  • 1. Data: 2009-05-16 19:16:33
    Temat: ADC wbudowany czy wolnostojący :)
    Od: glatocha <g...@g...com>

    mam pytanie do znawców,
    czym się różnią ADC wbudowane w uC od takich w osobnych układach.
    Zakładając, że potrzebuję np. 8 bitów i około 50ksps, to mogę użyć uC z
    wbudowanym ADC, który jest jakieś 50gr droższy od takiego bez (np. w
    PICach) lub osobnego ADC, który kosztuje minimum kilka złotych, a i
    płytkę trzeba robić dla 8 bitów, albo męczyć się z oprogramowaniem
    szeregowej transmisji.
    Niewątpliwą zaletą ADC w uC jest w często możliwość podłączenia DMA i
    samo to będzie hulać nawet w sleepie.

    Dlatego moje pytanie (z takich analogów to ja kiepski jestem) czy i
    dlaczego powinienem zapłacić za ten zewnętrzny ADC.

    Dodatkowo, mógłby mi ktoś tak użytkowo wyjaśnić, czym się różnią rodzaje
    przetworników, w sensie użytkowym, np. Sigma-Delta to do taki zastosować
    a inne do takich itd.

    pozdrawiam
    g.

  • 2. Data: 2009-05-16 19:41:50
    Temat: Re: ADC wbudowany czy wolnostojący :)
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    glatocha pisze:

> [...]
    >
    > Dlatego moje pytanie (z takich analogów to ja kiepski jestem) czy i
    > dlaczego powinienem zapłacić za ten zewnętrzny ADC.

    Często okazuje się, że te 8 bitów w ADC mikrokontrolera w praktyce
    przełoży się na 1-2 bity mniej a reszta to szumy. Mikrokontrolery zwykle
    mają marne wewnętrzne źródło napięcia referencyjnego (a takie AVRy w
    szczególności) więc w zależności od wymagań musiałbyś i tak dodać
    zewnętrzne.

    Poza tym zewnętrzne ADC często są potrzebne np. do równoległego pomiaru
    kilku napięć. Jednoczesnego a nie multipleksowanego. Wtedy do procka
    dołączasz kilka zewnętrznych nawet małych 8-pinowych szeregowych ADC i
    jednocześnie je wyzwalasz. Można oczywiście zamiast tego zastosować
    układ sample&hold i po zatrzaśnięciu kilku napięć spokojnie je
    przetwarzać po kolei.

    Jeszcze inna para kaloszy to dużo dokładniejsze przetworniki. Nie
    istnieją procki z zintegrowanym 24-bitowym ADC (nawet bardzo powolnym).
    A zewnętrzne układy - jak najbardziej.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 3. Data: 2009-05-16 20:06:57
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    In news:gun4tm$4v9$1@news.wp.pl,
    Adam Dybkowski <a...@4...pl> typed:

    > Jeszcze inna para kaloszy to dużo dokładniejsze przetworniki. Nie
    > istnieją procki z zintegrowanym 24-bitowym ADC (nawet bardzo
    > powolnym). A zewnętrzne układy - jak najbardziej.
    Witam,
    niestety to chyba nie jest do końca prawda. Ostatnio lutowałem
    do prototypu Cygnala C8051F351 50MIPS, 8kB flash, 24-bit ADC.
    --
    pzdr, j.r.

  • 4. Data: 2009-05-16 20:19:11
    Od: glatocha <g...@g...com>

    In article <gun4tm$4v9$1@news.wp.pl>, a...@4...pl says...

> [...]
    > mają marne wewnętrzne źródło napięcia referencyjnego (a takie AVRy w
    > szczególności) więc w zależności od wymagań musiałbyś i tak dodać

    źródło to muszę dać chyba i do normalnego ADC też, jak będę się poruszał
    w tych tańszych. co do tych bitów szumów, to właśnie myślę, żeby w PICu
    użyć 10bitowego z wyrównaniem w lewo i po prostu czytać tylko starszy
    bajt.

> [...]
    > jednocześnie je wyzwalasz. Można oczywiście zamiast tego zastosować
    > układ sample&hold i po zatrzaśnięciu kilku napięć spokojnie je

    Z czytaniem kilku kanałów to się zgodzę, że to może być problem, choć to
    już od aplikacji zależy i nie wiem, czy mi będzie potrzebne aż tak.

