    From: "sensei" <n...@n...pl>
    Newsgroups: pl.rec.telewizja
    Subject: Re: A gdyby tak zrezygnować z TV naziemnej?
    Date: Fri, 18 Sep 2009 08:32:52 +0200

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <S...@T...MUCH.SPAM.com> napisał w wiadomości
    news:h8u3lm$p5i$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > Cały czas w Polsce otwarty jest temat wdrożenia cyfrowej TV naziemnej i
    > pomimo, że podaje się jakieś daty, na razie proces cyfryzacji posuwa się
    > ślimaczo. A mnie przyszło do głowy, że może po prostu należałoby
    > zrezygnować z TV naziemnej i przejść na dystrybucję satelitarną?

    > Bo zauważyłem, że obecnie czasza 65 cm + konwerter kosztuje 60 zł, to jest
    > tyle co cena popularnej anteny siatkowej. Do odbioru DVB-T i tak potrzebny
    > jest set-top box, ale w tej samej cenie można mieć już prosty tuner
    > satelitarny. Więc pytanie, czy DVB-T jest nam tak naprawdę potrzebne,
> [...]

    powtarzasz znane tezy lobby satelitarnego i zwiazanych z nim firm np.
    "Instytutu" Globalizacji ktory de facto jest spolka prywatną ktorego prace
    finansuje Astra.

    Zaden normalny kraj na swiecie nie zrezygnuje z TV naziemnej co najmniej z
    kilku powodow:

    Po pierwsze tylo transmisja naziemna pozwala na dotarcie do 100%
    spoleczenstwa w sposob odporny na celowe zaklocanie. Nadajniki naziemne maja
    doprowadzone swiatlowody, kable, radiolinie i sa pod kontrola panstwa a
    telewizja jest sposobem komunikacji wladzy ze spoleczenstwem np. w sytuacji
    wojny czy kryzysu (w Polsce 99% spoleczenstwa oglada telewizje a tylko
    niecale 50% Internet). Wyobraz sobie np. stan zagrozenia, w ktorym ktos
    spoza Polski (np. z terytorium Rosji) zakłóca celowo transmisje satelitarna
    a nie ma TV naziemnej - wtedy w calym kraju nikt nie oglada telewizji i
    wladza musi szukac innych sposobow na komunikacje ze spoleczenstwem a w
    wielu wsiach np. nie korzysta sie z Internetu...

    Drugi argument to braki zasiegu transmisji satelitarnej o ktorym bardzo
    niechetnie mowia lobbysici srodowiska satelitarnego. Sa osoby ktore maja
    okna po "zlej" stronie i nie moga zamontowac anteny satelitarnej a na dachu
    to niemozliwe, sa tacy ktorym kierunek na satlite przeslaniaja drzewa,
    zabudowa czy teren, sa wreszcie tacy ktorym postawienie anteny sat zabrania
    zarzadca budynku. Nie jest wiec mozliwe osiagniecie 100% odbioru
    satelitarnego a naziemnego jest mozliwe dzieki antenom przenosnym.

    Trzeci argument to wyzsze koszty spoleczne. Bo do odbioru DVB-T wystarczy
    set-top-box STB a istniejaca antene i kable mozna wykorzystac, wystarczy
    wiec zakup STB za 200-300zł i podlaczyc go do TV, koszty np. pomocy panstwa
    dla biednych sa niskie. W przypadku transmisji sat trzeba kupic set-top-box
    (obecnie najtanszy box do platformy TVP to ok 500zł ale zalozmy ze bedzie
    kosztowal 300 tyle samo co STB DVB-T), antene sat, konwerter (60zł),
    okablowanie plus montaz okablowania bo na starych kablach naziemnych na wsi
    satelita nie pojdzie (100zl), zaplacic za montaz anteny bo starsi ludzie na
    pewno sobie z tym nie poradza (150zł). Koszt cyfryzacji satelitarnej jest
    wiec ok. 2x wyzszy niz cyfryzacji naziemnej i budzet Panstwa musi znalezc 2x
    wiecej pieniedzy na cyfryzacje - nie mowiac o tym ze niektorych osob nie da
    sie ucyfrowic satelitarnie ze wzgledu na braki zasiegu o ktorych wyzej i
    ktore definitywnie straca odbior telewizyjny na co nie moze zgodzic sie ani
    panstwo ani nadawcy komercyjni.

    Czwarty argument to mozliwosci techniczne DVB-T. Nie da sie odbierac TV
    satelitarnej na przenosnym laptopie, bez specjalnej anteny, nie da sie
    ogladac w ruchu czy w lesie a TV naziemna da sie. Gdy jest mocna ulewa to
    transmisa satelitarna "siada" a naziemna nie - bo deszcz tlumi
    czestotliwosci satelitarne a naziemne nie. Poza tym w DVB-T potrzebujesz
    jednego STB do wszystkich programow, w satelitarnej kazda platforma ma
    wlasnego boxa i jak chcesz ogladac wszystko musisz miec kilka set-top-boxow.
    I oczywiscie kazdy telewizor ma tuner TV naziemnej a takich co maja tuner
    sat jest garstka wiec przy transmisji sat trzeba sie bawic kilkoma pilotami
    co nie kazdy lubi.

    Argument o tym ze czestotliwosci naziemne TV sa swietne dla innych celow nie
    jest dobrym argumentem w Polsce. W Polsce nie mamy problemu z
    czestotliwosciami - operatorzy nie sa w stanie wykorzystac tych
    czestotliwosci co maja (np. NMT, GSM czy UMTS). Maja duzo czestotliwosci a
    nie buduja nadajnikow bo ich nie stac, sa firmy (Mobyland, Centernet Aero),
    ktore dopiero poganiane przez UKE postawia "na odczep sie" kilka stacji i
    czestotliwosci stoja de facto niewykorzystane odlogiem. A pasmo NMT czy GSM
    ma takie same wlasnosci jak telewizyjne bo jest w sasiedztwie telewizyjnego.
    Niech biznes komorkowy najpierw zacznie wykorzystywac swoje czestotliwosci a
    pozniej niech mysli o innych pasmach. Poza tym biznes komorkowy ma wiele
    pasm i bedzie ich coraz wiecej a telewizja ma tylko jedno. Czestotliwosci to
    atrakcyjna lokata i dlatego kazdy chce je miec ale trzeba je umiec tez
    wykorzystywac a biznes komorkowy poki co nie umie wykorzystac tego co ma. No
    i zaden nadawca TV nie odpusci pasma telewizyjnego bo wie jaka wartosc ono
    przedstawia nawet jak dla niego transmisja naziemna bedzie marginalna ;-)