  • 11. Data: 2010-12-01 12:14:18
    Temat: Re: AP jako odbiornik.
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    W wiadomości:id2nqs$i9n$...@i...gazeta.pl,
    J.M.Oizo <oizo[No Spam]@autograf.pl> nastukał:
    > Witam.
    > Mam w domu siec opartą na Routerze LinkSys WAG320N-EU.
    >
    > Potrzebuje urzadzenie które odbierało by od niego sygnał WiFi i
    > zamieniało go na ethernet. Najlepiej zeby miał 4 gniazga RJ-45.

    polecam G.DUO, ma dwa osobne radia

    --
    VSS

  • 12. Data: 2010-12-01 12:44:21
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "Tomek Głowacki" <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl> napisał w
    wiadomości news:id301k$qdj$1@portraits.wsisiz.edu.pl...

    > Ale ma sporą wadę. Tryb AP Client niestety, nie jest przezroczysty. To
    > znaczy, że owszem, połączy się do istniejącej sieci WiFi jako klient, ale
    > po stronie LANu kablowego jest już inna sieć, a między LANami robiony jest
    > NAT.

    W najnowszej wersji firmware WR543G ma opcje Bridge, wiec łącząc się z innym
    APekiem jest cały czas w tej samej sieci.
    Tańszy jest jeszcze WR340G, też ma opcję Bridge i kosztuje jakieś 60zł. :-)
    Ostatnio łączyłem go z AP Intelinnet i działają bardzo dobrze, zarówno
    komputery podłączone do AP Intellinet jak i do TP-Linka WR340 są w tej samej
    sieci i mają adresy z tej samej puli. Maksymalnie można tak spiąć 6 APeków i
    to się chyba nazywa WDS. :-) Wadą tego rozwiązania jest, że maksymalnie
    można ustawić szyfrowanie WEP, bo w trybie Bridge TP-Linki nie obsługują
    WPA/WPA2. :-)

  • 13. Data: 2010-12-01 14:56:53
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "Tomek Głowacki" <t_gl_nospam@srakapraptaka_o2.pl.invalid>
    napisał w wiadomości news:id3p4e$t0j$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
    > Co do zysku z przezroczystego AP clienta - jak sama nazwa wskazuje, jest
    > zupełnie przezroczysty dla użytkownika. Traktujesz połączenie WiFi jak
    > kolejny port ethernet/połączenie kablowe i już. DHCP i inne rzeczy (NAT,
    > przekierowanie portów, QoS) robisz tam gdzie masz główny APek. Ten robi
    > jedynie za przedłużacz.

    A wady? Wszystko co rozsyła jakikolwiek komputer w sieci LAN będzie szło
    także po wifi, a więc zabiera pasmo wifi pomiędzy Roterem a APekiem.

  • 14. Data: 2010-12-02 00:13:36
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Tomek Głowacki" id3p4e$t0j$...@p...wsisiz.edu.pl

    > To nie chodzi o widzialność twojego adresu na zewnątrz, tylko o konfigurację
    niektórych rzeczy tak, aby działały poprawnie (VoIP,
    > konsole do gier, gry, p2p, inne aplikacje wymagające bezpośredniej komunikacji lub
    takie co się z NATem nie lubią).

    VoIP idzie przez wszystkie (co najmniej 3) NATki bez problemów.
    Gry i pierdupierdu... Nie mam na to czasu. I nie mam możliwości
    technicznych -- korzystam z dzikich łącz za które nie płacę, :)
    jeśli nie liczyć zużywanej energii elektrycznej, samych AP/APCków
    i czasu na ich stałe :) rekonfigurowanie...

    > Amator sobie z tym nie poradzi. Nie skonfiguruje dobrze kilkukrotnych NATów
    (porty!). Poza tym, tak czy siak, każdy NAT wprowadza
    > opóźnienia, chyba że robisz go na potężniejszej maszynie niż domowy router. Każdy
    NAT ma też ograniczenia na wielkość tablicy, co
    > też na domowych routerach typu TP-link bywa problemem (na WRT54GL z Tomato jest to
    konfigurowalne, oczywiście ograniczeniem jest i
    > tak ilość dostępnej pamięci).

    Łomatko!!!! Co Ty wypisujesz!!! Jakie opóźnienie? Ja mam pingi czasami
    jednocyfrowe -- a przede mną APCek i APek oraz diabli wiedzą ile ścian
    z cegły czy z betonu!!!

