  • 1. Data: 2012-01-02 21:37:24
    Temat: Aliasing - dlaczego nie występuje?
    Od: pbartosz <b...@g...com>

    Stworzyłem prosty program wyświetlający w czasie rzeczywistym widmo
    sygnału odbieranego w mikrofonie.
    Sygnał próbkuję z częstotliwością 16kHz i przepuszczam przez 16-
    punktową FFT.
    Ponieważ transformata jest tylko 16 punktowa, dlatego oczywiście
    następuje efekt wycieku widma, ale to nieistotne.
    Jeśli na mikrofon podaję sygnały 1kHz, 2kHz, ..., 7kHz, kolejne prążki
    górują nad pozostałymi i widmo jest wyświetlane poprawnie.
    Natomiast jeśli na mikrofon podaję częstotliwości z przedziału
    9kHz, ..., 15kHz, powinno następować zjawisko aliasingu i np. dla
    częstotliwości sygnału 10kHz powinien górować prążek 6kHz, a tak nie
    jest. Amplitudy oscylują w okolicach zera.
    Dlaczego aliasing tutaj nie występuje?

  • 2. Data: 2012-01-02 22:44:16
    Temat: Re: Aliasing - dlaczego nie występuje?
    Od: Mariusz Dabrowski <m...@p...onet.pl>

    Dnia 02.01.2012 pbartosz <b...@g...com> napisał/a:
    > Sygnał próbkuję z częstotliwością 16kHz i przepuszczam przez 16-
    > punktową FFT.
    > Ponieważ transformata jest tylko 16 punktowa, dlatego oczywiście
    > następuje efekt wycieku widma, ale to nieistotne.
    Tak gwoli ścisłości, wyciek występuje nie dlatego, że transformata jest
    tylko 16-punktowa. Taki już "urok" DFT.

> [...]
    > częstotliwości sygnału 10kHz powinien górować prążek 6kHz, a tak nie
    > jest. Amplitudy oscylują w okolicach zera.

    Jak próbkujesz sygnał? Może gdzieś przed próbkowaniem jest filtr,
    który tłumi składowe powyżej połowy częstotliwości próbkowania.

    --
    Pozdrawiam,
    Mariusz Dąbrowski

  • 3. Data: 2012-01-02 23:37:09
    Od: pbartosz <b...@g...com>

    On 2 Sty, 23:44, Mariusz Dabrowski <m...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Jak próbkujesz sygnał? Może gdzieś przed próbkowaniem jest filtr,
    > który tłumi składowe powyżej połowy częstotliwości próbkowania.

    Korzystam z Java Sound API - http://docs.oracle.com/javase/1.5.0/docs/api/javax/s
    ound/sampled/AudioFormat.html
    Kodowanie PCM_SIGNED, sampleRate 16000.
    Dźwięk pobieram z mikrofonu wbudowanego w laptop.

  • 4. Data: 2012-01-03 06:29:22
    Od: Portal <m...@p...onet.usun.to.pl>

    > Korzystam z Java Sound API - http://docs.oracle.com/javase/1.5.0/docs/api/javax/s
    ound/sampled/AudioFormat.html
    > Kodowanie PCM_SIGNED, sampleRate 16000.
    > Dźwięk pobieram z mikrofonu wbudowanego w laptop.

    Mikrofon wbudowany w lapie (lub wzmacniacz mikrofonowy za nim) może mieć
    dosyć wąskie pasmo w celu uniknięcia niepożądanych sprzężeń z
    głośnikami. To ma służyć do wiernego zapisu mowy ludzkiej, gdzie
    potrzeba raptem kilku kHz pasma, a nie do jakiegoś high-end audio.
    Jeżeli chcesz się przekonać na pewno to nagraj odtwarzaną z głośników
    sinusoidę z przemiataniem częstotliwości od kilku do kilkunastu kHz i
    sprawdź, w którym punkcie następuje spadek o 3 dB.

    Pozdr
    Portal

  • 5. Data: 2012-01-03 09:59:49
    Od: WP <p...@g...com>

    On 3 Sty, 07:29, Portal <m...@p...onet.usun.to.pl> wrote:

> [...]
    > sinusoidę z przemiataniem częstotliwości od kilku do kilkunastu kHz i
    > sprawdź, w którym punkcie następuje spadek o 3 dB.

    Już kodek audio w kompie pilnuje aliasów, jak go ustawiasz na 16k, to
    nieco przed 8k przestaje przenosić. Raczej tego nie wyłączysz. Jak
    koniecznie chcesz te aliasy zobaczyć, to włącz np. 32k próbkowania i w
    programie wywal co drugą próbkę.
    WP

  • 6. Data: 2012-01-03 10:41:11
    Od: Mariusz Dabrowski <m...@p...onet.pl>

    > Korzystam z Java Sound API - http://docs.oracle.com/javase/1.5.0/docs/api/javax/s
    ound/sampled/AudioFormat.html
    > Kodowanie PCM_SIGNED, sampleRate 16000.
    > Dźwięk pobieram z mikrofonu wbudowanego w laptop.

    Przetwornik A/C w laptopie ma z pewnością wbudowany dolnoprzepustowy
    filtr antyaliasingowy, który skutecznie wycina wszystko powyżej fs/2.

    Częstotliwość graniczna tego filtru zmienia się gdy zmieniasz fs
    więc raczej nie uda Ci się tutaj zaobserwować aliasingu.

    --
    Pozdrawiam,
    Mariusz Dąbrowski

  • 7. Data: 2012-01-03 11:49:11