-
1. Data: 2010-02-04 08:00:06
Temat: Autoalarm - goła syrena?
Od: pwz <p...@o...eu>
Witam!
Mam krótkie pytanie do BiSwK: czy to prawda, że obecnie montowane tzw.
autoalarmy, to nic więcej poza syreną i funkcją migania światłami? I że
jest wymagane przez prawo, aby nie było nic więcej?
A teraz je nieco rozwinę:
Pytam, ponieważ niedawno niechcący podsłuchałem rozmowę w ASO (jeżeli ma
to znaczenie: Renault), w której pan sprzedawca tłumaczył klientowi, że
montują tylko jeden rodzaj alarmu i że to jest właśnie taki autoalarm,
który - włączony - jedynie wyje i świeci, nie ma natomiast żadnych
innych funkcji, tzn. ani odcięcia paliwa ani "antynapadu" itp. I że jest
to podyktowane "prawem unijnym" (swoją drogą to osobny temat z tego typu
tłumaczeniem), które właśnie określa, że autoalarm nie może odcinać
paliwa itp., a tylko co najwyżej wyć i świecić. Ile w tym prawdy - nie
wiem.
W moich poszukiwaniach po prawodawstwie wspólnotowym/unijnym
(http://eur-lex.europa.eu/) znalazłem m.in. coś takiego:
Regulamin nr 97 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów
Zjednoczonych (EKG ONZ) -- Jednolite przepisy dotyczące homologacji
systemów alarmowych pojazdów oraz pojazdów w zakresie ich systemów
alarmowych. (Dziennik Urzędowy L 351 , 30/12/2008 P. 0001 - 0043)
, a tam definicja:
"System alarmowy pojazdu" oznacza system przeznaczony do instalowania w
typie pojazdu (typach pojazdów), mający powiadamiać o bezprawnym
wtargnięciu do pojazdu lub o manipulacjach przy pojeździe; systemy te
mogą zapewniać dodatkową ochronę przed bezprawnym użyciem pojazdu
oraz dalej:
5.10. W skład systemu alarmowego pojazdu może wchodzić immobilizer,
który spełnia wymagania części III niniejszego regulaminu.
i jeszcze:
14.1. "System alarmowy (systemy alarmowe)" oznacza układ podzespołów
zainstalowanych jako oryginalne wyposażenie typu pojazdu,
zaprojektowanych w celu powiadamiania o bezprawnym wtargnięciu do
pojazdu lub o manipulacjach przy pojeździe; systemy te mogą zapewnić
dodatkową ochronę przed bezprawnym użyciem pojazdu.
Czyli z powyższego nie wynika (chyba), że alarm nie może unieruchamiać
pojazdu... Nie udało mi się znaleźć więcej dokumentów WE/UE opisujących
bardziej szczegółowo autoalarmy. W prawie polskim - przypuszczam, że
jest co najmniej jakieś rozporządzenie na ten temat, ale nie potrafię go
znaleźć po haśle "(auto)alarm"...
Tak czy inaczej fajnie byłoby tę sprawę raz a porządnie wyjaśnić, żeby:
albo mieć potwierdzenie tego, co mówi ASO albo móc się z tego typu
tłumaczeń obśmiać.
Mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda nam się na grupie dojść do
konkretnych wniosków dzięki temu, że znajdziemy przepis (polski?unijny?)
dokładnie określający co może/nie może robić alarm...
Pomożecie?
pwz
-
2. Data: 2010-02-04 08:58:05
Temat: Re: Autoalarm - goła syrena?
Od: "WIHEDCNF" <x...@x...pl>
Użytkownik "pwz"
>
> Mam krótkie pytanie do BiSwK: czy to prawda, że obecnie montowane tzw.
> autoalarmy, to nic więcej poza syreną i funkcją migania światłami? I że
> jest wymagane przez prawo, aby nie było nic więcej?
Z tego co ja się dowiedziałem, oryginalne alarmy montowane w ASO nie mogą
np. wydawać sygnałów dzwiękowych podczas uzbrajania i wyłączenia alarmu -
przynajmniej takie dostałem info w ASO i również jest to ponoć podyktowane
unijnymi przepisami - wydaje mi się to logiczne. Co do innych funkcji
alarmu - jakich jeszcze funkcji oczekujesz poza wyciem syreny? Immobilajzer?
