  • Data: 2015-09-09 11:17:18
    Temat: Re: 50 tysięcy samochodów elektrycznych w Norwegii
    Od: Shrek <...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2015-09-09 10:56, Jacek Maciejewski wrote:

    > Pieprzysz. Spadnie, bo sprawność elektrowni zawodowych jest dużo większa
    > niż silnika spalinowego samochodu.

    Samych elektrowni może i tak. Z przesyłem to już słabo (już tramwaj na
    ogół "emituje" więcej CO2 niż autobus (choć jak dojdzie rekuperacja to
    może wyjść że troche mniej). Z akumulaotrami - raczej nie ma mowy, tym
    bardziej że musisz je ze sobą wozić. Choć może biorąc pod uwagę, że na
    postoju nie kopci (choć w spalinówkach też jest stop/start, tyle że
    mocno ułomny) i z rekuperacją? Dalej wątpię na dzień dzisiejszy, choć
    trzeba pamiętać, że silniki spalinowe zbliżają się do kresu możliwości,
    a akumulatory i elektronika do nich to dopiero ostatnie dwie dekady.
    Jakby się udało zrobić superkondensatory, to rekuperacja zwłaszcza w
    mieście dałaby ogromne oszczędności - rzędu pewnie 30%. To już nie do
    pominięcia. Poza tym napęd elektryczny ma mnóstwo innych zalet. Moment
    "od zera", prosty napęd na 4 łapy, brak skrzyni biegów, no i
    przewymiarowanie nie wpływa na zużycie paliwa przy małym obciążenia jak
    w obecnych dużych silnikach (choć to akurtat można turbinami ograniczyć,
    ale jak wiadomo te są skomplikowane i przez to drogie i awaryjne), jest
    sporo trwalszy, prostszy praktycznie bez części ruchomych poza
    łożyskami. Problem na razie w akumulatorach, ale akumulatory można
    jeszcze udoskonalać - spalinówki juz są raczej u kresu rozwoju. Jak bym
    obstawiał, że przyszłość samochodów elektrycznych to wymienne moduły.
    NIe ładujesz ich w garażu, tylko podjeżdzasz na stację - automat wyciąga
    stary i wklada "nowy" naladowany. A ładujesz je poza szczytem i nie na
    samej stacji, tylko tam gdzie się linia wysokiego napięcia kończy a
    transformatory po nocach buczą z nudów;)

    > Że nie wspomnę o el. jądrowych.

    Tylko my "budujemy" jedną i to nie za wielką.

    Shrek.