    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: 3/4 hejterów
    Date: Sun, 12 Mar 2023 15:18:50 +0100
    <640610f1$0$9604$65785112@news.neostrada.pl> <tu573c$5ur$2@dont-email.me>
    <64064370$0$19603$65785112@news.neostrada.pl>
    <tu5ggq$1okm$1@dont-email.me>
    <64064867$0$19619$65785112@news.neostrada.pl>
    <tu6paj$aejg$1@dont-email.me>
    <6407018d$0$19615$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@4...com>
    <3306030893$20230308155022@squadack.com>
    <6408c000$0$9608$65785112@news.neostrada.pl>
    <6268175717$20230308191316@squadack.com>
    <64090f60$0$9589$65785112@news.neostrada.pl> <m1r2gheggsxm$.dlg@myjk.org>
    <tuk07u$lka$5$m4rkiz@news.chmurka.net>

    Sun, 12 Mar 2023 08:50:21 +0100, m4rkiz

    > montować nowe? niekoniecznie, eksploatować już istniejące,
    > sprawne instalacje zamiast wymieniać je z 'dotacjami'?

    Sprawne instalacje? Bardzo śmieszne. 100% instalacji
    w naszym pięknym kraju ma przewymiarowane kotły 2-6x.

    > Jakie są zalety wymiany istniejącego pieca węglowego
    > o sprawności 85%

    Znowu, bardzo śmieszne. Takie sprawności kotły retortowe nie mają nawet w
    laboratorium, a co dopiero w domu, szczególnie jak są 2-6x przewymiarowane,
    bo parę(naście) lat temu przy doborze były przewymiarowane a potem jeszcze
    dom został ocieplony a smok ze swoją mocą pozostał. Rzadko który kocioł ma
    sprawność wiekszą niż 60%, nawet nowoczesne pelletowce, jeśli ktoś grzeje
    CWU w lecie, mają średnioroczną sprawność na poziomie 60%. Większość kotłów
    na węgiel ma średnioroczną sprawność na poziomie 30-40%.

    To tak jakby twierdzić że silnik spalinowy ma sprawność 35-40%. Tyle to on,
    owszem, ma w optymalnych warunkach, podczas gdy te optymalne warunki
    istnieją może w 5% czasu pracy. Dlatego większość spaliniaków "cywilnych"
    ma sprawność poniżej 20%. Czyli po uwzględnieniu strat na produkcji prądu,
    przesyle, sprawności ładowania i rozładowania baterii, sprawności silnika
    elektrycznego, w tym takżę grzania/chłodzenia baterii i kabiny, ICE ma
    sprawność W2W zaledwie 50% BEV.

    > na jeszcze nie wyprodukowaną pompę ciepła o COP 3,

    Oczywiście, nie ma to jak przyjąć sprawność śmierdziucha stałopalnego na
    poziomie 85% przy jednoczesnej sprawności pompy ciepła na poziomie 300%
    pomimo że, tu odwrotnie niż stałopalniaki, pompa ciepła przez większość
    sezonu pracuje w lepszych, dla swoich osiągów, parametrach. Ja mam w starym
    domu zmienioną PC z węglaka, pomimo kalafiorów wysokotemperaturowych, na CO
    wyciąga spokojnie COP 3,5.

    > zakładając zasilanie prądem z krajowego miksu energetycznego?

    Główną kwestią tutaj, tak samo jak w przyapdku ICE vs BEV nie jest kwestia
    CO2, tylko niskiej, trującej emisji. Czyli jak zwykle podchodzisz do tematu
    od dupy strony. Co więcej, węgla pod strzechy nie mamy swojego, podobnie
    jak nie mamy wystarczającej ilości własnego pelletu, za to na prąd mamy
    100% własnego, krajowego, węgla. Do tego jest OZE.

    > Odpowiedź uzasadnij.

    Może kiedyś, gdy się postarasz być bardziej rzetelny,
    mniej manipulując założeniami i zaczniesz wcześniej myśleć.

    > Zadanie dodatkowe: Omów zalety klimatyczne wymiany istniejącego samochodu
    > spalinowego z instalacją LPG na nowy pojazd elektryczny.

    Najpierw byś, znowu, musiał uwzględnić że samochód z LPG jest sensowny
    tylko dlatego że LPG to ODPAD z wydobycia gazu ziemnego, i zastanowić się
    co by było gdyby wszyscy zachcieli się na LPG przesiąść. Jak sobie
    odpowiesz, to wróć z wnioskami.

    --
    Pozdor
    Myjk