    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: 220 V i 230 V
    <572b46d6$0$663$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <572b60f7$0$22837$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Thu, 5 May 2016 22:04:18 +0200

    Pan J.F. napisał:

    > Ech, zeby to wiedza byla ... a tu niestety - patrzec sie
    > na to nie daje :-)

    Stan wiedzy jest taki, że człowiek ma zaimplementowany całkiem
    niezły układ balansu bieli. Patrząc tylko na sufit, o którym
    wie, że jest biały, trudno mu ocenić temperaturę barwową światła.

    Postrzeganie temperatury barwowej również nie jest czystą fizjologią,
    kultura też ma wpływ. Sto lat temu ludzie określali światło żarówek
    jako jaskrawe, agresywne, wręcz podejrzane o zły wpływ na wzrok.
    Bo porównywano je do lamp naftowych, uznawanych za przyjazne.
    A to przecież nie były halogeny, tylko niedowoltowane włókna robione
    przed "spiskiem żarówkowym". Teraz kultura podpowiada nam, że nie ma
    jak "ciepły biały". Stare żarówki by były już zbyt żółte, a "zimny
    biały" zbyt niebieski. Ale to też za jakiś czas może się zminić.

    > Trudno mi powiedziec, ale tak ogolnie to one nie mialy
    > jakis ambitnych sprawnosci, a technika przeciez ta sama
    > co w swietlowkach - czyli mozna dobrac luminofor i rozne
    > swiatlo uzyskac.

    Można, ale dopiero od jakiegoś czasu. W momencie narzucenia
    ludziom lamp CFL, jeszcze nie było dobrych luminoforów.

    --
    Jarek