  • 1. Data: 2009-05-02 12:26:08
    Temat: 3-fazowa linia energetyczna. Jak ustawić druty?
    Od: "Antek Laczkowski" <a...@a...wyrzuc.pl>

    Witam,
    Taki temat już jest pewnie polinkowany w wielu miejscach, ale zerknąłem
    dziś
    pod innym kątem na linię wysokiego napięcia obok warszawskiego metra
    i zadałem sobie pytanie "dlaczego".

    Płynący w długim przewodzie prąd zmienny (50 Hz) emituje fale e-m
    ("brumm sieciowy"), zatem energia jest tracona.
    Jeżeli weźmiemy 1 fazę i równoległe przewody, energia płynie
    "między drutami" (wektor Poytinga), jej część rozprasza się w otoczeniu.

    Jeżeli mamy 3 fazy (co 120 stopni) to wydaje mi się, że druty należałoby
    rozmieścić we wierzchołkach trójkąta równobocznego. Wtedy pole e-m
    od takiej linii, widziane z daleka, prostopadle do linii,
    praktycznie się zeruje, czyli nie ma strat na promieniowanie.
    Załóżmy, że odbiorniki linii są na tyle idealne,
    że przewód zerowy nie jest potrzebny (czyli tzw. "cos(fi)" = 1.)

    Tymczasem widzę przewody wysokiego napięcia (3-fazowe) w jednej
    płaszczyźnie.
    Dlaczego?? A może po prostu tak mi się, patrząc z dołu, wydawało?

    Pozdrowienia -
    Antek

  • 2. Data: 2009-05-02 13:26:16
    Temat: Re: 3-fazowa linia energetyczna. Jak ustawić druty?
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

> [...]
    > Załóżmy, że odbiorniki linii są na tyle idealne,
    > że przewód zerowy nie jest potrzebny (czyli tzw. "cos(fi)" = 1.)

    Primo Koszt.
    Właśnie sobie patrzę na słupy za oknem z linią 220kV.
    Gdyby przewody były w trójkąt, to przynajmniej jeden z nich musiałby być
    znacznie wyżej, znaczy słup wyższy, bardziej odporny na wiatr.
    No i ochrona odgromowa też wyżej. (to te "cieńkie" przewody nad całą linią).

    Secundo Promieniowanie.
    To że pole wypadkowe jest =0 nie znaczy że linia nie promieniuje.
    W strefie bliskiej czyli pod słupem i tak pole jakieś będzie bo odległość do
    każdego z drutów jest różna.
    W strefie dalekiej już to nikogo nie obchodzi.

    Robert

  • 3. Data: 2009-05-02 13:29:10
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Antek Laczkowski wrote:

> [...]
    > płaszczyźnie.
    > Dlaczego?? A może po prostu tak mi się, patrząc z dołu, wydawało?

    takowe tez sa, ale masz wtedy rozne pojemnosci wzgledem ziemi. Oprocz tego
    po drodze maszty itd. W kazdym razie w dlugich liniach przesylowych fazy sa
    jeszcze co pare-nascie km zamieniane miejscami, coby wsio bylo bardziej
    symetryczne.

    Waldek

  • 4. Data: 2009-05-02 18:17:16
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    rpdrobny wrote:

> [...]
    > znacznie wyżej, znaczy słup wyższy, bardziej odporny na wiatr.
    > No i ochrona odgromowa też wyżej. (to te "cieńkie" przewody nad całą
    stosuje sie, ale na ogol przy podwojnej linii. Masz wtedy 2+1 z jednej i 1+2
    z drugiej strony masztu.

> [...]
    > do każdego z drutów jest różna.
    > W strefie dalekiej już to nikogo nie obchodzi.

    pole nie jest zero, bo efekt uziemionej plaszczyzny temu zapobiega.

    Waldek

  • 5. Data: 2009-05-03 06:40:53
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 02 May 2009 14:26:08 +0200, Antek Laczkowski wrote:
> [...]
    >praktycznie się zeruje, czyli nie ma strat na promieniowanie.
    >
    >Tymczasem widzę przewody wysokiego napięcia (3-fazowe) w jednej

    Po pierwsze to te straty na promieniowanie sa male - dopiero przy
    dlugosci linii idacej w tysiace kilometrow wychodzi z jednego druta
    przyzwoita antena na 50Hz.

    Po drugie cos mi sie wydaje ze trzy druty "w lini" tez sie troche
    kompensuja, a "w trojkat" tez nie daje calkowitej kompensacji.
    Czyli wygoda przewaza.

    J.

  • 6. Data: 2009-05-04 07:49:04
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

> [...]
    > od takiej linii, widziane z daleka, prostopadle do linii,
    > praktycznie się zeruje, czyli nie ma strat na promieniowanie.

    Oj, chyba są :-). Dlaczego niby miałoby ich nie być?

    > Załóżmy, że odbiorniki linii są na tyle idealne,
    > że przewód zerowy nie jest potrzebny (czyli tzw. "cos(fi)" = 1.)

    A gdzie widziałeś w liniach WN lub SN przewód zerowy??? Poza tym nawet przy
    cos(fi) niekoniecznie = 1 przez przewów zerowy nie będzie płynął prąd.
    Warunkiem jest symetria odciążenia a nie przesunięcie fazowe :-).

    > Tymczasem widzę przewody wysokiego napięcia (3-fazowe) w jednej
    > płaszczyźnie.

    Dla Twojej wiadomości powiem, że w przypadku długich odcinków, właśnie ze
    względu na zmniejszenie asymetrii linii, stosuje się co jakiś odcinek
    przeploty. Na pewno niejede raz gdzieś na słupie widziałeś takie coś, tylko
    mogłeś nie zwrócić uwagi :-).

    > Dlaczego?? A może po prostu tak mi się, patrząc z dołu, wydawało?

    Czemu tak Cię to zainteresowało? Jesteś energetykiem? Chyba raczej nie, jak
    wnioskuję po pytaniu. Więc co?

  • 7. Data: 2009-05-04 13:45:16
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

    > No i ochrona odgromowa też wyżej. (to te "cieńkie" przewody nad całą linią).

    że co? że jak? że gdzie?

    to nie jest żadna ochrona odgromowa tylko światłowody

    Andrzej

  • 8. Data: 2009-05-04 14:33:55
    Od: Jakub Wróblewski <j...@m...edu.pl>

    Witam,

    "GregZorbaEmmanuelYork" <f...@a...cy_ROT13> wrote in message

    > że co? że jak? że gdzie?
    >
    > to nie jest żadna ochrona odgromowa tylko światłowody

    To są przewody odgromowe. Czasem przy okazji ze światłowodem.

    Pozdrawiam,
    Jakub Wróblewski

  • 9. Data: 2009-05-04 14:40:52
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Jakub Wróblewski wrote:

    > Witam,
    >
    > "GregZorbaEmmanuelYork" <f...@a...cy_ROT13> wrote in message

    > To są przewody odgromowe. Czasem przy okazji ze światłowodem.

    a dokladniej jest to tez uziom i wyrownanie potencjalow masztow. Jakby sie
    jakowes uziemienie bezposrednie masztu uwalilo, to maszt moglby coskogos
    popiescic.

    Waldek

  • 10. Data: 2009-05-04 15:26:42
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Robert_J wrote:

    > A gdzie widziałeś w liniach WN lub SN przewód zerowy??? Poza tym nawet
    > przy cos(fi) niekoniecznie = 1 przez przewów zerowy nie będzie płynął
    > prąd. Warunkiem jest symetria odciążenia a nie przesunięcie fazowe :-).

    Jeszcze bym dodał dla kompletu, że nawet przy symetrycznym obciążeniu w
    ewentualnym przewodzie zerowym płynie 3-cia harmoniczna.

    Mirek.