  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: AVR i zakłócenia
    Date: Mon, 6 Dec 2010 10:50:38 +0100

    Użytkownik "pawel" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:idi1hg$e4c$1@news.onet.pl...
    > Co ciekawe układ potrafi się zresetować już w momencie przyłożenia jednego
    > końca pincety
    > do masy jeszcze zanim przyłożę drugi jej koniec do tego wejścia.

    Pinceta (a raczej twoje ciało) odbiera zakłócenia i przepuszcza je przez
    masę płytki do ziemi. Przepływające przez masę prądy mogą mieć takie skutki.
    Te prądy można zmniejszyć wstawiając duże impedancje (ja stosuję koraliki
    1k/100MHz) w doprowadzenia zasilania płytki.
    Rodzi się szereg pytań:
    - czy w warstwie masy nie masz jakichś otworów - na przykład jakąś ścieżkę
    zdarzyło się poprowadzić na warstwie masy,
    - czy każdy pin VCC procesora ma swój kondensator (SMD 10-100n) najkrócej
    jak się da do warstwy masy,
    - czy procesor jest w obudowie SMD,
    - czy ścieżka połączona z pinem reset nie jest przypadkiem dłuższa niż
    jakieś 10mm,
    - czy o każdym wejściu i wyjściu procesora pomyślano pod kątem tłumienia
    zakłóceń emitowanych lub odbieranych.

    Gdzieś w internecie widziałem kiedyś taką check-listę, którą należy
    przejrzeć, zanim projekt płytki się zatwierdzi, ale nie chce mi się teraz
    szukać.

    Do testowania takich problemów w warunkach domowych nadaje się:
    - piezoelektryczna zapalarka do gazu (na przykład iskry do leżącej koło
    płytki pincety)
    - komórka (nawiązanie połączenia w pobliżu płytki)

    W zapalarce ("EWA" kupiona za parę zł w 2002):
    - przedłużyłem sobie (drutem fi 1mm) środkowy przewód jakieś 7mm poza
    zewnętrzną blaszkę,
    - okryłem go izolacją do równi z czołem tej blaszki,
    - wyprowadziłem z tyłu około 1m kabelka (połączony z tą blaszką) z wtyczką
    bananową.
    Czasem korzystam z iskry między tym środkowym pinem a blaszką, czasem
    zbliżam to do pincety tak, że skaczą od razu dwie iskry od blaszki i od
    bolca do pincety, a czasem łączę kabel do masy układu i puszczam iskry na
    piny złącz urządzenia.

    > Docelowo to wejście ma być na kabelku ok. 5m. Ale nie wiem czy to ma sens

    Najmniejszego.

    Moim zdaniem najlepiej założyć, że na każdym wyprowadzonym z płytki
    przewodzie może pojawić się impuls ESD (np. 4kV) i tak zaprojektować
    wejście, aby to nie uszkadzało urządzenia, ani nie powodowało błędnego
    zadziałania procesora.

    Powiesiłem kiedyś na wejściu klawisza (był jeden, podwieszony 10k)
    kondensator 100n a dalej 100k i diodę Zenera i to był błąd. ESD przeładowuje
    100n do kilkudziesięciu V, on się powoli rozładowuje i procesor "widział"
    dość długie normalne naciśnięcie klawisza, gdy ktoś naładowany (ujemnie) od
    wykładziny tylko dotknął nalepki w której był zrobiony ten klawisz.
    Zmieniłem to na DZ, a dalej 100k i 100n i ESD nie dociera do procesora.
    Pierwsze rozwiązanie wynikało z tego, że podobno nie wszystkie diody Zenera
    wytrzymują ESD (ma kilka A) i bałem się przepalenia diody.
    P.G.