eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!wsisiz.edu.pl!goblin2!goblin.stu.neva.r
    u!weretis.net!feeder8.news.weretis.net!border2.nntp.ams1.giganews.com!nntp.giga
    news.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.n
    eostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm,pl.rec.lotnictwo
    References: <5fb287b9$0$6351$65785112@news.neostrada.pl><m...@p...waw.pl>
    <rt7mo0$16c4$1@gioia.aioe.org><m...@p...waw.pl>
    <rtbdpq$1vhu$1@gioia.aioe.org><m...@p...waw.pl>
    <5ffef0b5$0$553$65785112@news.neostrada.pl><m...@p...waw.pl>
    <5fff457c$0$548$65785112@news.neostrada.pl><m...@p...waw.pl>
    <600099a6$0$541$65785112@news.neostrada.pl><m...@p...waw.pl>
    <6005cb8d$0$516$65785112@news.neostrada.pl><m...@p...waw.pl>
    <60082d54$0$507$65785112@news.neostrada.pl><m...@p...waw.pl>
    <6009a9f2$0$522$65785112@news.neostrada.pl><m...@p...waw.pl>
    <600af02f$0$516$65785112@news.neostrada.pl><m...@p...waw.pl>
    <600ec2ec$0$516$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    In-Reply-To: <m...@p...waw.pl>
    Subject: Re: 9hpln
    Date: Tue, 26 Jan 2021 12:41:59 +0100
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="utf-8"; reply-type=original
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    Importance: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
    Lines: 351
    Message-ID: <60100009$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.30.118.131
    X-Trace: 1611661321 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 524 83.30.118.131:56264
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.telefonia.gsm:1095613 pl.rec.lotnictwo:156438
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "Krzysztof Halasa" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:m...@p...waw.pl...
    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    P.S. Przeniesmy sie na pl.rec.lotnictwo.

    >>>Nie wiemy czy nie działa.
    >> Byly eksperymenty ... podobno nie dziala. A moze i dziala,
    >No - to napisałem - nie wiemy.

    Tzn my dokladnie nie wiemy, ale w tylu miejscach pisza, ze nie dziala,
    ze tak na 99% nie dziala.
    Jeden ciekawy link dawalem, drugi ... Macierewicz to musial jakos
    uzasadnic :-)

    >> ale trzeba
    >> dodatkowy przycisk wcisnac.
    >> I nie wiadomo kto ma go wcisnac.

    >To akurat wiadomo w tej sytuacji: guzik wciska CPT=PF.

    Chodzi o przycisk czy przelacznik "Glisada", bez ktorej ponoc odejscie
    nie dziala.

    >> Ale przychodzi 100m i co ?

    >Przychodzi 130 m, a właściwie 150 m, załoga (PF) wyrównuje delikatnie
    >lot nie przekraczając 100 m (120 m), i nie ma problemu. To jest
    >trywialne, można to robić we mgle itd. Każdy kompetentny pilot to
    >potrafi, nawet bez żadnych licencji IR ME ATPL itd.

    Tylko tak czasem ktoremus nie wychodzi.

    >> Nieprawdopodobne to jest schodzenie z taka predkoscia tak nisko nad
    >> ziemia :-)

    >Owszem, ale tamto jest dużo bardziej nieprawdopodobne. To jest
    >najmniej
    >nieprawdopodobne. Katastrofa też jest nieprawdopodobna, a jednak
    >raczej
    >zaistniała.

    >> No jak padlo "90" to przestal, a przynajmniej powiedzial
    >> "odchodzimy".

    >Podobno.
    >Czyli nie przerwał zniżania. Nie wiem czemu ma służyć ta żonglerka
    >słowna - zniżał się dalej czy nie? Zniżał.

    Ale chcial sie znizac dalej, czy nie chcial.

    >Nie dlatego, że szukał
    >przycisków, to mógł robić przez sekundę, a jeśli to była ostatnia
    >ofiara
    >losu (na co nic nie wskazuje), to dwie.

    Uchod jest na wolancie, zawsze pod reka.

    >Ale nie 7, 8, 9, czy ile to tam było (zależnie od którego do którego
    >punktu).

    >> Tez mi to tak wyglada ... ale niestety pasuje tez do hipotezy, ze
    >> PF
    >> myslal, ze jest za wysoko.

