  • 11. Data: 2021-07-02 10:11:41
    Temat: Re: Antena panelowa DVB-T - największa
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 1 Jul 2021 20:10:56 +0200, heby napisał(a):

    > Taka zabawna sytuacja. Sprawdziłem kilka rodzajów anten. Drogich,
    > tanich, o róznej konstrukcji. Kierunkowych, dookólnych itd itp. Ze
    > wzmocnieniem i bez. W ogródku.
    >
    > Nie działają. Ogródek ma sporo przeszkód w kierunku na nadajnik. Z okna
    > działają wszystkie, z gruntu... no właśnie. Nie działają za wyjątkiem
    > *najtańszej* chińskiej, w postaci prostokąta naklejanego na szybę. Ona
    > działa nieźle, nawet trzymana w ręce.

    Na poziomie ogródkowym masz znaczne zróżnicowanie siły sygnału w
    zależności od kierunku. "Wąska" antena może nie objąć tego kierunku z
    którego silniejszy sygnal nadchodzi a który "szeroka" obejmie.
    Powinieneś użyć "wąskiej" anteny i sporządzić 3-D wykres siły
    sygnału w półsferze skierowanej na nadajnik, wtedy by wyszło szydło z
    worka.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 12. Data: 2021-07-02 11:33:17
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 2 Jul 2021 09:40:45 +0200, LordBluzg(R) napisał(a):

    > To zły kierunek. Fizyki nie oszukasz :)

    Zależy, co się rozumie pod pojęciem "większy".
    Generalnie są dwie koncepcje: albo duża kierunkowość (np Yaga lub
    parabola), albo zestawienie synfazowe, np. Oko Moskwy:

    https://tech.wp.pl/oko-moskwy-jedna-z-najdziwniejszy
    ch-tajemniczych-konstrukcji-swiata-6034794769572993a

    Gdzieś w latach 70-80 widywałem trochę konstrukcji synfazowych. Trochę
    mniejszych od Oka Moskwy ;) - czasem już 4 szt. dawały wystarczające
    wzmocnienie.

    > Przypadek zależny od miejsca.

    Różne Quady to w zasadzie specyficzna odmiana dipola, często są łączone w
    układach synfazowych.
    Tytaj uwaga: czasem przesunięcie już o milimetr może całkowicie zmienić
    charakterystykę na niekorzyść, zwłaszcza przy wyższych częstotliwościach,
    gdzie długość fali to kilkanaście cm.

    Jeszcze jedna uwaga dla anten nisko położonych: trzeba zwrócić uwagę na
    czystość strefy Fresnela, więc teoretycznie antena powinna być tak wysoko,
    jak to możliwe.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2021-07-02 18:59:08
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/07/2021 09:38, ąćęłńóśźż wrote:
    > W obydwu polaryzacjach?

    Pytasz czy obracałem? Oczywiście. Każda antena była kręcona.

  • 14. Data: 2021-07-03 17:30:34
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-07-01 o 20:10, heby pisze:
    > Cześć.
    >
    > Taka zabawna sytuacja. Sprawdziłem kilka rodzajów anten. Drogich,
    > tanich, o róznej konstrukcji. Kierunkowych, dookólnych itd itp. Ze
    > wzmocnieniem i bez. W ogródku.
    Dlaczego nie dołożysz wzmacniacza do anteny?
    --
    Janusz

  • 15. Data: 2021-07-03 17:35:09
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 03.07.2021 o 17:30, Janusz pisze:

    > Dlaczego nie dołożysz wzmacniacza do anteny?

    Przeczytaj jeszcze raz :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 16. Data: 2021-07-03 20:07:36
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2021-07-01 20:10, heby wrote:
> [...]
    > działa nieźle, nawet trzymana w ręce.
    >
    > Nie wiem jak to tłumaczyć. Ale nie zmienia to faktu że tania panelowa

    Jak masz zacięcie DiY
    to mozna jeszcze taki projek przetestować:
    http://dino.inosak.org/wp-content/uploads/2018/09/an
    tena.pdf

    W.

  • 17. Data: 2021-07-03 22:19:12
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-07-03 o 17:35, LordBluzg(R) pisze:

    > Przeczytaj jeszcze raz :)

    Ale wiesz że są różne wzmacniacze?

    --
    Janusz

  • 18. Data: 2021-07-03 22:25:48
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/07/2021 17:30, Janusz wrote:
    > Dlaczego nie dołożysz wzmacniacza do anteny?

    1) Mieszkam za blisko nadajnika aby to było konieczne.
    2) Oczywiscie że prawdzałem z i bez (siatkowa i jakaś yagi)
    3) Chińska panelowa ma wzmacniacz wbudowany

    W moim przypadku dodanie wzmacniacza do anteny siatkowe *pogorszyło*
    jakość, ale zwiększyło siłę.

  • 19. Data: 2021-07-03 22:27:05
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/07/2021 20:07, Włodzimierz Wojtiuk wrote:
    > Jak masz zacięcie DiY
    > to mozna jeszcze taki projek przetestować:
    > http://dino.inosak.org/wp-content/uploads/2018/09/an
    tena.pdf

    A to nie to samo co wszelakie biquady?

    Problemem tych anten jest waskie pasmo. W sadzie potrzebowałbym 3 sztuk :/

  • 20. Data: 2021-07-04 00:15:55
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-07-03 o 22:25, heby pisze:

    > 1) Mieszkam za blisko nadajnika aby to było konieczne.
    Tego info nie było.

    > 2) Oczywiscie że prawdzałem z i bez (siatkowa i jakaś yagi)
    No właśnie jakaś, miałe sporo do czynienia z antenami i odbiorze na
    poziomie szumów, więc mało prawdopodobne jest aby dobra antena Yagi +
    wzmacniacz z regulacją nie zadziałały.

    > 3) Chińska panelowa ma wzmacniacz wbudowany
    Czyli jednak ma wzmacniacz, obawiam się że ten który próbowałeś z innymi
    antenami miał za duże wzmocnienie a to degraduje jakość sygnału, trzeba
    go zasilić zasilaczem z regulacją napięcia i wtedy zrobić próby z yagi.

    > W moim przypadku dodanie wzmacniacza do anteny siatkowe *pogorszyło*
    > jakość, ale zwiększyło siłę.
    Siła nic nie daje, liczy się jakość sygnału.

    --
    Janusz