  • Data: 2009-05-16 19:41:50
    Temat: Re: ADC wbudowany czy wolnostojący :)
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl> szukaj wiadomości tego autora

    glatocha pisze:

    > czym się różnią ADC wbudowane w uC od takich w osobnych układach.
    > Zakładając, że potrzebuję np. 8 bitów i około 50ksps, to mogę użyć uC z
    > wbudowanym ADC, który jest jakieś 50gr droższy od takiego bez (np. w
    > PICach) lub osobnego ADC, który kosztuje minimum kilka złotych, a i
    > płytkę trzeba robić dla 8 bitów, albo męczyć się z oprogramowaniem
    > szeregowej transmisji.
    > Niewątpliwą zaletą ADC w uC jest w często możliwość podłączenia DMA i
    > samo to będzie hulać nawet w sleepie.
    >
    > Dlatego moje pytanie (z takich analogów to ja kiepski jestem) czy i
> [...]

    Często okazuje się, że te 8 bitów w ADC mikrokontrolera w praktyce
    przełoży się na 1-2 bity mniej a reszta to szumy. Mikrokontrolery zwykle
    mają marne wewnętrzne źródło napięcia referencyjnego (a takie AVRy w
    szczególności) więc w zależności od wymagań musiałbyś i tak dodać
    zewnętrzne.

    Poza tym zewnętrzne ADC często są potrzebne np. do równoległego pomiaru
    kilku napięć. Jednoczesnego a nie multipleksowanego. Wtedy do procka
    dołączasz kilka zewnętrznych nawet małych 8-pinowych szeregowych ADC i
    jednocześnie je wyzwalasz. Można oczywiście zamiast tego zastosować
    układ sample&hold i po zatrzaśnięciu kilku napięć spokojnie je
    przetwarzać po kolei.

    Jeszcze inna para kaloszy to dużo dokładniejsze przetworniki. Nie
    istnieją procki z zintegrowanym 24-bitowym ADC (nawet bardzo powolnym).
    A zewnętrzne układy - jak najbardziej.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/