    >Nie miał najmniejszego powodu by tak myśleć.

    Poza wskazaniem wysokosciomierza barycznego.

    >Nawet RA pokazywał mniej niż minimum.

    Przeciez wiesz, ze ma prawo. Schodzimy na barycznym.
    Ponizej moga byc pagorki czy gory, 100m na RA jest bezpieczne.

    >Po samym tonie głosu NAVa, nawet nie rozumiejąc słów, można
    >się było domyślić treści.

    >Jakby myślał, że jest 100 m wyżej (pomijam 160 czy 200), to by
    >zapytał
    >"ale o co wam chodzi?". Wszystko musiało być jasne.
    >BTW oni nie lecieli ze sobą chyba pierwszy raz?

    W stenogramie IES jest "jakie trzysta?", ale nie wiadomo kto mowi, i o
    co mu chodzi.

    >> Sluch tu nie pomoze, bo nawigator mowi 150, 100, 100 - troche malo
    >> informacji.

    >A potem?

    Potem to potem, przedtem natomiast - jak pisales na 150 czy 130m
    nalezy wyrownywac - i tu ci jednorazowe "100" malo pomoze w
    wypoziomowaniu lotu.

    Po prostu - PF steruje na przyrzady, wiec sie na wysokosciomierz/e i
    wariometr gapi ... a czy spoglada za okno ?
    W chmurze nie ma sensu, ale moze z przyzwyczajenia zerka.

    >> Schodzenie na RA ... sam piszesz, ze baro juz malo uzyteczny.

    >Oczywiście. Dlatego schodził na RA. I dlatego zszedł na RA na
    >minimalną
    >wysokość (pod chmury), ale się nie rozbił o ziemię. Tylko pechowo
    >drzewo
    >było.

    Tylko czemu na 90m RA powiedzial "odchodzimy" ?

    Tak trudno uwierzyc, ze w celu odejscia sie wciska przycisk i czeka az
    samolot odejdzie sam ?

    >> No wlasnie - wyzej, w VMC.
    >Wyżej, i/lub w VMC.

    A tu mielismy niżej i IMC - czyli nie powinni tak robic.

    I nawet jesli pilot chcial zejsc nizej - to czemu tak ostro.

    >> A tu nic nie widac, wysokosciomierz pokazuje 100m , wariometr 10m/s
    >> i
    >> co - wytrzymujesz tak 6 sekund ?
    >Katastrofy nie zdarzają się codziennie. 6 * 10 + wysokość potrzebna
    >do
    >wyrównania to w dalszym ciągu mniej niż 100 m.

    Jak cytowalem, to do wyrownania potrzeba wiecej.

    >I jest feedback. Ktoś może na to pójść.

    Ale czemu tak szybko ? Do pasa jeszcze spory kawalek.

    >Natomiast opowieści, że (obojętnie jaki) pilot nie
    >wiadomo jak długo szykuje się do odejścia w takich warunkach - bez
    >przesady.

    A gdzie pisalem, ze sie szykuje ?
    Naciska przycisk i samolot odchodzi. A przynajmniej powinien.

    [NAV]
    > Normalnie siedząc to on w ogole widzi jakis wysokosciomierz ?

    Normalnie to on nie siedzi gdzies z boku ?
    Powinien miec jakis stolik na mapy itp ..

    https://www.pinterest.co.kr/pin/378795018647937495/

    >>Mam nadzieję.
    >>Raport str. 42-44.
    >>CPT ma przed sobą m.in.:
    >- Wysokościomierz WBE-SWS - wskaźnik elektroniczny zintegrowany
    > z centralą danych aerodynamicznych (air data computer?)
    >- Wysokościomierz UWO-15M1B - elektromechaniczny wskaźnik wysokości
    > barometrycznej

    >Czyli być może ustawienie ciśnienia STD obejmowało tylko ten pierwszy
    >altimetr.

    Tak. W dodatku tylko jego, wiec 2P mial dobre wskazania.

    Aczkolwiek ... to tylko ustawienie cisnienia CPT idzie do TAWS ?

    >Na środku są (podobno) przyrządy nawigatora :-)
    >M.in. wysokościomierz/wariometr. Musi mieć dobry wzrok i długie ręce.

    Rece istotnie bardzo dlugie, ale moze nie ma tam wiele do dotykania.


