  • Data: 2009-09-18 06:35:46
    Temat: Re: A gdyby tak zrezygnować z TV naziemnej?
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Cały czas w Polsce otwarty jest temat wdrożenia cyfrowej TV naziemnej i
    > pomimo, że podaje się jakieś daty, na razie proces cyfryzacji posuwa się
    > ślimaczo. A mnie przyszło do głowy, że może po prostu należałoby
    > zrezygnować z TV naziemnej i przejść na dystrybucję satelitarną?

    No, można też zrezygnować z kolei. Polska w kryzysie, pacjenci umierają
    wożeni w karetce bo żaden szpiotal w okolicy nie chce przyjąć (niedawno
    prawie że w taki sposób umarł by mój ojciec) wiec może zlikwidujmy kolej bo
    są samochody (prawie każdy ma) a PKS się modernizuje a i tak musi wymienić
    tabor więc kupi wygodne autobusy dla tej garstki co nie mają na samochód.

    > Bo zauważyłem, że obecnie czasza 65 cm + konwerter kosztuje 60 zł, to jest
    > tyle co cena popularnej anteny siatkowej. Do odbioru DVB-T i tak potrzebny
    > jest set-top box, ale w tej samej cenie można mieć już prosty tuner
    > satelitarny. Więc pytanie, czy DVB-T jest nam tak naprawdę potrzebne,
    > jeśli za te same pieniądze można mieć satelitę. Nasz kraj wyda wiele
    > milionów na sprzęt do nadawania DVB-T i po co?

    Wogóle TV nie jest nam "naprawdę potrzebna". Gdyby zniknęła to parę osób
    mialo by pzejsciowe dziwne stany psychiczne ale przyzwyczaili by się.
    "Nasz kraj" nie wyda bo zarobi. Zarobi na opłatach od nadawców prywatnych za
    kanały. TVP jest na razie prowizorycznie finansowana ale to tylko
    podziękować któemus tam rządowi że sprzedał TPSA razem z tym co później
    stworzyło Emitel.

    > Bo z drugiej strony, gdyby zrezygnować z TV naziemnej, to odblokowalibyśmy
    > na UHF-ie ponad 350 MHz pasma na różne potrzeby telefonii i internetu
    > bezprzewodowego i z pewnością wykorzystanie tych częstotliwości byłoby
    > bogatsze niż marnowanie tego na radiodyfuzję telewizyjną.

    Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, że np warszawskie kanały użyte dziś z
    Łazów zostały dla tego obszaru rezerwacji przyznane W SZTOKHOLMIE i to w
    1961 roku ! czy wóczs ktoś marzyl o Polsacie na kanale 44 ? A wówczas
    ustalano te kanały.
    Dziś tylko mały obszar w samym centrum kraju i tylko dla bardzo małych mocy
    jest zwolniony od koordynacji miedzynarodowej. I nie chodzi o UE.
    Tu chodzi o ITU. To samo musi robić i Białoruś i Rosja.
    Pasmo 470-790 MHz jest z małymi wyjątkami przznaczone tylko na radiodyfuzję.
    Poza tym chyba zapominasz o zmiennosci propagacyjnej i zasiegach
    zakłóceniowych.
    O ile analogowa TV nie w każdym miejscu kanału jest tak widmowo zakłócająca
    to już DVB-T zajmuje pięknym "szumem" cały kanał równo.
    Z takimi mocami (nawet zza garnicy) nie wytrzyma żadne wykozystanie
    radiokomunikacyjne z mocami rzędu 15W.
    Nasza Krajowa Tablica Przeznaczeń Częstotliwości jest pisana na podstawie
    Europejskiej.
    A ta jest pisana na podstawie międzynarodowego Regulamin
    Radiokomunikacyjnego, któy ma u nas status ratyfikowanej umowy
    międzynarodowej i jest obowiazującym prawem.
    Co ileś lat ITU dla danego regionu zwolje WRC (World Radio Conference) i tam
    WSZYTSKIE KRAJE CZLONKOWSKIE (to jest cos jak ONZ i wszyscy chyba mależą no
    może z wyjątkiem Korei Północnej) dokonują różnych zmian i poprawek a
    uchwały są głosowane.
    Nikt nie zgodzi się na to że Polska nagle żąda ochrony emisji
    radiokomuniakcyjnej skoro ona na UHF widnieje jako służba drugiej wazności.
    A to jak mówi RR "nie może powodować zakłóceń w działaniu slużb pierwszej
    ważności ani nie może ządać ochrony przed zakłóceniami od slużb pierwszej
    waznosci".
    Jeśli nie zbudujemy DVB-T to nam się te 350 MHz bedzie marnoało a przyznane
    kanały (za naszą zgodą) zajęli by sąsiedzi i JUŻ NIGDY nic byśmy tu nie
    zrobili.

    > A na potrzeby łączności ruchomej to UHF jest najlepszym pasmem ze
    > wszystkich, co zostało doświadczalnie dowiedzione przez sieci komórkowe -
    > GSM i NMT.

    Najlepszym to jest VHF co zostało doswiadczalnie dowiedzione w pracach
    badawczych.
    Niestety VHF wymaga większych anten (ale w lesie UHF w porównaniu do VHF to
    niebo i ziemia) a tych użytkownicy przyzwyczajeni do terminali "bez anten"
    nie zaakceptują.

    > Czekam na głosy krytyki mojego pomysłu, ale mądrzejsze niż "mój dziadek
    > oglądał na swoim szmaragdzie TV naziemną, to ja też chcę TV naziemną".

    No to jeszcze (mam nadzieję że nie zostanę nazwany moherem) kwestie
    bezpieczeństwa narodowego.
    Przekaz satelitarny może zakłócić jeden człowiek znajacy się na obsłudze
    wozu transmisyjnego dowolnej stacji TV (np były technik). Wóz można ukraść.
    Kilku ludzi może szaleć po lasach Polski robiąc kociołek całej TV
    satelitarnej w Europie po kolei wszystkim.
    A co dopiero mówić o potencjale PAŃSTW chcących pozbawić jakis kraj TV gdy
    ten ma tylko TV SAT.

    Reasumując. DVB-T można oczywiście nie budować ale nic innego na tym paśmie
    nie zrobisz (prócz moze DVB-H bo mam tę samą maskę kanałową).
    DVB-T jest kosztowo demonizowane.
    Toż infrastruktura jest.
    W nowoczesnym nadajniku analogowym to nawet tylko moduł w RACKu się wymienia
    i staje się nadanikiem DVB-T.
    vari