  • Data: 2010-06-28 23:13:55
    Temat: Re: Ada student contest
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2010-06-28 21:27, Stachu 'Dozzie' K. wrote:
    > Podpowiem ci że w przemyśle z kolei problemem jest twardogłowizm kadry
    > zarządzającej.

    Zależy gdzie.

    > Wykładowcy akademiccy przynajmniej nie upierają się

    Zależy gdzie.

    > (z
    > reguły) przy jedynym słusznym rozwiązaniu problemu programistycznego,
    > które potem się okazuje klapą.

    Z reguły ten problem programistyczny sprowadza się do napisania kodu
    realizującego "numeryczną transformacje 'Kowalskiego' potrzebna do
    publikacji" więc i klapa niewielka. Jesli natomiast chodzi o duże,
    skomplikowane projekty programistyczne to raczej się nie widuje tego za
    duzo. Gdzie niby student ma zobaczyć na uczelni kod mający milion
    linijek z _sensem_ poza wątpliwej jakości ręcznymi wykopaliskami na
    sourceforge?

    > A przemysł nie nagradza za dobry, przejrzysty, przemyślany,
    > udokumentowany kod

    Zależy gdzie.

    > Hint: rok świetlny to miara odległości

    <Ziew> Czepiasz sie.

    > Założenie: współcześni wykładowcy typu KLOC (kilolines of code) nie
    > znają Ady; Adę znają ci z szerszymi horyzontami.

    Tak mawiał moj znajomy. "Wiesz stary, haskel poszerza horyzonty". Po
    czym wracał do pisania swoich helloworldów po pareset linijek
    udowadniając teze że haskell jest super. Większych projektów w tym
    killer-języku nie pisał. Ciekawe czemu. Mam wrażenie że podobnie będzie
    w Adzie. Szerokie horyzony w kilkaset linijkowych proof-of-concept w
    stylu akademickim. No fajnie i co z tego? Gdzie w PL są jakieś ogromne
    projekty w Adzie które powodują że student wyjdzie z kręgu pisania
    drobnostek dla sportu? Haskella można uczyć się aby zrozumiec pewne
    machanizmy, ale szara rzeczywistość mocno je poprzycina do realiow
    języków pochodnych od C. To niefajnie. Ale co zrobić?

    > Przy tym założeniu wniosek jest taki: student będzie uczony przez kogoś,
    > kto ma jakieś pojęcie o programowaniu w ogóle

    Zdefiniuj pojęcie programowania w kontekście nauczyciela akademickiego
    który całe zycie zawodowe zajmuje się problemami naukowymi. Masz na
    mysli może jakieś duże projekty w jego wykonaniu czy może masę prostych
    (acz ciekawych) duperelek?

    A może inaczej: Ilu znasz powaznych programistów w PL którzy w ramach
    hobby zajmują się charytatywnym wykładaniem studentom ciekawych
    zagadnień ze świata rzeczywistego w sposób regularny?

    > Nie nada się. Między Adą i Turbo Pascalem jest przepaść jak między
    > Fortranem i Pythonem.

    Nie zauważyłes ironii. Dla wielu wykładowców nie ma żadnej różnicy. I to
    i to wygląda niezwykle podobnie bez okularów. Więc po co przepłacać.

    Przypadek autentyczny: trzeba zrobić zajęcia z współczesnego
    programowania obiektowego. Rozwiazanie: turbopascal ma obiekty? Ma! To
    jedziemy. Skryptów nie trzeba pisać nowych.

    > No to który przemysł uczy myślenia?

    Ten który nie zajmuje się tworzeniem następnego pierdyliarda widoków na
    baze danych w typowej aplikacji do obsługi apteki.

    > A że uczelnie nie zawsze uczą
    > myślenia, to wiem. Ale przynajmniej dają szansę.

    Niektore dają. Albo inaczej: niektórzy wykładowcy dają. Bo jest jeszcze
    wielu którzy trzymają kontakt z rzeczywistością np. dorabiając na boku
    przy duzych projektach. Ale władze skutecznie ten proceder utrudniają,
    więc wielu w końcu odpuszcza.

    > Modulo Python, Ruby i Perl. Poza tym w C++ pisze się ciekawe rzeczy.

    Pisze zawodowo w C++ ciekawe rzeczy. I mam doświadczenie naukowe o
    którym tutaj piszę. Można więc powiedzieć że oglądalem świat z obydwu
    stron. Zapewniam, że strona akademicka jest niezwykle ciekawa do momentu
    kiedy nie okazuje sie, że świat poza uczelnią jest już o 10 lat do
    przodu jesli chodzi o wiedze praktyczną jaką można zdobyć. Jednak
    przyznaje, że nauka to jedyne statystycznie miejsce gdzie pisanie w
    Adzie, haskelu i innych niezwykle ciekawych językach ma jakieś uzasadnienie.

    > Tak więc nie posiłkuj się wyborami przemysłu, bo przemysł zachowuje się
    > głupio z punktu widzenia zespołu programistycznego.

    Zależy jaki. Mam wrażenie że piszesz o jakimś pojedynczym przykładzie.