  • 21. Data: 2011-03-12 11:38:04
    Temat: Re: 3.0 TDI Audi- zywotnosc ?
    Od: "Bugatti" <s...@m...pl>

    Użytkownik "Excite" napisał w wiadomości:

    Dnia 11-03-2011 o 14:03:06 Bugatti <s...@m...pl> napisał(a):
    > A jesteś pewień ? Udowodnisz nam to ?

    Wystarczy zużyty wirnik kompresji jak na tym zdjęciu
    http://www.moto-market.pl/turbo-service/fart4.jpg i co myślisz że turbina
    utrzyma nominalne ciśnienie ?

    -----

    Nie odpowiedziałeś mi na moje pytanie.

    Pokazujesz mi zdjęcie już uszkodzonej turbiny, która już nie pracuje przy
    motorowni. Nie pytaj mnie co ja myśle (bo ja jestem przkonany że nie masz
    racji i Ci to udowodnie ze zmierzonym cisnieniem podczas jej pracy) tylko
    udowodnij to w postaci zmierzenia ciśnienia jej doładowania zmierzonym pod
    obciążeniem gdy kończy się jej żywot.

    Pozdr.
    Bugatti

  • 22. Data: 2011-03-12 12:44:36
    Od: "Bugatti" <s...@m...pl>

    Użytkownik "Czarek Daniluk" napisał w wiadomości:
    Teza jest jak najbardziej prawdziwa - gdyż jedną z oznak zużycia może
    być nietrzymanie nominalnego/zadanego przez sterownik ciśnienia
    doładowania.

    "nietrzymanie nominalnego/zadanego"

    "Nietrzymanie" to dość ogólne słowo. Może znaczyć zwiększone lub zmniejszone
    ciśn. doład. - tego nie sprecyzowałeś ale przynajmniej nie tkwisz w błędzie
    jak user Excite.

    Dobre skończe już swoje wymondrowywanie się ;-p i już wyjaśnianiam:

    Objawem kończącej się turbiny biorąc pod uwagę jedynie jej ciśnienie
    doładowania (pomijam mechaniczne objawy np. nadmierny pobór oleju, znaczne
    luzy poprzeczne wirnika etc...) jest _zwiększone_ ciśnienie doładowania.
    Turbina zasysa olej i (tak jak silnik, który zaśśie olej) rozbiega się i
    przeładowuje. Przyczyną przeładowania niekoniecznie od razu może być
    uszkodzenie mechaniczne ułożyskowania w turbosprężarce(oraz najczęściej to
    zapieczone kierownice spalin przy VNT) lecz także uszkodzony czujnik
    ograniczający doładowanie (który także może powodować "odwrotnie" - niższe
    cisnienie doładowania).

    Najczęściej jednak turbo pada bo są mamy doczynienia ze wspomnianym wyżej
    zapieczonymi kierownicami - http://www.turbo-diesel.pl/zrob_to_sam/17/
    Gdy są zapieczone w pozycji _otwartej_ czyli wtedy dynamika spalin jest
    największa to turbo pompuje WIĘCEJ od zadanego w ECU ciśnienia -
    http://vaglog.rtnet.pl/szuler2_6310.html
    tu w czasie mierzonego ciśnienia w czasie jazdy "pod butem" widać że
    mierzone nadciśnienie (czyli ciśn. doładowania + atmosferyczne) wynosi
    szczytowo 2,57 bara i jest wyższe od zadanego 2,03 bara.
    Turbosprężarki mają swoja sprawność i dla określonego modelu będzie inny
    przepływ (masa powietrza) przy danym ciśnieniu. Jeśli turbo przy 1,4 bara ma
    sprawność np. 65% a przełądowując do w/w. 1,57 bara będzie miało sprawność
    niższą to będzie bardziej się grzało i dłuższa jazda spowoduje w pierwszej
    kolejność uszkodzenia termiczne materiału a później obciążenia cykliczne
    (przyspieszanie i hamowanie) spowoduje w/w. zmiany mechaniczne.

    Excite uparcie twierdzi że ciśnienie będzie niższe od zadanego - owszem
    będzie niższe ale KILKA sekeund przed destrukcją turba ;>. A my tu cały czas
    mówimy o objawach które ukazują się przez dłuższy okres eksploatacji.

    Obajwem NISKIEGO ciśnienia doładowania jest:
    - niepoprawna praca zaworu sterującego ciśnieniem (w TDI to N75)
    - zatkany reaktor katalityczny, który powoduje zmniejszona dynamikę spalin,
    - padnięta przepływka - gdy mierzy mniejsza masę powietrza to sterownik
    obcinę dawkę paliwa i także daje sygnał do N75 a ten ogranicza
    doładowanie...
    - zablokowane kierownice w tgurbie z VNT w pozycji _zamkniętej_....lecz
    występuje to żadko gdyż duża dynamika spalin i tak spowoduje przesunięcie
    się kierownic.
    Tutraj logi z niedoładowania turba spowodowanego uszkodzeniem
    przepływomierza (widzimy obciętą do 23 mg/suw dawkę ON) -
    http://vaglog.rtnet.pl/pchojnac15_579.html
    http://vaglog.rtnet.pl/pchojnac15_580.html

    Pozdr.
    Bugatti

  • 23. Data: 2011-03-12 15:48:19
    Od: Excite <n...@n...pl>

    Dnia 12-03-2011 o 11:38:04 Bugatti <s...@m...pl> napisał(a):
> [...]
    > pracy) tylko udowodnij to w postaci zmierzenia ciśnienia jej doładowania
    > zmierzonym pod obciążeniem gdy kończy się jej żywot.

    Na pytanie ci odpowiedziałem. Błędnie zakładasz że turbina ma tylko dwa
    stany - pracuje sprawna i nie pracuje zepsuta. Przy uszkodzonym wirniku
    turbina może działać i nie będzie to żadna jej agonia, tyle że nie będzie
    dawała nominalnego ciśnienia. Bo chyba faktu że uszkodzony "wiatraczek"
    dmucha słabiej niż sprawny nie musze ci udowadniać ?

  • 24. Data: 2011-03-12 15:51:13
    Od: Excite <n...@n...pl>

    Dnia 12-03-2011 o 12:44:36 Bugatti <s...@m...pl> napisał(a):
> [...]
    > będzie niższe ale KILKA sekeund przed destrukcją turba ;>. A my tu cały
    > czas mówimy o objawach które ukazują się przez dłuższy okres

    Aha czyli jednak dla ciebie uszkodzenia wirnika nie istnieją. Wirnik jest
    wieczny a zużywają się tylko uszczelnienia. Fachowca zawsze dobrze
    posłuchać ;)

  • 25. Data: 2011-03-12 17:35:23
    Od: "Bugatti" <s...@m...pl>

    Dnia 12-03-2011 o 11:38:04 Bugatti napisał(a):
> [...]

    dawała nominalnego ciśnienia. Bo chyba faktu że uszkodzony "wiatraczek"
    dmucha słabiej niż sprawny nie musze ci udowadniać ?

    Możesz mi _zacytować_ gdzie napisałem że turbina ma dwa stany pracy i gdzie
    wogóle w tym wątku pisałem jak pracuje turbina ?

    PS. Porównywanie turbiny do wiatraczka to tak jak porówywanie krowy do
    muła - oba beczą, meczą, oba możesz ciągnąć za cycka ale tylko jeden/jedna
    tryśnie mlekiem - to tak na marginesie. ;>
    PS2. Mógłbyś sobie ustawić kodowanie bo powinieneś mieć 8-bitowe.

    Pozdr.
    Bugatti

  • 26. Data: 2011-03-12 17:37:36
    Od: "Bugatti" <s...@m...pl>

    Użytkownik "Excite" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Aha czyli jednak dla ciebie uszkodzenia wirnika nie istnieją. Wirnik jest
    wieczny a zużywają się tylko uszczelnienia. Fachowca zawsze dobrze

    Podobnie jak w poście wyżej/niżej - gdzie ja tak stwierdziłem - zacytuj
    proszę.

    Pozdr.
    Bugatti

  • 27. Data: 2011-03-12 22:06:30
    Od: Excite <n...@n...pl>

    Dnia 12-03-2011 o 17:35:23 Bugatti <s...@m...pl> napisał(a):
    > Możesz mi _zacytować_ gdzie napisałem że turbina ma dwa stany pracy i
    > gdzie wogóle w tym wątku pisałem jak pracuje turbina ?

    Taki wniosek wyciągam po twoim opisie uszkodzeń turbiny pomijającym
    uszkodzenia które nie są równoznaczne z końcem pracy turbiny jak np.
    zużycie wirnika. Nie zgadzasz się z twierdzeniem że turbo po wiekszym
    przebiegu może mieć zużyty wirnik i podawać za niskie ciśnienie ?
    Udowodnij czyli przedstaw argumenty. Ja już swoje przedstawiłem.

    > PS. Porównywanie turbiny do wiatraczka to tak jak porówywanie krowy do
    > muła - oba beczą, meczą, oba możesz ciągnąć za cycka ale tylko
    > jeden/jedna tryśnie mlekiem - to tak na marginesie. ;>

    Jak na mój gust porównanie jak najbardziej trafione, zbytnio komplikujesz
    coś co jest proste jak troche bardziej robudowane dwa wiatraczki gdzie
    jeden napędza drugiego.

    > PS2. Mógłbyś sobie ustawić kodowanie bo powinieneś mieć 8-bitowe.

    Zmienione.

  • 28. Data: 2011-03-13 01:21:13
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 12 Mar 2011 12:44:36 +0100, Bugatti napisał(a):

    > - zablokowane kierownice w tgurbie z VNT w pozycji _zamkniętej_....lecz
    > występuje to żadko gdyż duża dynamika spalin i tak spowoduje przesunięcie

    rzadko

    > się kierownic.

    Mogą też po prostu wariować z powodu uszkodzenia. Wcale nie muszą się
    zablokować w jednej pozycji.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 29. Data: 2011-03-13 10:18:52
    Od: "Bugatti" <s...@m...pl>

    Użytkownik "Borys Pogoreło" napisał w wiadomości:

    > rzadko

    Oj tam ż czy rz ;) Każdy się może machnąć.

    > Mogą też po prostu wariować z powodu uszkodzenia. Wcale nie muszą się
    > zablokować w jednej pozycji.

    Też prawda że mogą się przycinać....ale częściej się zablokowują w jednej
    pozycji...stąd przeładowania.

    Pozdr.
    Bugatti

  • 30. Data: 2011-03-13 12:35:10
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-03-11, Czarek Daniluk <c...@n...com> wrote:

    > Jeśli ktoś ma pojęcie o eksploatacji turbosilnika, to turbina przetrzyma
    > tyle co cały silnik, albo i więcej.
    > Na mój gust 150-200kkm to trochę z lekka przesadzili, tak jak
    > przesadzają niektórzy ;)

    Oj tam. Powinno się wymieniać razem z rozrządem, inne podejście to
    druciarstwo!

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski