  • 1. Data: 2013-07-22 14:51:34
    Temat: A myśleliśmy...
    Od: "J.R." <j...@g...pl>

    ...kilka lat temu, że to już koniec wyścigu na krotność zooma:

    http://www.fotopolis.pl/index.php?n=17294&panasonic-
    lumix-dmc-fz72

    Ten odcinek sponsoruje liczba 60 (ogniskowa 20 - 1200)

    --
    J.R.

  • 2. Data: 2013-07-22 15:12:38
    Temat: Re: A myśleliśmy...
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "J.R." napisał w wiadomości
    >...kilka lat temu, że to już koniec wyścigu na krotność zooma:
    >http://www.fotopolis.pl/index.php?n=17294&panasonic
    -lumix-dmc-fz72
    >Ten odcinek sponsoruje liczba 60 (ogniskowa 20 - 1200)

    Wow, ten wynik mi sie podoba.
    Jesli jeszcze ma dobra stabilizacje ... swietne narzedzie dla
    niektorych.

    A swoja droga - czy to nie powinno byc jakos tak ze w soczewkowym
    obiektywie pierwsza soczewka odsunieta jest na dlugosc mniej wiecej
    ogniskowej ?

    Nawet jesli rzeczywiste ogniskowe sa duzo mniejsze, np 5-300mm, to i
    tak powinno wyjsc 30cm ..

    J.

  • 3. Data: 2013-07-22 15:30:56
    Od: Sara <s...@g...com>

    W dniu 2013-07-22 14:51, J.R. pisze:
    > ...kilka lat temu, że to już koniec wyścigu na krotność zooma:
    >
    > http://www.fotopolis.pl/index.php?n=17294&panasonic-
    lumix-dmc-fz72

    > Ten odcinek sponsoruje liczba 60 (ogniskowa 20 - 1200)

    Ciekawe, jaka jakość przy max.
    Cena w Anglii ok. 360 funtów.

  • 4. Data: 2013-07-22 17:44:15
    Temat: Re: Re: A myśleliśmy...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Jul 2013, J.F wrote:

    > A swoja droga - czy to nie powinno byc jakos tak ze w soczewkowym obiektywie
    > pierwsza soczewka odsunieta jest na dlugosc mniej wiecej ogniskowej ?

    Zależy od definicji "powinno" :)
    Więcej miejsca ułatwia konstrukcję, ale jak się nie da, to trzeba
    jakimś kosztem próbować obejść to ograniczenie.
    Popatrz na podobny przypadek z odwrotnej strony: masz obiektyw o bardzo
    krótkiej ogniskowej, np. 12 mm.
    Jednocześnie jest to obiektyw do lustrzanki, w której MUSI być miejsce
    na lustro, w typowych "systemach" rzędu 4,5cm.
    Nie ma wyjścia, trzeba "wypchnąć" ogniskową układu optycznego
    poza ten układ. Robi się to "przesilając" niejako (z pozoru zbyt
    "mocnymi" szkłami) część układu i uzupełniając go soczewką
    rozpraszającą, poszukaj hasła "retrofokus".
    Ogniskowa całego układu leży daleko poza końcem szkła :)
    Osobna sprawa to podwójność ognisk układu złożonego i wymóg
    skrócenia obiektywu - bo oczywiście o +/-10 mm obiektywu szerokokątnego
    mało kto będzie się awanturował, a przy tele właśnie o to skrócenie
    chodzi, ale wykonalne jest.

    > Nawet jesli rzeczywiste ogniskowe sa duzo mniejsze, np 5-300mm, to i tak
    > powinno wyjsc 30cm ..

    Albo i nie :)

    Taka zwyczajna lornetka teatralna ("plus z przodu minus od oka"):
    http://portalwiedzy.onet.pl/17950,1,,,lornetka_teatr
    alna,haslo.html
    ...tylko dokładnie skorygowana:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Telephoto
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Teleobiektyw

    Popatrz na to:
    "Pierwotnie nazwa teleobiektyw dotyczyła konstrukcji,
    w których długość obiektywu była mniejsza niż jego ogniskowa"

    :D

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-07-22 17:46:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Jul 2013, J.R. wrote:

    > ...kilka lat temu, że to już koniec wyścigu na krotność zooma:

    Chyba nie grozi, powtórka z "gęstości matryc" też będzie :)

    > http://www.fotopolis.pl/index.php?n=17294&panasonic-
    lumix-dmc-fz72

    > Ten odcinek sponsoruje liczba 60 (ogniskowa 20 - 1200)

    Nieźle.
    Ciekawe czy dystorsje też będą w podobnym wymiarze :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2013-07-22 20:40:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości
    On Mon, 22 Jul 2013, J.F wrote:
> [...]

