  • 31. Data: 2016-11-07 10:46:39
    Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Tez kiedys tak mowilem.
    > Dzis akumulatory drogie ... po co przeplacac, na mniejszym tez odpala :-)

    jak masz w slabszej kondycji silnik albo jakiś feler to potrzeba dużo
    prądu. ponadto diesel przy -30 zapala dość opornie (a moje benzynowe od
    strzała)

    > Mam watpliwosci czy zwykly aku pociagnie 24A z 14.0V
    pociągnie - krótko bo musiałbybyć wyłądowany. poza tym mówimy tu o
    doładowywaniu przyczepki akumulatorów więc podziel to przez 10 :)

    > Owszem - pociagnie, jak juz bedzie istotnie rozladowany.
    > Taki aku 1500Ah powienien pociagnac ... ale do przyczepki kable dlugie :-)

    można zrobić sobie kilka zwojów w kabinie i mamy ogrzewanie ;)

    > I wracamy do kwesti - czy warto marnowac droga przyczepke.

    a tam drogą. za 1300 (?) w obi są:) za 10 akumulatorów 150Ah zapłacisz z
    dobre 4kpln :)

  • 32. Data: 2016-11-07 11:10:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 06.11.2016 o 21:59, Marcin pisze:
    >Też tak myślę. Dawno temu, jak założylem do syreny akumulator 120 Ah
    >(jeździł w bagażniku), to ten faktycznie był niedoładowany, gdyż
    >prądnica miała całe 300 W mocy na dodatek zaczynała jako tako ładować
    >dopiero powyżej ok 2000 obrotów.

    A nie powinien. Wiekszy akumulator:
    a) prawdopodobnie latwiej odpali syrene, wiec zuzyje mniej ladunku,
    b) ma szanse przyjac wiekszy prad i szybciej sie podladowac,
    c) owszem, prawdopodobnie bedzie mial wieksze samorozladowanie do
    uzupelnienia ... ale to beda jakies miliampery.
    Moga byc istotne tylko w jakims granicznym przypadku - ze akurat
    tych kilku mA w bilansie brakuje.
    A tak normalnie, to przy pierwszej dluzszej jezdzie sie naladuje
    do pelna, a przy krotkich ... wiekszy aku na dluzej starczy :-)

    >Nie wydaje mi się, żeby współczesne auta miały mocniejsze alternatory
    >w wersjach z większym aku.

    Hm, musialbym sprawdzic, ale cos mi sie wydaje, ze moga miec wiekszy.
    Z tym, ze moze to byc niezalezne od pojemnosci - wieksze aku maja
    modele z wiekszym silnikiem, a przy okazji sa lepiej wyposazone i stad
    wiekszy alternator.

    J.

  • 33. Data: 2016-11-07 11:15:57
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > Z tym, ze moze to byc niezalezne od pojemnosci - wieksze aku maja modele
    > z wiekszym silnikiem, a przy okazji sa lepiej wyposazone i stad wiekszy

    fiat kiedyś oferował do nowych samochodów jako opcję zestaw zimowy:
    wiekszy akumulator, większy alternator i większy rozrusznik - więc nawet
    do pojedynczego modelu i silnika możesz mieć dostępny altek o większej
    wydajności

  • 34. Data: 2016-11-07 17:12:02
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder"

    Gazowanie nie bierze sie z duzego pradu bo w samochodzie alternator da 40 i
    wiecej amperow i akumulator nie gazuje. Jak miszczu tego nie wiedziales to
    juz wiesz.
    ---
    A jak wiedziałem to twoje tępe uwagi nie mają sensu.

  • 35. Data: 2016-11-07 17:40:18
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2016 o 10:26 Jacek <k...@a...com> pisze:

    > Nie wydaje mi się, żeby współczesne auta miały mocniejsze alternatory w
    > wersjach z większym aku.

    Działa to w ten sposób - gdy auto ma bogatsze wyposażenie (podgrzewane
    fotele, kierownicę, szyberdach elektryczny, dogrzewanie elektryczne w
    module klimatyzacji itp) fabryka wkłada większy akumulator i daje wtedy
    mocniejszy alternator (ponad 200A zamiast standardowych 150A ).

    TG

  • 36. Data: 2016-11-07 18:39:43
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Z tym, ze wiele samochodow ma teraz mniej, nawet 13.8V.
    >
    > Naladuje, przynajmniej "prawie do pelna", ale wiecej czasu to zajmie.
    > Nowsze pojazdy maja zas w komputerach jeszcze ciekawsze sterowania.

    Te wnioski to z obserwacji, czy siedzisz w branży?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 37. Data: 2016-11-07 18:45:49
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > fabryka wkłada większy akumulator i daje wtedy mocniejszy alternator
    > (ponad 200A zamiast standardowych 150A )

    Widziałeś na oczy czy opowiadasz? Bo do 150A, to w szczycie dochodził
    alternator w starym starze, jak kiedyś widziałem.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 38. Data: 2016-11-07 19:15:22
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2016-11-07 o 01:28, sirapacz pisze:

    > bo w zimie przy -30 każda Ah na wagę złota, poza tym stopniowo będzie
    > tracił pojemność i większy dopiero po jakimś czasie będzie miał
    > nominalną pojemność mniejszego.

