniem, to jeszcze nie wynaleziono takiego
    > perpetuum mobile, żeby prąd dawało, a ładunek nie spadał.

    hehe ... ładunek spada ale prąd i napięcie nieznacznie do pewnego punku
    a potem drastycznie w dół.

    > Ostatnie
    > ładowanie to był radiowy czujnik temperatury - radio + pewnie termistor
    > cały czas żrą troszkę prądu, bez oglądania się na to, że któryś aku nie
    > jest już "zmęczony", więc gdyby nie interweniować, to chyba kiedyś
    > wszystkie muszą osiągnąć 0V?

    Zgadza się. Dlatego "mądre" urządzenie gdy stwierdzi, że napięcie spada
    na akumulatorku do 0.9-1V powinno wyświetlić "naładuj akumulatory bo
    wygenerujesz 2kg toksycznych odpadów" :-D

    > Nie odnoszę wrażenia, że w ogóle mam jakiś problem, więc po co ich
    > na siłę szukać? :D

    hahahaha
    Jest to sposób na życie. Jeśli nie wiesz, że jesteś nieszczęśliwy, to
    jesteś szczęśliwy :-D Ja niestety trochę się interesowałem tematem
    akumulatorków, utraciłem więc "szczęście" a potem musiałem dalej
    zgłębiać problem aby odzyskać to "szczęście" w postaci świadomych
    zakupów odpowiednich akumulatorków i ładowarek.

    P.S.
    Z tymi kreskami na akumulatorkach podobnie kiedyś postępowałem, choć
    nieco bardziej złożoną procedurę stosowałem :-D Jednakże nierzadko w
    prądożernym aparacie fotograficznym (zawsze miałem takie z EVF), czy
    nawet banalnym młynku do pieprzu przypłacałem to tym, że niby mam świeże
    akumulatorki a po chwili używania ciemność następowała... Potem
    dociekałem czemu. Odkrywałem, że zwykle jeden akumulatorek padał a
    reszta była ok i tak krok po kroku drążyłem temat i komplikowałem sobie
    życie :-D

    Marek