    From: "Wojciech \"Spook\" Sura" <s...@s...op.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Bacon tetris - algorytmika
    Date: Tue, 21 May 2013 08:39:00 +0200

    W dniu 21.05.2013 o 08:35 Edek <e...@g...com> pisze:

    > Przynajmniej wiadomo, że jesz kulturalnie pizzę - ja jem łapom ;)
    >
    > Mnie w tej dyskusji ciekawi co innego: nasz mózgi radzą sobie z tymi
    > problemami bez problemu, ale jak trzeba zaimplementować algorytm
    > to nagle sprawa robi się mega-skomplikowana, ekhm, NP-zupełna.

    Tu nie chodzi o poziom komplikacji algorytmu, tylko o problem z formalną
    definicją - nie określiłem, w jaki sposób usuwane są kawałki pizzy. Gdybym
    to zrobił, to pewnie nie trzeba byłoby do tego nawet algorytmu, zrobiłby
    się z tego prosty problem geometryczny.

    Takich problemów znam więcej. Na przykład kiedyś jeden z wykładowców
    analizy stwierdził na wykładzie, że operator sumy to taki matematyczny
    odpowiednik pętli for. Nie zgodziłem się z nim twierdząc, że pętla for ma
    większą moc obliczeniową od operatora sumy, to jest pętlą for można
    obliczyć większy zbiór wyrażeń niż sumą.

    Napisałem wtedy post na pl.sci.matematyka - swoją drogą fajna dyskusja się
    wtedy wywiązała - i doszliśmy do tego, że największym problemem jest
    właśnie precyzyjne zdefiniowanie problemu: począwszy od tego, jak pożenić
    matematyczny operator sumy z programistyczną instrukcją pętli a
    skończywszy na tym, jakiego rodzaju wyrażenia dopuszczamy po prawej
    stronie tychże albo czy dopuszczalne są zagnieżdżenia.

    Pozdrawiam -- Spook.