    Do jakiegoś trupa może i tak
    Mi 2.4JTD zapalał bez problemów w zimie na 8 letniej Varcie 42Ah
    bodajże, bo wpadłem na pomysł aby wymienić sobie akumulator na Centrę,
    tfu, Fiuturę 75Ah chyba, która podziałała 3 tygodnie. Stary oczywiście
    zdałem przy zakupie...
    Zanim udało się dostać nowy (co jest nie lada wyczynem kupując u
    "prywaciarza") to cały luty z temperaturami w okolicach do -10 stopni,
    zjeździłem taką Vartą wyciągniętą ze starego Fiata Siena.
    No ale poranne -26 stopni (auto stało na dworze) też nie zrobiło
    wrażenia na 2.4JTD.

    A jak benzyna...

    --
    Irokez

  • 39. Data: 2016-11-07 19:18:31
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2016-11-07 o 18:45, Mateusz Bogusz pisze:

    > Widziałeś na oczy czy opowiadasz? Bo do 150A, to w szczycie dochodził
    > alternator w starym starze, jak kiedyś widziałem.

    Ale w czym problem?
    VW Phaeton ma 190A. Ma też 2 akumulatory, jeden do elektroniki, drugi
    rozruchowy.

    --
    Irokez

  • 40. Data: 2016-11-07 19:37:37
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 6 Nov 2016 21:59:14 +0100, Marcin napisał(a):

    > Ale w kilku miejscach w necie
    > wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
    > fabryczny bo bedzie niedoladowany.

    Z waszych postów, panowie, widzę że żaden z was nie jest elektrykiem.
    Więc niech ja, elektryk, wetknę swoje 3grosze:

    1. Nie ma znaczenia (w pierwszym przybliżeniu) czy damy do bryki aku 30
    czy 300 Ah nie zwiększając alternatora. I ten i ten będą odpowiednio
    naładowane przy typowej jeździe, ponieważ o stopniu naładowania decyduje
    znacznie bardziej bilans energetyczny aniżeli moc maksymalna
    alternatora.
    2. Wielu z was sądzi że aku aby się nie psuł musi być możliwie mocno
    naładowany. To nieprawda, może sobie pozostawać w dowolnym punkcie
    charakterystyki rozładowania oprócz głębokiego rozładowania. Wręcz
    przeciwnie, ładowanie "pod korek" psuje aku, ponieważ dostarczana
    energia się zużywa nie na pożyteczne reakcje chemiczne a na rozkład
    wody.
    3. O przydatności aku do rozruchu decyduje więcej parametrów niż tylko
    aktualne spoczynkowe napięcie aku czy jego pojemność znamionowa.
    Zapominacie najczęściej o oporności wewnętrznej aku oraz o wielu różnych
    łączeniach obwodu rozruchu z których każdy może ograniczyć moc
    dostarczaną do rozrusznika dużo bardziej niż oporność wewnętrzna aku i
    co czyni wasze osobiste doświadczenia nieporównywalnymi, bo nikt
    (niemal) z was nie kontroluje styków :) Bardzo ważna jest oporność
    wewnętrzna. Ważne są też np. zależność tej oporności od temperatury czy
    maksymalny dopuszczalny prąd rozruchu.
    4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym źródłem
    energii do rozruchu niż aku o dużej pojemności, ponieważ ten pierwszy z
    reguły będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną. Dlatego jeśli ktoś chce
    uniknąć kłopotów z rozruchem niech popatrzy najpierw na styki nie na Ah.
    A aku o dużej pojemności jest potrzebny tylko kiedy potrzebujemy dużo
    energii między jazdami, np. w wozach kempingowych. Oczywiście,
    rozładowując aku w nocy należy pamiętać o odpowiednio długiej jeździe w
    dzień.
    Dodatkowo, aku o mniejszej pojemności (i tym samym gabarycie) będą miały
    większą trwałość płyt, a IMO najczęstszy powód zakończenia pracy przez
    aku to wykruszenie masy czynnej płyt lub ich deformacja powodujące
    zwarcie w celi.
    5. Do współpracy alternatora z aku dziś są używane dosyć skomplikowane
    algorytmy o których na dobrą sprawę nikt (oprócz producenta wozu) nic
    nie wie dlatego prędzej niż niedoładowania spodziewałbym się że dając
    aku inny niż przewiduje fabryka można się narazić na kaprysy ze strony
    automatyki. Ale to bardzo mało prawdopodobne, tym mniej im mniej
    skomplikowany układ ładujący, i też z tego powodu że charakterystyki
    wszystkich aku ołowiowych samochodowych są bardzo do siebie podobne.

    --
    Jacek
    I hate haters.