    > Jeszcze inna para kaloszy to dużo dokładniejsze przetworniki. Nie
    > istnieją procki z zintegrowanym 24-bitowym ADC (nawet bardzo powolnym).
    > A zewnętrzne układy - jak najbardziej.

    kiedyś burr-brown miał "podobno" rewelacyjne 51 z 24bitowym ADC, chyba
    jeszcze texas ma je w ofercie jako pomiarowe MCU. Ja większy problem z
    prędkościami, bo 1MSPS to już ciężko wydusić chyba z wbudowanego ADC.

    Czyli ogólnie to nie jest tak, że od wbudowanego to uciekać :):)

    dzięki i pozdrawiam
    g.

  • 5. Data: 2009-05-16 20:30:58
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 16 May 2009 21:41:50 +0200, Adam Dybkowski wrote:
    >Jeszcze inna para kaloszy to dużo dokładniejsze przetworniki. Nie
    >istnieją procki z zintegrowanym 24-bitowym ADC (nawet bardzo powolnym).
    >A zewnętrzne układy - jak najbardziej.

    Istnieja. Texas robil jakiegos klona 51 z 24 bitami.

    Te 24 bit to chyba zreszta wszystkie sa sigma-delta, a wiec powolne.

    J.

  • 6. Data: 2009-05-16 20:49:07
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    glatocha pisze:

    > Ja większy problem z
    > prędkościami, bo 1MSPS to już ciężko wydusić chyba z wbudowanego ADC.

    Nie do końca. STM32 i LPC potrafią.

    --
    przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
    no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

  • 7. Data: 2009-05-16 21:40:49
    Temat: Re: ADC wbudowany czy wolnostojšcy :)
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    J.F. pisze:

    > Istnieja. Texas robil jakiegos klona 51 z 24 bitami.

    No to wszystko jasne - mam założony w mózgu filtr na rewelacyjną
    technologię 8051 ((C) Intel 1980). Myślałem raczej o bardziej
    współczesnych konstrukcjach. Nie widzę sensu wciskania do obecnych
    konstrukcji jądra procka z początku lat '80 XX wieku.

    > Te 24 bit to chyba zreszta wszystkie sa sigma-delta, a wiec powolne.

    Jasne. Tak samo jak wiele ADC zewnętrznych. Wyjątkiem są chyba tylko
    "audiofilskie" 192kHz/24bit.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 8. Data: 2009-05-16 22:33:32
    Od: glatocha <g...@g...com>

    In article <gunbso$98v$1@news.wp.pl>, a...@4...pl says...

> [...]
    > konstrukcji jądra procka z początku lat '80 XX wieku.

    > Jasne. Tak samo jak wiele ADC zewnętrznych. Wyjątkiem są chyba tylko

    Ja tu raczej nieregularnie zaglądam, ale Ty jesteś znanym zwolennikiem
    AVR, co ja z kolei omijam szerokim łukiem, ale nie twierdzę, że to złe
    procki. Tak samo myślę, że ciągle 8051 daje radę. Ale lepiej tego nie
    rozgrzebywać :):)

    pozdrawiam
    g.

  • 9. Data: 2009-05-17 05:17:53
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 16 May 2009 23:40:49 +0200, Adam Dybkowski wrote:
> [...]
    >współczesnych konstrukcjach. Nie widzę sensu wciskania do obecnych
    >konstrukcji jądra procka z początku lat '80 XX wieku.

    Akurat bylem na jakims seminarium o nim, wiec wiem :-)

    Do wagi czy jakiegos mierniczka sie nadaje, a trzeba by zajrzec do
    nich na strone - jak maja opanowana konstrukcje przetwornika s-d, to
    pewnie nie tylko w tej rodzinie dokladaja..

    >Jasne. Tak samo jak wiele ADC zewnętrznych.

    No to zasadniczo moga miec parametry zblizone.
    O ile pamietam seminarium, to duzym problemem jest np .. napiecie
    odniesienia, to trudno zrobic precyzyjnie.

    Glupi dzielnik napiecia tez sie bardzo trudno robi.

    J.

  • 10. Data: 2009-05-17 07:14:36
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    [...]
    > Jeszcze inna para kaloszy to dużo dokładniejsze przetworniki. Nie
    > istnieją procki z zintegrowanym 24-bitowym ADC (nawet bardzo powolnym).
    > A zewnętrzne układy - jak najbardziej.

    Texas robi całą rodzinę:
    http://focus.ti.com/paramsearch/docs/parametricsearc
    h.tsp?family=analog&familyId=630&uiTemplateId=NODE_S
    TRY_PGE_T

    Analog również (nawet z rdzeniem ARM-a):
    http://www.analog.com/en/analog-microcontrollers/pro
    ducts/index.html

    K.