    > Jednocześnie jest to obiektyw do lustrzanki, w której MUSI być
    > miejsce
    >na lustro, w typowych "systemach" rzędu 4,5cm.

    No tak, ale my tu jednak o odwrotnym przypadku.

    >Albo i nie :)

    > Taka zwyczajna lornetka teatralna ("plus z przodu minus od oka"):
    >http://portalwiedzy.onet.pl/17950,1,,,lornetka_teat
    ralna,haslo.html

    To mnie nie przekonuje, bo przy wiekszych powiekszeniach to nadal jest
    "mniej wiecej" tak dlugie jak ogniskowa pierwszej soczewki.
    Szczegolnie ze daje obraz pozorny

    >...tylko dokładnie skorygowana:
    >http://en.wikipedia.org/wiki/Telephoto

    Tam jakies odbicia narysowali, a mi chodzi o soczewkowy, bo lustrzane
    to daje sie skrocic, wiem :-)

    >http://pl.wikipedia.org/wiki/Teleobiektyw
    > Popatrz na to:
    >"Pierwotnie nazwa teleobiektyw dotyczyła konstrukcji,
    > w których długość obiektywu była mniejsza niż jego ogniskowa"

    Hm, ale jak to bylo pierwotnie ? Bo ja juz pamietam tylko dlugie
    teleobiektywy :-)

    Przez chwile mi zaswital telekonverter, prosze bardzo, zmienia
    powiekszenie obiektywu ... ale sobie przypomnialem ze przy okazji
    calosc sie wydluza :-(

    W sumie chyba da sie zrobic - polaczenie srednioogniskowej soczewki z
    mikroskopem, ktory powiekszy obraz z tej pierwszej soczewki. Ciemny
    bedzie i o krotkiej rozdzielczosci, ale co tam, mial byc krotki.

    J.

  • 7. Data: 2013-07-22 21:20:08
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2013-07-22 15:30, Sara pisze:
    > Ciekawe, jaka jakość przy max.

    aberacja wykroczy poza akceptowalna normę, stawiam kilo orzechów.

    --
    @foe_pl

  • 8. Data: 2013-07-22 22:56:31
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-07-22 21:20, the_foe pisze:

    > aberacja wykroczy poza akceptowalna normę, stawiam kilo orzechów.

    Nie byłbym taki pewny, czy wykroczy poza, ponieważ nie wiemy co oznacza
    "akceptowalna norma" dla typowego marketoidalnego odbiorcy takiego
    sprzętu. A może jakoś softwarowo aparat będzie to fotoszopował? :)

    Świadomy odbiorca 10x się zastanowi, i 20x sprawdzi recenzje i testowe
    fotki, nim kupi 60x zooma. A taki aparat to typowy "top produkt w
    promocji" na pierwszą stronę gazetki z marketu dla idiotów...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2013-07-22 23:59:39
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-07-22 22:56, BartekK pisze:

> [...]
    > fotki, nim kupi 60x zooma. A taki aparat to typowy "top produkt w
    > promocji" na pierwszą stronę gazetki z marketu dla idiotów...

    Właśnie, lepiej poczekać na fotki, a nie skreślać go z góry. Jeśli
    ładnie zdejmą CA, wcale nie musi być tak źle. Dla amatora chcącego
    pobawić się ekstremalnym tele to może być ciekawa propozycja, tak
    cenowo, jak gabarytowo.

  • 10. Data: 2013-07-23 10:27:33
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    the_foe wrote:

    > aberacja wykroczy poza akceptowalna normę, stawiam kilo orzechów.

    zauważam że obecnie nikt się takimi problemami nie przejmuje, można
    zastosować programową korektę wad obiektywu uzyskująć całkiem dobre zdjęcia.

    Dodam że w teleskopie Hubble'a też sie programowo koryguje wady zwierciadła
    :)