  • Data: 2009-11-12 23:49:55
    Temat: Re: 7d na dpreview.com
    Od: dominik <n...@d...kei.pl> szukaj wiadomości tego autora

    XX YY wrote:
    > toz napisalem rzeczowo i konkretnie. powtarzam

    Nie napisałeś. Nalałeś sporo wody, a teraz taplasz się z nią w sedesie
    miotając się w każdą stronę i wymyślając głupoty.

    Zostawiłem Ci konkretny cytat. Z pytaniem.

    > rozdzielczosc matrycy nie limituje rozdzielczosci obiektywu.
    > do matrycy o dowolnej rozdzielczosci mozesz opodpiac obiektyw o
    > dowolnej rozdzielczosci
    >
    > rozdzielczosc obiektywu nie limituje rozdzielczosci matrycy.
    >
    > TO rozdzielczosc OBRAZU jest limitowana przez rozdzielczosc matrycy
    > i obiektywu ( koniunkcja)
    >
    > Limitujacy wplyw na rozdzilczosc obrazu ma rozdzielczosc elementu
    > slabszego - najczesciej bedzie nim matryca.

    No i doszedłeś do wniosku, z którym się kłóciłeś. W skrócie, że decydujący
    wpływa ma słabsza matryca ALBO obiektyw.
    Ale to zupełnie nie o tym jest i tak - Ciebie pytałem o liczbę.

    (...ciach wymądrzenia)
    > Rozrozniaj dobry czlowieku pomiedzy rozdzielczoscia jaka jest w stanie
    > przeniesc obiektyw , matryca , a rozdzielczoscia obrazu.
    > Obiektyw moze dac rozdzielczosc 30 mpx , matryca 15 mpx a uklad
    > moze dac rozdzielczsc powiedzmy 12 mpx.

    Ty chyba myślisz ciągle w kategorii sitka i druszlaka. Pozostaje
    współczuć. No chyba że pokażesz przykład obrazujący brednie z wyżej.

    > 100 mpx
    >
    > gestosc powierzchniowa upakowania pixeli w malych matrycych o
    > wielkosci pixela ok 1,8 mikro jest taka , ze po przeliczeniu na FF
    > daje to rozdzielczosc rzedu 100 mpx.

    Dawaj - obliczenia i konkretne przykłady.

    Ja Ci dam swój pierwszy z brzegu:

    Canon PowerShot SD980 IS
    (Digital IXUS 200 IS)
    12.1 million effective pixels
    43 MP/cm? pixel density
    24 mm - 120 mm (5x) zoom lens

    Na pełnej klatce to upakowanie da 370Mpix.
    Jakiś taki D700 ma przy tym 1.4 MP/cm?.

    Zresztą to że da 370Mpix nie znaczy, że nie pojawi się za chwilkę matryca
    dająca w przeliczeniu jeszcze więcej.
    Ale dalej - co to ma do rzeczy?!

    > Przy wielkosci pixela rzedu 1,8 mikro dyfrakcja zaczyna ograniczac
    > rozdzielczosc optyki juz od przyslony ok 2,0 o ile dobrze pamietam
    > ( a moze 1,8 - cos kolo tego )

    Przy 371Mpix limitem dyfrakcyjnym jest f/2.4.
    Przy 500Mpix limitem dyfrakcyjnym jest f/2
    Przy 1000Mpix limitem dyfrakcyjnym jest f/1.4
    Przy 2000Mpix limitem dyfrakcyjnym jest f/1
    Przy noctiluksie który załóżmy jest perfekcyjny potrzeba by 2200Mpix

    Specjalnie Ci wyliczyłem.

    > Oznacza to ze dalszy wzrost gestosci upakowania pixeli nie bedzie
    > przynosil wzrostu rozdzilczosci obrazu , gdyzu w calym zakresie
    > uzytkowym przyslon bedzie ona ograniczana przez dyfrakcje.

    No jak będę miał jeden gigapiksel to będę cały czas oglądał zdjęcia w 1:1.

    > Czyli np jeden element powiedzmy kwant rzeczywistosci zostanie
    > zapisany w identyczny sposob na np 3 pixelach , co da taki sam wynik
    > jak zapis na jednym pixelu w matrycy o 3 razy mniejszej
    > rozdzielczosci.

    Abstrahując od głupot które wypisujesz to wyobraź sobie, że matryce nie są
    idealne i dokłada się do nich szum, więcej informacji masz z trzech takich
    pikseli niż z jednego.

    > W materialach analogowych srebrowych wielkosc krysztalkow halogenkow
    > srebra to rzad w materialach wysokoczulych do ok 2 , 3 mikro . Ale
    > emulsje sa mieszanina krysztaklow roznej wielkosci , jednoczesnie
    > znajduja sie tam o rozmiarach o pare rzedow mniejszych , a wiec
    > ulamkow mikrometra.

    I będziesz jak Ken Rockwell twierdził, że kodak retina bije na głowę
    wszelkie dzisiejsze cyfry :) hyhy :)

> [...]
    > wynikajaca z roznej grubosci ziaren obrazu srebrowego.
    >
    > w Fotografii cyfrowej jest odwrotnie - male pixele sprzyjaja powstaniu
    > ziarna / szumow i do poki ten problem nie zostanie radyklanie
    > rozwiazany nie bedzie mialo sensu zageszczanie matryc , gdyz
    > rozdzielczosc nie wzroscnie , a beda mogly wzrosc szumy.
    >
    > w analogu ze zmniejszeniem wymiarow krasztalkow tez rozdzilczosc nie
    > rosnie dlaej , ale spada ziarno.
    >
    > 100 mpx dla ff bierze sie z porownaia gestosci upakowania pixeli w
    > aktualnych matrycach o mniejszych wymiarach.

    Och tak? Powtarzam nowe pytanie? Dlaczego aktualne matryce są
    wyznacznikiem jakiegoś limitu?
    Po drugie skąd Ci się wzięło to 100Mpix?

    d.