    From: "uzytkownik" <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Ależ po nim przejechał :(
    Date: Sun, 26 May 2013 14:00:37 +0200

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:knnosj$tpt$1@mx1.internetia.pl...

    > Ok, chodzi ci o krawędź boczną. Tylko najpierw się zatrzymał dość
    > daleko żeby widzieć całe przejście, potem powoli się do niego zbliżał
    > obserwując ludzi, którzy wchodzą. Nie przewidział, ze facet się
    > zmaterializuje znikąd .

    Jakby się zatrzymał dość daleko to nie najprawdopodobniej nie doszłoby
    do tego wypadku na przejściu dla pieszych.
    Oczywiście nie oznacza to, że nie doszłoby do wypadku, bo możliwe, że
    pieszy mógłby w ogóle nie wejść na pasy i mógłby przechodzić
    bezpośrednio przed maską ciężarówki, ale w takiej sytuacji byłaby
    definitywna wina pieszego.

    > Wszedł na przejście właściwie przed samym samochodem.

    Ale przechodził przed samochodem po pasach. Kierowca nie widział tego
    przejścia, a powinien.

    > Wyobraź sobie sytuację - na parkingu widzisz przebiegające na drugą
    > stronę dzieci, wsiadasz do samochodu, przygotowujesz się do jazdy.
    > Musisz wyjechać tyłem z pomiędzy 2 samochodów. Patrzysz w lusterka, że
    > jest miejsce i nikogo w pobliżu.
    >
    > CO ROBISZ?

    Jeżeli nie jesteś pewny to wysiadasz i jeszcze raz sprawdzać lub
    zapewniasz sobie pomoc osoby drugiej.
    Poza tym nie ruszasz na pewniaka, dodając mocno gazu (tak jak ten na
    filmie) tylko wyjeżdzasz bardzo wolno. Nawet w przypadku najechania
    kogoś od razu czujesz pod kołami przeszkodę i jesteś w stanie
    natychmiast się zatrzymać.
    Co najwyżej osoba mogłaby trafić do szpitala ze złamaniamic lub wręcz
    nawet uniknąć najechania, a nie zginąć na miejscu przejechana wszystkimi
    kołami.
    Pieszy z filmu nie miał możliwości uniknięcia najechania, bo kierowca
    ruszył energicznie nie biorąc pod uwagę faktu, że nie widzi przejścia.

    > Ale kierowca upewnił się na miarę swoich możliwości - zatrzymał się
    > dość daleko żeby widzieć przejście, potem widząc, że piesi je
    > opuszczają zaczął przyspieszać i w tym momencie na przejście z
    > niedozwolonego kierunku wszedł facet(nawet nie patrząc na samochód).

    Ten kierowca w ogóle się nie zatrzymał. Po mału się toczył do przejścia,
    a powinien się zatrzymać w odległości zapewniającej widoczność
    przejscia.
    Równie dobrze pomiędzy pieszymi, mogło przechodzić przez przejście
    prawidłowo dziecko i nie być zauważone przez tego kierowce.

    > Nie jesteś w stanie inaczej prowadzić samochodu. DOMNIEMYWASZ, że ktoś
    > z chodnika nagle nie da nura pod koła, domniemywasz, że samochód nie
    > postanowi cię zepchnąć, domniemywasz, że na autostradzie nie będzie
    > pojazdów jadących pod prąd, domniemywasz, że samochód przed tobą ma
    > sprawne światła stopu, domniemywasz, że pojazd przed tobą nie zahamuje
    > nagle gdy zmieniasz pasy.
    >
    > W przeciwnym razie jazda samochodem stanie się koszmarnie stresująca i
    > wyczerpująca, nie powinieneś przekraczać 50km/h i zachowywać przy tej
    > prędkości odstęp 20-30 metrów.

    Jako kierowca nie możesz "domniemywać", Ty masz być pewnym, a jeżeli nie
    masz pewności to masz zaolnić i zachować "szczególną ostrożność". Do
    tego Cię obliguje PoRD. Jezeli o tym nie wiesz to nie powinieneś
    prowadzić pojazdów i nie powinieneś mieć PJ.