  • 11. Data: 2009-02-03 17:54:54
    Temat: Re: AVR ATmega8 ADC
    Od: "JRakoczy" <c...@z...pytanie>

    "Mario" <l...@p...onet.pl> wrote in message
    news:gm9vjr$n1d$2@atlantis.news.neostrada.pl...

    > Daj sobie dzielnik na megaomach a za nim wtórnik na operacyjnym.

    Tak też zrobię, dam wtórnik napięciowy na TLC272.

    A co by było gdybym potrzebował zmierzyć napięcie bliskie zeru czyli
    powiedzmy dziesiątki miliwoltów? Czy zasilać wzmacniacz z pojedyńczego
    napięcia czy z symetrycznego +-5V ? Chodzi mi o dodatnie napięcie ale
    niskie.

  • 12. Data: 2009-02-03 18:34:53
    Od: Mario <l...@p...onet.pl>

    JRakoczy pisze:
> [...]
    > powiedzmy dziesiątki miliwoltów? Czy zasilać wzmacniacz z pojedyńczego
    > napięcia czy z symetrycznego +-5V ? Chodzi mi o dodatnie napięcie ale

    Ja używam symetryczne. Jak nie masz ujemnego to zrób sobie na 7660.

    MD

  • 13. Data: 2009-02-03 18:48:11
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    JRakoczy pisze:
    > Co to znaczy, że impedancja wejściowa przetwornika w tym procku była
    > stworzona do 10komów? Czy to znaczy, że nie mogę dać na wejściu dzielnika
    > wejściowego np 100k szeregowo i ileś do masy ?

    Dla przebiegów stałonapięciowych wystarczy, że na wejściu ADC będzie
    kondensator, np. 100n. Dzielnik może mieć duże rezystancje.
    Przecież w pdfie stoi, że typowo ADC ma Rwe 100Mohm, min. 55. Problemem
    jest kondensator CSH o pojemności rzędu 14pF. Ale taki problem to nie
    problem :)
    Ja zwykle stosuję setki kohm od strony masy w dzielniku.
    --
    Pozdr
    EM

  • 14. Data: 2009-02-03 18:51:57
    Od: "JRakoczy" <c...@z...pytanie>

    > Ja używam symetryczne. Jak nie masz ujemnego to zrób sobie na 7660.

    A wzmacniacz jaki polecasz ? Jaki konkretnie ?

  • 15. Data: 2009-02-03 18:57:39
    Od: Konop <k...@g...pl>

    JRakoczy pisze:
> [...]
    > powiedzmy dziesiątki miliwoltów? Czy zasilać wzmacniacz z pojedyńczego
    > napięcia czy z symetrycznego +-5V ? Chodzi mi o dodatnie napięcie ale

    JAk mierzysz mV, to zapewne je wzmacniacz. Pamiętaj, że na wyjściu
    wzmacniacza masz napięcie równe k(Uwe+Uio) gdzie Uio jest napięciem
    niezrównoważenia, do kilku mV. Ja kiedyś robiłem sobie amperomierz do
    zasilacza na ATmega8 właśnie i przy pomiarze prądu zastosowałem OP07C,
    napięcie niezrównoważenia na poziomie 150uV, a poza tym u mnie był łatwy
    do kupienia ;)... Niestety, on nie pracowałby bez napięcia ujemnego w
    takim zakresie, więc dałem ujemne... JA po prostu nie umiałem znaleźć
    wzmacniacza, który pracowałby bez napięcia ujemnego i jednocześnie
    zapewniał małe Uio... ale może Tobie się uda ;)...

    Co do Twoich pytań o impedancję - możesz przyjąć, że impedancja
    wyjściowa dzielnika to mniejsza z użytych rezystancji. Tak naprawdę robi
    się to tak:
    rysujesz schemat układu wyjściowego (w którym mierzysz te napięcia). Z
    reguły jest to zasilacz (w przybliżeniu siła elektromotoryczna-SEM),
    albo wyjście jakiegoś układu scalonego (z reguły też SEM czasem z
    rezystorem szeregowo) itp. Chodzi o to, żeby mieć narysowaną całą drogę
    od źródła tego napięcia do Twojego dzielnika. I teraz zastępujesz źródła
    SEM po prostu zwarciem i patrzysz jaką rezystancję "widzi" procesor...
    na pewno "widzi" dolny rezystor mostka, ale często równolegle z nim jest
    też podłączona górna gałąź mostka. W takim przypadku - bierzesz te 2
    rezystory równolegle liczysz i Ci wychodzi impedancja wyjściowa dzielnika.
    Ale jeśli przyjmiesz, że impedancja równa jest mniejszemu rezystorowi to
    z reguł będzie dobrze. Jeśli mniejszy rezystor będzie tym "dolnym" to
    ZAWSZE będzie dobrze :)....

