eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody4x4 fakty i mityRe: 4x4 fakty i mity
  • Data: 2012-01-26 02:35:21
    Temat: Re: 4x4 fakty i mity
    Od: Sebastian Kaliszewski <...@b...spamu.informa.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Cavallino wrote:

    > Użytkownik "...::QRT::..." <n...@...mejla> napisał w wiadomości
    > news:t0ltli0k44e.6il2prfy0pl0$.dlg@40tude.net...
    >> Dnia Tue, 24 Jan 2012 17:01:04 +0100, Cavallino napisał(a):
    >>
    >>> Użytkownik "AL" <a...@s...tam> napisał w wiadomości news:
    >>>
    >>>> Jest taki test w sieci aut z napedem na 4x4 (jak pamietam: subaru,
    >>>> CR-V, Passat 4Motion, Toyota i byc moze jeszcze jakies inne auto) -
    >>>> jest to bardzo prosty test, a mianowicie: klada jedna os na rolki i
    >>>> auto ma wyjechac korzystajac z tej drugiej osi (o ile przednia os
    >>>> wyciagala wszystki auta z rolek, to tylna juz wcale nie).
    >>>> Jedynymi samochodami, ktore _nie zaliczyly_ tego banalnego w sumie
    >>>> testu jest wlasnie Rav4 i CR-V.
    >>>>
    >>>> Dlatego jak auto ma dumny napis AWD lub 4WD to zwroc uwage, czy jest
    >>>> rowniez opcja LOCK.
    >>>> W Outlanderze 4WD masz elektroniczny LOCK na dyf. centralnym (jak sie
    >>>> nie
    >>>> myle), w GrandVitara masz staly naped 4x4 i dod. blokade dyferencjalow
    >>>> ale
    >>>> dod. reduktor w teren.
    >>>>
    >>>> Wiec zakladam, ze auta z opcja LOCK jeszcze dadza sobie rade, ale
    >>>> najlepiej auta z permamentym napedem 4x4 i dod. opcja blokowania
    >>>> dyferencjalow.
    >>>
    >>> Tak przy okazji - wie ktoś może jak pod tym względem wygląda Lancia
    >>> Delta Integrale?
    >>> Bo zima nie chce przyjść i nie mam jak tego przetestować.
    >>> Elektroniki nie ma na pewno, a jak działa ta mechanika?
    >>
    >> permanentny 4x4 + LSD
    >
    > Czyli w rzeczonych warunkach da radę?
    > A co to jest LSD?

    Limited Slip Differencial. Dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Różne
    "wiskozy" (sprzęgła wiskotyczne), haldexy, wielu zalicza tu również
    dyferencjały typu torsen.

    Zależnie od konstrukcji blokuje szybciej lub wolniej (od "natychmiast" przy
    torsenach ślimakowych do "po chwili" w przypadku wynalazków bazujących na
    płynach). Jedne reagują na różnicę momentów inne na różnicę prędkości, jedne
    jak już złapią to utrzymują określony stan zblokowania aż do ustąpienia
    warunków powodujących to blokowanie, ale inne mogą odpuścić przy zbyt dużym
    obciążeniu (jakieś z tarczami ciernymi) albo np. po zbyt długiej pracy
    (zbytnim nagrzaniu się -- trafia się "wiskozom").

    Ale ważne jeszcze czy to LSD jest tylko w centralnym mechanizmie różnicoweym
    czy również w którymś (zwykle tynym) albo i w obu mostach. Każdy kolejny
    taki mechanizm poprawia "przejezdliwość".

    1. 4x4 jest sporo lepsze od ośki,
    2. międzyosiowo zblokowane 4x4 jest sporo lepsze od 4x4 bez blokowania,
    3. zblokowanie mechanizmu centralnego i tylnego mostu jest znów lepsze (ale
    różnica nie jest tak duża jak dla 1 i 2) od zblokowania samego mechanizmu
    centralnego (międzyosiowego)
    4. zblokowania wszystkich mechanizmów jest jeszcze trochę lepsze (choć
    różnica względem 3 nie jest zbyt wielka -- ale jest).

    Ale na dobrych oponach ze zwykłem 4x4 "otwartym" przejedziesz więcej niż z w
    pełni poblokowanym (tym samym) samochodzie na kiepskich dla danych warunków
    gumach.

    I żaden napęd nie pomoże jak zawiśniesz na brzuchu :)

    pzdr
    \SK

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: