  • 11. Data: 2023-02-14 14:05:26
    Temat: Re: Akcelerometr, inklinometr...
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2023-02-14 o 12:38, J.F pisze:
    > Tylko tak ciągle nie jestem pewny - chcesz stwierdzic identyczny kąt
    Przykłądam do dowolnej płaszczyzny urządzenie. Zerowanie, kropka jest w
    centrum. Ma być nadal w centrum jeżeli będzie nadal równoległe ale
    przesunięte lub odsunięte od płaszczyzny.

    Czyli po przyłożeniu do dowolnie pochylonej płaszczyzny X i Y zeruję.
    X i Y mają być równe zero dopóki płaczyzna XY urządzenia jest równoległa
    do płaczyzny na któej wyzerowano. X i Y nie może się zmieniać przy
    obrocie w osi Z, mie może się zmieniac gdy przesuwamy po wskazanej
    wsześniej zerowaniem płaszczyźnie, nie może się zmieniać gdy odsuwamy
    wzdłuż osi Z.

    Ma działac jak zwykłą poziomica 2D (okrągła libelka) ale
    "poziom/równoległość" ma wskazywać nie do powierzchni kuli ziemskiej ale
    do wcześniej wskazanej zerowaniem powierzchni.

    Robert

  • 12. Data: 2023-02-14 14:07:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Feb 2023 13:32:59 +0100, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > Jak umieścisz go ukośnie to dostaniesz 3 wektory, które zsumowane
    > powinny dać 1G i wskazać kierunek 'w dół'.
    > Obrócenie tej płaszczyzny wokół osi prostopadłej do niej nie narusza jej
    > równoległości do poprzedniej pozycji, ale dostaniesz inny zestaw wskazań
    > bo dla scalaka jest teraz inny kierunek do ziemi.
    > Obracanie płaszczyzny wokół osi prostopadłej do niej odpowiada obracaniu
    > tego wektora też wokół osi prostopadłej do scalaka. Wszystkie powstałe
    > tak wektory tworzą taki jakby lejek. Każdy z tych wektorów oznacza, że
    > płaszczyzna jest równoległa do jej pozycji początkowej.

    Tak jest - przeliczasz trzy skladowe wektora grawitacji na inne
    współrzedne, i masz np kąt odchylenia scalaka od pionu.
    Ale obrotów wokół pionowej osi tak nie zmierzysz.

    > Tak w ogóle to wydawało mi się, że zadanie typu, czy znaleźliśmy się w
    > pozycji równoległej do stanu początkowego, wymaga całkowania
    > przyspieszeń liniowych i kątowych.

    Tez mi sie tak wydaje, choc byc moze da radę bez przyspieszen
    liniowych.

    > Ale jeżeli rozważasz stan początkowy i końcowy jako stabilne to się
    > chyba trochę upraszcza.

    Tylko, jesli wektor grawitacji wystarczy.
    A w ogólnosci nie wystarczy.

    J.

  • 13. Data: 2023-02-14 14:40:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Tuesday, February 14, 2023, 1:32:59 PM, you wrote:

> [...]
    > cały czas są 0.
    > Jak umieścisz go ukośnie to dostaniesz 3 wektory, które zsumowane
    > powinny dać 1G i wskazać kierunek 'w dół'.

    Zsumowane geometrycznie...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 14. Data: 2023-02-14 14:58:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Feb 2023 14:05:26 +0100, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    > obrocie w osi Z, mie może się zmieniac gdy przesuwamy po wskazanej
    > wsześniej zerowaniem płaszczyźnie, nie może się zmieniać gdy odsuwamy

    A kiedy sie moze zmieniac?

    > Ma działac jak zwykłą poziomica 2D (okrągła libelka) ale
    > "poziom/równoległość" ma wskazywać nie do powierzchni kuli ziemskiej ale
    > do wcześniej wskazanej zerowaniem powierzchni.

    No to potrzebujesz żyroskopy i całkowanie w czasie,
    bo samym inklinometrem tego nie zrobisz.

    A zyroskopy w tym czujniku prawdopodobnie są za mało dokładne i
    stabilne, aby to dobrze działało.

    Kiedys widzialem takie komercyjne urządzenia, ale teraz nie potrafie
    odszukac. Słuzyło do sprawdzenia równoległosci dwóch osi.

    J.

  • 15. Data: 2023-02-14 15:05:35
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 14.02.2023 o 14:58, J.F pisze:

    > A kiedy sie moze zmieniac?

    > No to potrzebujesz żyroskopy i całkowanie w czasie,

    Przecież to jest po prostu przeliczenie układu współrzędnych. Parę
    operscji na wektorach.

    P.P.

  • 16. Data: 2023-02-14 15:48:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Feb 2023 15:05:35 +0100, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Przecież to jest po prostu przeliczenie układu współrzędnych. Parę
    > operscji na wektorach.

    Ciagle nie bardzo wiem, czego dokładnie Robert potrzebuje, bo unika
    odpowiedzi na moje pytania, ale wyobraz sobie, ze ide do rogu pokoju,
    przykladam smartfona do jednej sciany, nastepnie obracam wokół
    pionowej osi o 90 stopni, i jest teraz rownolegly do drugiej sciany,
    a prostopadly do pierwszej - a wektor grawitacji nie zmienil sie nic.

    Dalej - smartfon ma na ekranie osie X i Y, a Z prostopadla do ekranu.
    Powyzej obrocilem wokól osi Y.

    A teraz obroce najpierw dookola X o 90 stopni (ekran bedzie poziomy),
    potem wokół Z (ktora teraz jest pionowa) o 90, i znow doookoła X o 90.
    I wrocilem do pozycji wyjsciowej.

    A te MEMSowe "zyroskopy" podają tylko prędkość obrotu dookoła trzech
    osi, więc aby ustalić o ile obróciłem, to muszę całkować.
    I to sprytnie całkować, ze stałym przeliczaniem orientacji.

    No chyba, zeby sie dodatkowo wektorem grawitacji posługiwać.
    Ktory moze jednak w rózne strony wskazywać na skutek przyspieszeń
    liniowych.

    J.

  • 17. Data: 2023-02-14 16:37:31
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

  • 18. Data: 2023-02-14 16:40:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-02-14 o 14:07, J.F pisze:

    > Tylko, jesli wektor grawitacji wystarczy.
    > A w ogólnosci nie wystarczy.

    Niektóre scalaki mogą też wykrywać kierunek pola magnetycznego.
    Jeśli pole magnetyczne Ziemi nie będzie zakłócone to razem już powinny
    wystarczyć.
    P.G.

  • 19. Data: 2023-02-14 16:44:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Feb 2023 16:40:24 +0100, Piotr Gałka wrote:

    > Niektóre scalaki mogą też wykrywać kierunek pola magnetycznego.
    > Jeśli pole magnetyczne Ziemi nie będzie zakłócone to razem już powinny
    > wystarczyć.

    Owszem, ale nie liczylbym ze będzie niezakłócone.

    J.

  • 20. Data: 2023-02-14 16:45:15
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Zsumowane geometrycznie...

    Istnieje jakiś inne sumowanie wektorów?

    A tak przeczytawszy to co napisałem jeszcze raz przyszło mi do głowy, że
    chyba nie powinienem pisać, że scalak wskaże na przyspieszenie 1G
    skierowane w dół a pisać, że wskaże przyspieszenie 1G w górę.
    No bo jak zaczniemy poruszać go z przyspieszeniem 1G w górę to pokaże 2G
    a nie 0G.
    P.G.