    Pozdrawiam
    Konop

  • 16. Data: 2009-02-03 19:30:53
    Od: Mario <l...@p...onet.pl>

    JRakoczy pisze:
    > "Mario" <l...@p...onet.pl> wrote in message

    > A wzmacniacz jaki polecasz ? Jaki konkretnie ?

    Zależy od paru rzeczy. Jeśli źródło sygnału ma dużą rezystancję i
    rzeczywiście dajesz w dzielniku megaohmy to można da opampa z fetem na
    wejściu. Np LF356. Napięcie niezrównoważenia na poziomie rozdzielczości,
    dryft będzie pomijalny (przy 10bitach i 2,5V). Można dać OP07 jeśli
    zależy ci na niskim napięciu niezrównoważenia i dryfcie ale ma słabe
    pasmo.

    MD

  • 17. Data: 2009-02-03 21:28:06
    Od: "Piotr" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JRakoczy" <c...@z...pytanie> napisał w wiadomości

    > "Mario" <l...@p...onet.pl> wrote in message

    > Tak też zrobię, dam wtórnik napięciowy na TLC272.
    Daj MCP607 i nie pytaj dlaczego, poprostu jest w tym zastosowaniu THE BEST.

> [...]
    > powiedzmy dziesiątki miliwoltów? Czy zasilać wzmacniacz z pojedyńczego
    > napięcia czy z symetrycznego +-5V ? Chodzi mi o dodatnie napięcie ale
    Zasil z pojedynczego napięcia 5V, ale wtedy jako napięcie odniesienia ADC w
    procesorze ustaw 2,5V, bedziesz miał z głowy problem nieliniowości w
    zakresie napieć wyjściowych bliskich zasilaniu, co do napięć niskich
    bliskich masy to na wyjście wzmacniacza daj diodę i jakieś 10K po niej do
    masy, dopiero z tego opornika daj sprzężenie na wejście nieodwracające,
    dioda oczywiście w kierunku przewodzenia i masz załatwioną sprawę
    nieliniowości od dołu, proste?
    Piotr

  • 18. Data: 2009-02-04 09:19:21
    Od: "JRakoczy" <c...@z...pytanie>

    "Konop" <k...@g...pl> wrote in message

> [...]
    >ujemnego i jednocześnie zapewniał małe Uio... ale może Tobie się uda ;)...

    Czy używałeś pinów regulacji offsetu czy zostawiłeś je niepodłączone ? Czy
    faktycznie miałeś około 0V na wyjściu wtórnika bez podania na niego sygnału?

  • 19. Data: 2009-02-04 09:28:33
    Od: Mario <l...@p...onet.pl>

    JRakoczy pisze:
    > "Konop" <k...@g...pl> wrote in message
    >
    > Czy używałeś pinów regulacji offsetu czy zostawiłeś je niepodłączone ? Czy
    > faktycznie miałeś około 0V na wyjściu wtórnika bez podania na niego sygnału?

    Zapewne miał 150uV na wyjściu. Jak będziesz regulował offset to możesz
    zwiększyć dryft temperaturowy. Potencjometry mają duży TWR. Trzeba by
    dawać w szereg z rezystorami stabilnymi temperaturowo. Tylko po co
    zdejmować te 150uV? Dla zakresu 2,5V taki błąd to odpowiada
    rozdzielczości 14 bitów.

    MD

  • 20. Data: 2009-02-04 09:43:01
    Od: "JRakoczy" <c...@z...pytanie>

> [...]
    > dawać w szereg z rezystorami stabilnymi temperaturowo. Tylko po co
    > zdejmować te 150uV? Dla zakresu 2,5V taki błąd to odpowiada rozdzielczości

    No tak czyli właściwie chodzi tutaj o wzmacniacz taki żeby miał

    - możliwie niski offset samoistny
    - niskie napięcie zasilania w tylu +-3-4V w górę
    - miał kompensację nap. niezrównoważenia

    Reszta jest chyba mało istotna co ?