    >> Zauwaz, ze w nowszych samolotach nie ma nawigatora w zalogach,
    >> dwoch
    >> pilotow sobie radzi w zupelnosci, a nawet jeden sobie radzi.

    >Owszem. Ale nie próbują tego typu podejść raczej, i w niektórych
    >momentach mają sporo roboty.

    Z FMS nawigator w zasadzie niepotrzebny.

    >> Ja tylko analizuje co oni mogli widziec.
    >Wydaje się, że wszystko, czego potrzebowali.

    Nawigator RA na swoim panelu raczej nie ma.
    Wiec patrzy sie na RA kapitana, bo RA 2P po prawej, czyli zasloniety.

    W poblizu sa trzy wysokosciomierze baryczne, z czego tylko jednen
    przestawiony.

    >>>Może jednak próba podejścia pod chmurami jest "nieco" bardziej
    >>>prawdopodobna?
    >
    >> IMO - nie z taka predkoscia.

    >A z jaką?

    Z duzo mniejsza.

    >> Zauwazyl ze cos jest nie tak w 2s - to slabe pociagniecie drazka,
    >> ale
    >> jeszcze slabo zauwazyl.

    >No i niech tak będzie. Potrzebował prawie 10 sekund, żeby zauważyć,
    >że
    >samolot nie zaprzestał zniżania. Co za różnica?

    Jaki okres masz na mysli ?
    Bylo 100m RA i baryczne, gdzie juz powinien przestac,
    bylo drugie 100m na RA na wysokosciomierzu,
    bylo "90", gdzie powiedzial "odchodzimy",
    i tak 3.5 do 5s pozniej zdecydowane pociagniecie sterow

    >> No ale gdyby mu takie nadali ... to chyba tak.

    >No więc nie. Mogliby nadać mu uprawniania do ILS DH 0 RVR 50/75 m,
    >a i tak nie mógłby w takich warunkach tam lądować. Ani np. nigdzie
    >w Polsce (jedyne lotnisko w Polsce z cat IIIB to jest Gdańsk, tak od
    >tygodnia jakby).

    OK, ale zakladam, ze jakos z sensem nadawali.
    Jesli samolot nie potrafi sam wyladowac na takim lotnisku, to pilotowi
    nadaja 30m - oczywiscie po odpowiednim przeszkoleniu.

    >> LNAV/VNAV w tym samolocie fabrycznie nie wystepowal, to pewnie i
    >> procedury nie obejmowaly.

    >Procedury nie obejmowały tego, co robili, to jest jasne.

    A program szkolenia pewnie radziecki.

    >> 3.5s mija od powiedzenia "odchodzimy" i domniemanego nacisnieci
    >> przycisku, to zdecydowanego pociagniecia wolantu.

    >Chyba już to napisałem - nie wydaje się to być prawdą:

    >O godz. 6:40:52, gdy samolot osiągnął wysokość radiową 91 m RW (39 m
    >nad
    >poziomem lotniska, 1696 m od progu DS 26), dowódca przekazał załodze
    >informację: ,,Odchodzimy na drugie (zajście?)"

    >(Podobno był to dowódca, ale tego prawie nie słychać - ja wiem, że to
    >ładniej wygląda, ale jego działania temu przeczą).

    Nacisnal przycisk i czekal.

    >Czas na odejście, albo przynajmniej wyrównanie był jednak najwyższy
    >- 39 m nad pasem minus te np. kilkanaście metrów na zatrzymanie
    >zniżania
    >to się robi... no tak jakby w okolicach planu.

    Owszem, w ogole nie powinien tak nisko schodzic, tylko przypominam, ze
    wysokosciomierz mu co innego pokazywal.
    No i ciagle masz jednak 91m nad terenem - wiec wzglednie bezpiecznie,
    tylko teren sie podnosi.

    >Gdyby nie chcieli schodzić niżej niż (jakiekolwiek) minimum, co
    >robiliby
    >na 91 m RA / 39 m nad poziomem pasa?

    No, wczesniej bylo 100m RA, a barowysokosciomierz pokazywal ze 200 ...

    >O godz. 6:40:57,5 KL wydał komendę: ,,???????? ?????? ? ????????"
    >(,,Kontrola wysokości i horyzont") (28 m wg RW, 2 m nad poziomem
    >lotniska, w odległości 1265 m od progu DS 26, przy pozycji 75 m
    >poniżej
    >ścieżki schodzenia i 65 m z lewej strony od osi pasa). W tym samym
    >czasie w samolocie lecącym z prędkością 277 km/h nastąpiło odłączenie
    >kanału podłużnego autopilota. Było to wynikiem ściągnięcia przez
    >dowódcę
    >kolumny sterowej w kierunku na siebie o wartość ponad 50 mm, opisaną

    Co nam daje 5s od "odchodzimy", a gdzie indziej pisza 3.5

    >> Wiec owszem - nieco dlugo,
    >Na tyle długo, że tak po prostu nie było.

    I podjrzewasz ze CPT schodzil sobie te ostanie metry w tempie
    dyktowanym przez RA - czyli 60m/5s ?
    Gdy nawigator nie nadazal z odczytywaniem kolejnych poziomow.

    >> ale trudno mi powiedziec po jakim czasie
    >> pilot powinien sie zorientowac, ze automat nie zadzialal.

    >To nie tak. Samolot dalej się zniżał i PF powinien zareagować
    >awaryjnie,

    Ale po pewnym czasie. I trudno mi powiedziec ile to jest w Tu-154.
    Sekunda, dwie, trzy ...

    a czy automat czy nie automat, to już by się zastanawiali później.

    >>>Z drugiej strony, podejrzewam że znakomitej większości pilotów
    >>>konieczność użycia TERR INHB nie przytrafi się nigdy w życiu.
    >> Dokladnie. A tym niestety czesciej.
    >Nie wiem. Może to był drugi raz w życiu?

    Latali chyba czasem po wojskowych lotniskach, ale moze umieszczone w
    bazie TAWS.
    Latali tez do Afganistanu i Iraku, ale moze tam Amerykanie zagarneli
    jakies duze cywilne lotnisko.

    No i mowie "latali" w ogolnosci - niekoniecznie Protasiuk.

    >> Jestes Aeroflotem czy producentem eksportowego samolotu - to chcesz
    >> wsadzic FMS, bo takie standardy.

    >No to musisz może zapytać Aeroflotu dlaczego tego tam nie wstawiali.
    >W nowszych maszynach raczej wstawiają? Owszem, zachodnie.

    Jak sami nie potrafia, to zamowili zachodnie.

    >>>>A nie jedną? Mam wrażenie że ta druga to był ex-LOT. A trzecia?
    >> Trzecia w zapasie :-)
    >Nie wiem co masz na myśli.

    Trzeci TAWS.

    >> No ale jesli nikt nie zamowil, to musieliby sami zaryzykowac,
    >> opracowac i oferowac.
    >> A po ile oferowac ?

    >Po tyle, za ile kupiec chce kupić. Przecież to są normalne rozmowy,
    >analizy, umowa, wykonanie, zapłata, dostarczenie, testy itd.

    No, i jak ci wyjdzie, ze chcesz na tym zarobic 20mln$, to przy 2
    sztukach mamy po 10mln.
    I klient nie kupi.
    Zdecydowanie lepiej poszukac klienta na setke sztuk.

    >> Tez nie zauwazylem ... wiec na jakiej wysokosci zamierzali odejsc,
    >> i
    >> kiedy reszta zalogi powinna alarmowac ? :-)
    >No więc tak jakby coś takiego padło...

    Padlo ? W ktorym momencie ?

    >> Ale tu w zasadzie nie ma miejsca na sugestie - powinna byc decyzja.

    >Kapitana. A nie wiemy co kapitan na ten temat powiedział - wiemy co
    >zrobił.

    Nie wiemy, bo moze wcisnal przycisk.

    J.

    P.S. Jak to z ta Gruzja bylo ? Bo cos mi chodzi po glowie, ze pilot
    sie skontaktowal z dowodcą w Warszawie i odmowil wykonania rozkazu
    Zwierzchnika, a Warszawa to poparla.

    A tu ponoc, Protasiuk, wtedy FO, zasiadl w fotelu kapitana na rozkaz z
    Warszawy ... i tez odmowil

    https://www.tokfm.pl/Tokfm/1,103085,8503348,Kpt__Pro
    tasiuk_odmowil_ladowania_w_Gruzji__nie_cwiczyl.html


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: