  • Data: 2009-02-23 17:48:22
    Temat: Re: AF a FF/BF
    Od: j...@a...at szukaj wiadomości tego autora

    wiadomoscinews:gnu9s8$oei$1@news.onet.pl...

    > Na czym polega ta korekta? Czy to ingerencja w mechanizm obiektywu?
    > Przestawianie soczewek?

    nie

    za pomoca software w aparacie - ma on opcje w nastawieniach - korekta
    AF +- 20 pkt - w sumie b duzo - czyli ostrzy blizej/dalej.

    > Co to znaczy "BF/FF bolesny"?
    > Przegladajac charakterystyke np 70-300 nikora /tego tanszego, 4,5- 5,6/ ,
    > juz ta charakterystyka mowi, ze na koncach gorzej ostrzy. Wiec ja staram sie
    > ustawiac f przynajmniej 2 dzialki wyzej. Takze ogniskowe dla tego 70-300, to
    > od 100 do 200. Tak przynajmniej ten moj sie zachowuje /na oko/.

    sa dwie rozne rzeczy , rozdzielczosc obiektywu spowodowana slabosciami
    optycznymi , jest regula ze dla otwartycH przyslon zdecydowanie spada
    ( poza nielicznymi specjalnymi obiektywami ) i czesto na koncach
    zakresu moze byc nizsza , ( czasem na jednym osiaga min , na drugim
    max ) .
    Ja pomierzylem cos innego - wplyw niedokladnosci AF na rozdzielczosc
    obrazu zarejestrowanego przez obiektyw.

    > FF -BF , to mnie interesuje. Zalozmy, ze dla tego obiektywu przy ogniskowej
    > 125, przyslony 8, odleglosci ostrzenia 15m, FF to 13m, BF - 17,7m. GO 4,7m.

    mowimy o czyms innym , FF - to front focus czyli zbyt krotklie
    ostrzenie , BF to backfocus - czyli za dalekie ostrzenie .
    Ty masz na mysli przednia i tylna granice ostrosci czyli zakres GO.

    Ja mam na mysli jak przesuwa sie plaszczyzna ostrosci w stosunku do
    tej idealnej ( do obiektu) -czyli blad ostrzenia.

    Problem polega na tym ze dla dlugiej ogniskowej ostrzy prawidlowo ,
    dla pozostalego zakresu skracajac f coraz blizej i to sporo.
    ALE : przy pelnym otwarciu zdjecia sa nieostre , po zciemnieniu do
    5,6 obiektyw rysuje rewelacajnie - miejscami lepiej od stalki czy
    drogiej L ki i to w calym zakresie ogniskowych

    z kolei jesli dokonac justacji na krotkie ogniskowe to ostrzy w calym
    zakresie przyslon ( od otwartej ) nie najgorzej choc nie
    rewelacyjnie , za to na dlugiej ogniskowej jest BF za duzy.

    czyli w praktyce :
    bez korekty obiektyw rysuje doskonale ale dopiero od 5,6 , przy
    wiekszym otwarciu zdjecia sa wyraznie nieostre
    z korekta obiektyw rysuje przecietnie za to w calym zakresie przyslon
    z wykluczeniem dlugiego konca.

    jesli skoryguje FF na krotkim koncu to pojawi sie BF na dlugim koncu -
    stad watpie , czy korekta obiektywu w warsztacie mialaby sens.

    > W ktorym miejscu/zakresie GO jest najwieksza ostrosc, czy blizej FF, blizej
    > BF, czy tez posrodku [13+(13 + 4,7/2)] czyli =15,3 m. Czy ma znaczenie przy
    > AF, od ktorej strony lapie ostrosc tzn, czy przesuwa od strony FF, czy od
    > BF, i w ktorym miejscu zalapie, blizej FF czy blizej BF, bo zakres to
    > przeciez (GO) 4,7m, i czy to ma znaczenie?

    rozostrzajac obiektyw robilem to raz w kierunku macro , raz w
    nieskonczonosci - zaleznosci wynikow nie stwierdzilem.

    Jezeli mialoby to wplyw to  czy