  • 1. Data: 2009-01-28 08:31:39
    Temat: Adobe DNG konwerter - wyostrza...
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    Bawie sie dzisiaj porownujac SliskyPIX z ACR.
    Akurat padlo na RAW z Lumixa G1.

    Zauwazylem, ze plik otwarty ACR jest ostrzejszy niz
    otwarty Sliskym. Oczywiscie wyostrzanie w obu wylaczone.

    Sledztwo wykazalo, ze DNGconverter cos robi z RAWem z Lumixa -
    nie jest to zwykle przepisanie danych - plik jest lekko ostrzejszy.
    (ACRem otwieralem DNGa, Sliskym RAWa).

    Jesli otworzyc obydwoma programami DNGa ostrosc jest identyczna.

    Co ciekawe w przypadku innych RAWow (sprawdzilem A100)
    ostrosc sie nie zmienia.

    Informuje w ramach ciekawostki ;)

    We believe in god, but unlike americans we do not trust her.

  • 2. Data: 2009-01-28 10:52:21
    Temat: Re: Adobe DNG konwerter - wyostrza...
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Jakub Jewuła wrote:
> [...]
    >
    > Jesli otworzyc obydwoma programami DNGa ostrosc jest identyczna.
    >
    > Co ciekawe w przypadku innych RAWow (sprawdzilem A100)

    To raczej nie DNGC coś robi z plikiem, tylko SP którego uzywasz rozpoznaje RAW z
    G1 i obrabia go w jakiś specjalny sposób żeby coś ukryć (pewnie szum). A
    konwersja do DNG powoduje, że SP traktuje go jak zwykły RAW i obrabia
    zwyczajnie. Prawdopodobnie otwarcie DNG powinno też zlikwidować tą automatyczną
    korekcję wad obiektywu.

  • 3. Data: 2009-01-28 11:48:51
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > jak zwykły RAW i obrabia zwyczajnie. Prawdopodobnie otwarcie DNG
    > powinno też zlikwidować tą automatyczną korekcję wad obiektywu.

    SP otwiera RAWa i DNG tak samo co do kolorow, szumu etc
    poza ta roznica, ze obraz z DNGa jest ostrzejszy "z marszu".
    Roznica jest minimalna, ale widac.

    Nie mam PSa ktory by kumal RAWy z G1 wiec nie moge sprawdzic
    czy PS otwiera inaczej RAWy niz DNGi...

    A tak wogole to SP ladniej robi cienie nie PS -
    chyba koryguje w cieniach szum i kolory inaczej.
    I to obojetne czy z RAWa czy DNGa.

  • 4. Data: 2009-01-28 21:09:37
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Jakub Jewuła wrote:

> [...]
    >
    > Sledztwo wykazalo, ze DNGconverter cos robi z RAWem z Lumixa -
    > nie jest to zwykle przepisanie danych - plik jest lekko ostrzejszy.

    Raczej zapisuje w DNG cos co wplywa na wyostrzanie przy obrobce. Podobnie
    zapisuje informacje o kolorach danego aparatu, balansie bieli i innych
    specyficznych ustawieniach.

    Dlatego stare Camera RAW umieja wyolywac DNG z nowych aparatów a natywnych
    RAWów nie.

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 5. Data: 2009-01-29 07:24:45
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > bieli i innych specyficznych ustawieniach.
    >
    > Dlatego stare Camera RAW umieja wyolywac DNG z nowych aparatów a

    Moze tak, moze nie :)

    Ma ktos najnowsze PhotoShopa?

    Bawilem sie tym RAWem:
    http://img.photographyblog.com/reviews/panasonic_lum
    ix_dmc_g1/sample_images/panasonic_lumix_dmc_g1_45_th
    umb.jpg
    Gdyby ktos zrobil konwersje do DNGa a potem otworzyl RAWa i DNGa PSem
    moznaby cos wiecej wywnioskowac.

  • 6. Data: 2009-01-29 10:50:48
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Jakub Jewuła wrote:

    > Moze tak, moze nie :)

    Na 99.9999%. Do obróbki RAWa są potrzebne informacje o jego zawartosci, np.
    wagi poszczególnych kolorów (albo cała maciez RGB->R'G'B'), krzywe
    linearyzujące odpowiedz matryci i inne dane typowe dla danego modelu (mi.
    siła wyostrzania). Niestety tych parametrow producenci nie zamieszczaja
    wewnatrz "firmowego" RAWa, natomiast przy konwersji do DNG są one zapisywane
    w pliku.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 7. Data: 2009-01-29 12:18:11
    Od: jerzy szczudlowski <j...@j...net.pI>

    Jakub Jewuła wrote:
    > Sledztwo wykazalo, ze DNGconverter cos robi z RAWem z Lumixa -

    Adobe implementuje takie rzeczy na życzenie producenta:
    http://www.seriouscompacts.com/2008/12/panasonic-and
    -adobe-case-against-dng.html

    --
    http://www.flickr.com/jerzy_szczudlowski/

  • 8. Data: 2009-01-29 12:51:15
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > Adobe implementuje takie rzeczy na życzenie producenta:
    > http://www.seriouscompacts.com/2008/12/panasonic-and
    -adobe-case-against-dng.html

    No prosze wysledziowalem spisek ;)

    Otworzylem sobie teraz to samo zdjecie w SPx i ACR - klatki
    zgadzaja sie co do pixela. To samo szczatkowa AC jest identyczna.

    Wystepuje pewna roznica w kolorach, no ale to rozne silniki.

    Jedyna roznica jaka daje sie zauwazyc (poza ostroscia) to
    mniejszy szum w pliku z SPx niz z ACR. Moze wiec to nie ACR co
    "poprawia" tylko wprost przeciwnie - SPx usuwa nieproszone szumek?
    Na to wyglada.

    Jesli wiec ACR cos poprawia to mi to odpowiada - efekt jest dobry :)

    No i nie bede sie musial uczyc SPa xa ;)