    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: 5G
    Date: Thu, 21 Sep 2023 13:06:48 +0200
    <5...@h...invalid>
    <ue1tcv$3s38$1@news.icm.edu.pl>
    <3...@h...invalid>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <8...@h...invalid>

    Pan Arnold Ziffel napisał:

    > Tak było. Sporządziłem transkrypcje, przesłałem do sądu razem z
    > nagraniami.

    Otóż to. Niby drobna różnica, a istotna. Sąd dąży do ustalenia faktów.
    Czesto chodzi o fakty "jednobitowe" -- było tak, albo nie było.
    Zeznania świadków są mocnym dowodem, o ile są jednoznaczne i wiarygodne.
    Świadek w procesie cywilnym może zeznać, że Wołowe Łączki są nasze,
    a wiedzę tę wyniósł z rozmowy między pozwanym i Agafią Tichonową,
    w której też uczestniczył. Rozmowa, której stenogram przedstawie,
    była długa, wprawdzie nie padło w niej bezpośrednie stwierdzenie co
    do własności Wołowych Łączek, ale jednoznacznie z niej wynika, że
    jeszcze rok temu Agafia Tichonowa uznawała naszą własność. Dlatego
    należy oddalić pozw przeciwko Iwanowi Kuźmiczowi w sprawie władania
    nad wymienionymi gruntami przez powódkę.

    > Sąd wezwał świadka, zarządził odtworzenie mu części nagrań, zapytał
    > go czy to jego rozmowa.

    Znowu istotna rozbieżność. "Czy to jego rozmowa" jest zgoła czym innym,
    niż "czy to jego głos".

    > Nie pamiętam już, czy to sąd poinformował świadka, czy adwokat potem
    > mi powiedział, że gdyby świadek zaprzeczył, to byłby powołany biegły.

    Najprawdopodobniej biegły miałby po prostu stwierdzić autentyczność
    nagrania.

    --
    Jarek