    Jakie porty i jaki amator?!?!?! To działa poprawnie także
    bez jakiejkolwiek konfiguracji czynionej przez użytkownika!!!!
    Trzeba tylko podłączyć wtyczki zasilające i APCek z APkiem oraz
    APek z bramką VoIP... Być może APCkowi trzeba pokazać palcem,
    do kogo ma łączyć się -- a może i bez tego się połączy, z kim
    popadnie jeśli w sensownym czasie nie dostanie ww. wskazania
    palcowego. :)

> [...]

    rzeczy (NAT, przekierowanie portów, QoS) robisz
    > tam gdzie masz główny APek. Ten robi jedynie za przedłużacz.

    Obawiam się, że na tym polegało rozproszenie sieci komputerowych -- na
    decentralizacji i na rezygnacji z główności na rzecz równości czy
    równoważności. :)

    -=-

    Wracając do problemów z VoIP -- IMO najtrudniejszą rzeczą
    jest znalezienie dobrego i zarazem taniego ,,sprzętu'' na
    BT podłączanego do telefonu zainstalowanego na komputerze. :)
    No i... Sam zasięg BT...

    --
    ^ 750 749 ^c 440 12 łyknąłem już
    Ventolin 438
    | 740 brak . 14 18 23 739 F|l 430 14
    | 730 Telfexo 12 . 1617 .20 729 E|i 420 070809 . . . 16
    20 416
    P|l 720 . 22 719 V|t 410 10 12 15
    19 21 23 410
    E|/ 710 07 . 709 |r 400 13
    399
    F|m 700 08091011 *13 15 *19 *21 690 1|y 390 11
    17 395

  • 15. Data: 2010-12-02 00:15:44
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "nom" id5fv6$q4t$...@p...nask.net.pl

> [...]
    > Wadą tego rozwiązania jest, że maksymalnie można ustawić szyfrowanie WEP, bo w
    trybie Bridge TP-Linki nie obsługują WPA/WPA2. :-)

    Teoretycznie 340 ma i WDS, i Bridge. Praktyka wydaje się jednak zaprzeczać
    tej teorii. :) Ja mam dwa 340. :) Jeden z nich nawet nie chce gadać z kartą
    (karta na USB) TPlinka :) (chyba 321G) podłączoną do komputera poprzez
    USB 1.1 -- drugi 340 już z tą samą kartą dogaduje się bez trudu, choć
    z jakiegoś powodu (nie pamiętam, jakiego) musiałem zejść na jakieś nie
    najlepsze szyfrowanie.

    --
    ^ 750 749 ^c 440 12 łyknąłem już
    Ventolin 438
    | 740 brak . 14 18 23 739 F|l 430 14
    | 730 Telfexo 12 . 1617 .20 729 E|i 420 070809 . . . 16
    20 416
    P|l 720 . 22 719 V|t 410 10 12 15
    19 21 23 410

  • 16. Data: 2010-12-02 00:15:50
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "nom" id5nnm$m3$...@p...nask.net.pl

> [...]

    > A wady? Wszystko co rozsyła jakikolwiek komputer w sieci LAN będzie szło także po
    wifi, a więc zabiera pasmo wifi pomiędzy Roterem

    Może jaśniej i konkretniej?

    --
    ^ 750 749 ^c 440 12 łyknąłem już
    Ventolin 438
    | 740 brak . 14 18 23 739 F|l 430 14
    | 730 Telfexo 12 . 1617 .20 729 E|i 420 070809 . . . 16
    20 416
    P|l 720 . 22 719 V|t 410 10 12 15
    19 21 23 410

  • 17. Data: 2010-12-03 08:39:15
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    napisał w wiadomości news:id6ofr$lks$3@inews.gazeta.pl...

    > "nom" id5nnm$m3$...@p...nask.net.pl

    > Może jaśniej i konkretniej?

    W sieciach LAN opartych na Ethernecie wykorzystuje się protokół CSMA/CD
    (ang. Carrier Sense Multiple Access / with Collision Detection). Niemniej
    jednak teraz są "inteligentne" przełączniki, ktore kierują pakiety tylko do
    tych komputerów, do których potrzeba (na podstawie adresu MAC). Jak
    przełącznik nie mają tego adresu MAC w tablicy adresów MAC i nie wie do
    którego portu jest podłaczony komputer, wtedy wysyłają pakiety do całej
    sieci LAN. Tak samo jak pakiety typu Broadcast (rozgłoszeniowe).
    Wszytsko było skrótem myślowym, oznaczało, wszystkie pakiety, ktorych adres
    MAC nie jest zdefiniowany w tablicy danego router z punktem AP, będą
    przesyłane do wszystkich portów danego routera w tym do portu wifi. :-)

  • 18. Data: 2010-12-06 02:23:50
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "nom" idaabi$np8$...@p...nask.net.pl

> [...]
    > jest zdefiniowany w tablicy danego router z punktem AP, będą przesyłane do
    > wszystkich portów danego routera w tym do portu wifi. :-)

    I ,,przeźroczysty'' APek nie jest inteligentny podczas gdy ,,nieprzeźroczysty'' jest?

    Rozumiem, że to, co taki ,,przeźroczysty'' APek dostanie z ,,zewnątrz'' roześle
    po wszystkich swoich portach RJ (nie licząc portu ,,zewnętrznego'') oraz po WiFi,
    podczas gdy ,,nieprzeźroczysty'' pośle to coś tylko pod wskazany adres RJ, do
    którego podczepiona została konkretna karta (z konkretnym MAC) wcześniej
    zdefiniowana jako adekwatna konkretnemu pseudo-IP? (pseudo-IP -- czyli
    temu IP ,,wewnętrznej'' sieci, stojącemu za NATkiem)

    Innymi słowy -- czy chodzi Ci o to, że ,,przeźroczysty'' APek spełnia rolę
    prymitywnego HUBa podczas gdy ,,nieprzeźroczysty'' może być ,,inteligentnym''
    swiczem/przełącznikiem gdyż zna adresy MAC podczepione do swoich portów RJ?

    Jeśli tak -- APek to APek i jest przeznaczony przede wszystkim do WiFi a tam
    inteligencji wielkiej chyba nie ma -- trzeba słać wszędzie. licząc na to, że
    tylko wskazana karta to odbierze. :) (ograniczenie słania tylko na północny
    wschód raczej odpada)

    -=-

    Wracając do wady NATków -- po drodze chyba może być tego (NATkowania) tak
    dużo, że nie warto nad tym zastanawiać się. Próba zapanowania nad NATkwaniem
    (nad translatowaniem ;) adresów z podsieciowych na inne podsieciowe) chyba musi
    zakończyć się fiaskiem. Poza tym ponoć ;) od jakiegoś czasu ludzkość przechodzi
    na dłuższe adresy IP, co ma doprowadzić do rezygnacji z NATKowania...

    Dobrze myślę?

    Ja dostaję dla swego APCka podsieciowe IP od kogoś (nie wiem, od kogo) nadaję
    nowe IP APkowi (chyba na sztywno) a ten APek rozdaje kolejne adresy komputerom
    podpiętym po WiFi -- tu z cała pewnością bez DHCP. :) (bo DHCP potrafi zawodzić;
    akurat tu nie zawodzi, ale zawiodło w innym miejscu, więc tu nadałem IP sztywne)

    Też nie tak -- bp temu APCkowi ja nadaję IP.

    -==-

    I tutaj jest ,,problem'' -- to nieprawda, że co APek to inna sieć z jej własnymi
    numerami.
    I nie dlatego, że nie mogę konfigurować przekierowań portowych, ale dlatego, że widzę
    z ,,ostatniego'' komputera wszystkie adresy urządzeń 0,1,2,3 -- gdzie 0 to ten
    ostatni
    komputer, a 3 to nieznany mi APek, z którym widzi się mój APCek (2) do którego
    podpięty
    jest APek (1) poprzez drut/RJ_45.

    -=-

    Moja konfiguracja jest skomplikowana a nie chcę teraz rozgryzać co i jak.
    Jest skomplikowana nie dlatego, że tutaj coś źle chodziło, ale dlatego, że
    chodziło źle coś w innym miejsca a tutaj chciałem ustrzec się tamtych błędów.

    Ale raczej ukrytego NATkowania tu nie ma.

    --
    ^ 750 749 ^c 440 12 łyknąłem już
    Ventolin 438
    | 740 brak . 14 18 23 739 F|l 430 14
    | 730 Telfexo 12 . 1617 .20 729 E|i 420 070809 . . . 16
    20 416
    P|l 720 . 22 719 V|t 410 10 12 15
    19 21 23 410

  • 19. Data: 2010-12-06 04:50:45
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał:
    > Poza tym ponoć ;) od jakiegoś czasu ludzkość przechodzi
    > na dłuższe adresy IP, co ma doprowadzić do rezygnacji z NATKowania...

    Tak. I za darmo będą je dawać każdemu komputerowi w sieci lokalnej.

    > Dobrze myślę?

    ROTFL. Dobrze to by było jakbyś wiedział o czym piszesz.

    Remek

  • 20. Data: 2010-12-06 08:45:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Remek" idhr83$5p0$...@i...gazeta.pl

    > ROTFL. Dobrze to by było jakbyś wiedział o czym piszesz.

    A tak słów kilka więcej -- można? Bo na razie niczego ciekawego nie napisałeś.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'