Ale to przecież ma każde auto niezależnie.
-
3. Data: 2010-02-04 09:07:19
Temat: Re: Autoalarm - goła syrena?
Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>
> Mam krótkie pytanie do BiSwK: czy to prawda, że obecnie montowane tzw.
> autoalarmy, to nic więcej poza syreną i funkcją migania światłami? I że
> jest wymagane przez prawo, aby nie było nic więcej?
z tego co słyszałem to ma nie skrzeczeć przy uzbrajaniu/rozbrajaniu i nie
może być antynapadu, który unieruchamia pojazd już będący w ruchu, natomiast
może mieć normalne odcięcie zapłonu/pompy etc,
brat
-
4. Data: 2010-02-04 09:11:26
Temat: Re: Autoalarm - goła syrena?
Od: "P_ablo" <o...@o...pl>
Użytkownik "pwz" <p...@o...eu> napisał w wiadomości
news:hkdr9p$hn$1@news.onet.pl...
> Mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda nam się na grupie dojść do
> konkretnych wniosków dzięki temu, że znajdziemy przepis (polski?unijny?)
> dokładnie określający co może/nie może robić alarm...
>
Chodzi tu o cos innego. System alarmowy nie moze wylaczyc _podczas jazdy_
zadnego podsystemu w samochodzie ze wzgledow bezpieczenstwa. Drzewiej bywaly
immo ktore po kilkudziesieciu s wylaczaly np pompe paliwa i te systemy sa w
tej chwili niedozwolone.
Jak najbardziej immo/alarm moze (a nawet musi) nie pozwolic na uruchomienie
pojazdu.
--
Picasso
-
5. Data: 2010-02-04 09:52:41
Temat: Re: Autoalarm - go?a syrena?
Od: pwz <p...@o...eu>
W dniu 2010-02-04 09:11, P_ablo pisze:
> Chodzi tu o cos innego. System alarmowy nie moze wylaczyc _podczas jazdy_
> zadnego podsystemu w samochodzie ze wzgledow bezpieczenstwa. Drzewiej bywaly
> immo ktore po kilkudziesieciu s wylaczaly np pompe paliwa i te systemy sa w
> tej chwili niedozwolone.
> Jak najbardziej immo/alarm moze (a nawet musi) nie pozwolic na uruchomienie
> pojazdu.
OK, rozumiem sens. Tylko że BARDZO mi zależy na dotarciu do aktu
prawnego, w którym są zawarte przepisy na ten temat. Nie mówię, że tak
jest albo nie jest, ale po prostu chcę to sprawdzić u źródła. Bo póki co
każdy mówi coś o przepisie, ale nie potrafi podać, o który przepis/akt
chodzi...
pwz
-
6. Data: 2010-02-04 11:03:50
Temat: Re: Autoalarm - goła syrena?
Od: PJ <p...@g...com>
//Z tego co ja się dowiedziałem, oryginalne alarmy montowane w ASO nie
mogą np. wydawać sygnałów dzwiękowych podczas uzbrajania i wyłączenia
alarmu przynajmniej takie dostałem info w ASO i również jest to ponoć
podyktowane
unijnymi przepisami - wydaje mi się to logiczne.
prawie prawda, standartowo skonfigurowane alarmy w ASO moga tak
dzialac i wcale nie wydaje mi sie to logiczne, bo po jaki xxx mam stac
i patrzyc czy zamki zaskoczyly jak moge dostac sygnal swiatlami lub
klaksonem/syrena ?
ps Niemcy juz sie skumali ze to durnota, na jakims marketowym parkingu
zrobili test, koles z jakas krotkofalowka za 50 euro z 10m blokowal
sygnal z pilota, ludzie odchodzili a auta zostawaly z nieuzbrojonym
alarmem, po prostu genialne :-)
P.
-
7. Data: 2010-02-04 11:39:55
Temat: Re: Autoalarm - goła syrena?
Od: Paweł Olaszek <o...@g...com>
PJ pisze:
> //Z tego co ja się dowiedziałem, oryginalne alarmy montowane w ASO nie
> mogą np. wydawać sygnałów dzwiękowych podczas uzbrajania i wyłączenia
> alarmu przynajmniej takie dostałem info w ASO i również jest to ponoć
> podyktowane
> unijnymi przepisami - wydaje mi się to logiczne.
Ciekawa rzecz- mnie sprzedawcy Skody w Łodzi i Iveco w Poznaniu
tłumaczyli, że od 2008r alarm nie może mieć funkcji automatycznego
domykania szyb (aby uniknąć np. sytuacji, gdy rodzic odejdzie, auto
będzie domykało szyby a do środka głowę wsadzi dziecko), takie też
sprzedali. Ciekawostka polega na tym, że po przeczytaniu instrukcji
można było bezproblemowo odblokować funkcję domykania w obu markach.
--
pozdrawiam,
Paweł
-
8. Data: 2010-02-04 13:13:38
Temat: Re: Autoalarm - goła syrena?
Od: "Jackare" <j...@i...pl>
Z tego co ja wiem, są jakieś przepisy (nie wiem jakie) zabraniające tego by
można było automatycznie lub zdalnie zatrzymać pojazd będący w ruchu bo może
to spowodować śmiertelny wypadek lub katastrofę drogową. Tu ludzkie życie
(życie przestępców także) stawia się ponad martwe mienie. Technicznie
przecież nie jest to żaden problem: samochód mógłby być unieruchomiony
autmatycznie lub "ręcznie" np za pomocą telefonu niezależnie gdzie by się
znajdował.
To jest podobne założenie do tego że alarm w przypadku nieuprawnionego
użycia nie może przestrzelić siedzenia, porazić prądem osoby we wnętrzu
samochodu lub wypełnić wnętrza pojazdu trującym gazem. Nie może nawet
uwięzić złodzieja we wnętrzu. Technicznie przecież mógłby to zrobić bez
najmniejszego przoblemu.
Natomiast nie ma żadnych przeciwskazań do tego aby dowolną techniką
uniemożliwić uruchomienie pojazdu. Z kolei w intereseie producentów pojazdów
i ubezpieczycieli jest jednak by auta były w jakimś odsetku kradzione. To
zwiększa sprzedaż samochodów i ubezpieczeń. Proste alarmy montowane przez
producentów to z kolei niski koszt produkcji.
--
Jakare
-
9. Data: 2010-02-04 14:26:16
Temat: Re: Autoalarm - goła syrena?
Od: "kamil" <k...@s...com>
"P_ablo" <o...@o...pl> wrote in message
news:hkdvka$fgp$1@atlantis.news.neostrada.pl...
> Chodzi tu o cos innego. System alarmowy nie moze wylaczyc _podczas jazdy_
> zadnego podsystemu w samochodzie ze wzgledow bezpieczenstwa. Drzewiej
> bywaly immo ktore po kilkudziesieciu s wylaczaly np pompe paliwa i te
> systemy sa w tej chwili niedozwolone.
> Jak najbardziej immo/alarm moze (a nawet musi) nie pozwolic na
> uruchomienie pojazdu.
Tylko dlaczego dotyczy to jedynie alarmow montowanych fabrycznie i nic nie
stoi na przeszkodzie zalozenia wlasnego z tymi funkcjami?
Pozdrawiam
Kamil
-
10. Data: 2010-02-04 23:02:53
Temat: Re: Autoalarm - go?a syrena?
Od: Marcin Stankiewicz <e...@...sigu.invalid>
Dnia Thu, 4 Feb 2010 13:26:16 -0000, kamil na pl.misc.samochody napisał(a):
> Tylko dlaczego dotyczy to jedynie alarmow montowanych fabrycznie i nic
> nie stoi na przeszkodzie zalozenia wlasnego z tymi funkcjami?
Ano stoi - teoretycznie takie ustrojstwo nie dostanie homologacji i
teoretycznie nie powinno być stosowane. Ale - prawo sobie, życie sobie.
Jak w zeszłym roku montowałem takie "cuś" do swojego auta, to pan monter
powiedział mi, że jak chcę mieć opcję unieruchamiania samochodu w ruchu,
to może mi to założyć, ale nie w zakładzie tylko prywatnie i nie najnowszą
wersję tego "cusia" tylko starszą.
--
Marcin Stankiewicz [ a.k.a. motomouse ;-) ]
m.stankiewicz na pomarańczka [ czyli orange ].pl
"Jeśli jest w ogóle jakiś sekret sukcesu leży on w umiejętności przyjęcia
punktu widzenia innych i patrzeniu na rzeczy zarówno z pozycji rozmówcy,
jak i własnej. Henry Ford"