    From: Sebastian Kaliszewski <...@b...spamu.informa.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: 4x4 fakty i mity
    Date: Thu, 26 Jan 2012 02:35:21 +0100

    Cavallino wrote:

    > Użytkownik "...::QRT::..." <n...@...mejla> napisał w wiadomości

    > Czyli w rzeczonych warunkach da radę?
    > A co to jest LSD?

    Limited Slip Differencial. Dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Różne
    "wiskozy" (sprzęgła wiskotyczne), haldexy, wielu zalicza tu również
    dyferencjały typu torsen.

    Zależnie od konstrukcji blokuje szybciej lub wolniej (od "natychmiast" przy
    torsenach ślimakowych do "po chwili" w przypadku wynalazków bazujących na
    płynach). Jedne reagują na różnicę momentów inne na różnicę prędkości, jedne
    jak już złapią to utrzymują określony stan zblokowania aż do ustąpienia
    warunków powodujących to blokowanie, ale inne mogą odpuścić przy zbyt dużym
    obciążeniu (jakieś z tarczami ciernymi) albo np. po zbyt długiej pracy
    (zbytnim nagrzaniu się -- trafia się "wiskozom").

    Ale ważne jeszcze czy to LSD jest tylko w centralnym mechanizmie różnicoweym
    czy również w którymś (zwykle tynym) albo i w obu mostach. Każdy kolejny
    taki mechanizm poprawia "przejezdliwość".

    1. 4x4 jest sporo lepsze od ośki,
    2. międzyosiowo zblokowane 4x4 jest sporo lepsze od 4x4 bez blokowania,
    3. zblokowanie mechanizmu centralnego i tylnego mostu jest znów lepsze (ale
    różnica nie jest tak duża jak dla 1 i 2) od zblokowania samego mechanizmu
    centralnego (międzyosiowego)
    4. zblokowania wszystkich mechanizmów jest jeszcze trochę lepsze (choć
    różnica względem 3 nie jest zbyt wielka -- ale jest).

    Ale na dobrych oponach ze zwykłem 4x4 "otwartym" przejedziesz więcej niż z w
    pełni poblokowanym (tym samym) samochodzie na kiepskich dla danych warunków
    gumach.

    I żaden napęd nie pomoże jak zawiśniesz na brzuchu :)

    pzdr
    \SK