  • Data: 2013-02-23 10:27:43
    Temat: Re: B2710 i GPS
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 23 Feb 2013 07:34:50 +0100, T...@s...in.the.world
    > Od 2 miesiecy uzywam GPSa w komorce (Samsung Solid B2710). Dopiero
    > niedawno zwrocilem uwage na spore rozbieznosci przy podawaniu wysokosci.
    > I tak - bylem w punkcie - wg mapy na wysokosci 121m npm - a tymczasem
    > GPS w B2710 podawal 154m npm. Widoczne 10 satelit, gorka teren zgrubsza
    > otwarty.
    > Garmin eTrex u kolegi pokazywal 128m npm.
    > O co tu chodzi???

    GPS mierzy wysokosc na elipsoida odniesienia WGS-84.

    Tymczasem siatki geodezyjne w wielu krajach byly tworzone w oparciu o
    lokalny pion i lokalna geoide.
    Roznica obu wysokosci nazywa sie undulacja, i w Polsce wynosi cos 30 do 45m
    w poludniowych regionach.

    Poniewaz czesto obowiazuja urzedowe dane - wiele odbiornikow, lub
    programow, ma wbudowane zgrubne table undulacji i potrafi skorygowac
    pokazywana wysokosc do oficjalnej. A inne nie.
    eTrexa chyba mozna o to podejrzewac - nie chcialbys chyba aby na Rysach
    pokazywal 2540m ?

    A druga sprawa - nie wiadomo czemu, ale dokladnosc pomiaru wysokosci przez
    GPS jest mierna. Powinienes pomiar powtorzyc i usrednic.

    Pojedz na najblizsze duze lotnisko, a wczesniej znajdz dla niego dane AIP.

    O, tu przyklad
    http://www.pl-vacc.org/pol3/events.php?d=442
    http://aaben.vel.pl/EP_AD_2_EPGD_1-1-1_en.pdf
    i czytamy ELEV 149m, GEOID UND. 29m

    Hm, ale te 149m to juz nie wiem - urzedowe, czy w/g GPS :-)
    Lotnictwo chyba polubilo WGS-84, choc ciagle mierza przede wszystkim
    barycznie. Poki lotnisko podaje cisnienie odniesienia odpowiednio
    przeliczone to problemu nie ma ...

    Swoja droga - wiem ze w okolicach Gdanska sa gorki, ale ze az takie po
    150m? czy tylko 120 ?

    Mam gdzies zapis trekbuddy z plazy ... ale cos mi sie kojarzy ze on mial
    jakis parametr do korekcji undulacji

    J.