  • 1. Data: 2011-10-02 18:52:51
    Temat: Ratownicy na motocyklach w Warszawie
    Od: masti <g...@t...hell>

    Myślę, że akcja warta rozpropagowania.
    Wielki szacun dla kolegów Motopozytywnych za przeprowadzenie akcji.
    Czekamy na następne miasta :)

    http://tnij.org/nndz

    I kopia:
    Ratownicy na motocyklach będą udzielać pomocy mieszkańcom stolicy

    Dodał(a): Rafał Gdak
    ratownicy na motocyklach
    Warszawa

    W niedzielę wieczorem na stołeczne ulice wyjedzie 40 przeszkolonych
    ratowników na motocyklach. Ochotnicy wyposażeni w apteczki będą pełnili
    funkcję patrolu ratowniczego, który przyjdzie z pomocą w razie wypadku.
    Jest to część kampanii "Włącz myślenie".
    "Motocykliście łatwiej jest ominąć korek i sprawdzić, co jest jego
    przyczyną. MOTOPOZYTYWNI będą gotowi do udzielenia pomocy na miejscu
    wypadku. Liczymy także na to, że dzięki tym działaniom kierowcy
    samochodów zmienią postrzeganie motocyklistów z +dawców nerek+ na
    mogących uratować życie" - mówi inicjator akcji dr Wojciech Kulesza,
    psycholog społeczny ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

    Dzięki kolorowym kamizelkom motoratowników będzie można łatwo rozpoznać
    i poprosić o pomoc w razie wypadku. Po odbyciu specjalnego szkolenia
    będą już zawsze pełnili funkcję ratowników i jeżdżąc po mieście w
    różnych celach, będą nosili kamizelki. Ich zadaniem będzie
    zabezpieczeniem miejsca zdarzenia, identyfikacja zagrożenia i wezwanie
    odpowiednich służb ratowniczych, a także udzielenie pierwszej pomocy
    poszkodowanym i sprawne przekazanie kierownictwa akcją ratunkową
    zawodowym ratownikom.

    Celem akcji jest nie tylko redukcja liczby ofiar śmiertelnych wypadków
    drogowych, ale także zmiana negatywnego sposobu postrzegania
    motocyklistów.

    W opinii Kuleszy problem postrzegania motocyklistów w społeczeństwie
    jest wielopiętrowy. "Z jednej strony są oni źle odbierani, co może
    powodować wiele ryzykownych zachowań ze strony innych kierowców, jak np.
    otwieranie drzwi przed jadącym w korku motocyklem. Z drugiej strony
    zdarza się, że motocykliści poprzez swoje zachowania utrwalają
    istniejący stereotyp i np. wjeżdżają między stojące w korku pojazdy z
    ogromną prędkością. Mamy podstawy sądzić, że wymienione zachowania leżą
    u podłoża wysokiej liczby wypadków z udziałem motocyklistów. Chcemy to
    zmienić dzięki całej serii działań. Pierwszym z nich są właśnie
    motoratownicy" - wyjaśnił Kulesza.

    Dodał, że motocykliści giną w wypadkach, których przyczyny mogą być
    czysto psychologiczne. Dlatego zaradzić tej sytuacji można, opierając
    się na wynikach badań i teoriach psychologii społecznej.

    W ramach akcji organizowane będą szkolenia dla motocyklistów. Ich pogram
    zostanie zrealizowany w dwóch grupach - podstawowej i zaawansowanej.
    Osoby, które ukończą ten drugi kurs będą zdawały egzamin na honorowany w
    całej Europie certyfikat EFR (Emergency First Reponse - EFR). Zajęcia
    poprowadzą ratownicy medyczni, policjanci, strażacy oraz psychologowie.

    Jak poinformowała Natalia Osica z SWPS, wydarzenie rozpocznie kampanię,
    ma charakter pilotażowy, kolejne działania są planowane, ale na razie
    organizatorzy nie zdradzają szczegółów.

    Organizatorami przedsięwzięcia są Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej,
    Ministerstwo Infrastruktury, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu
    Drogowego, Specjalistyczna Ochotnicza Formacja Ratunkowa oraz Krajowe
    Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

    Zgodnie z unijną dyrektywą Polska jest zobowiązana do redukcji liczby
    ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Wśród działań strategicznych
    wymienionych w IV Europejskim Programie Działań na rzecz Bezpieczeństwa
    Ruchu Drogowego Unii Europejskiej, które powinny zostać zrealizowane do
    2020 r., wymienia się opracowanie nowego podejścia do motocyklistów (to
    właśnie w tej grupie użytkowników dróg zanotowano najmniejszy spadek
    liczby ofiar śmiertelnych).

    Według danych Komendy Głównej Policji w Polsce w 2010 r., w wyniku
    wypadków drogowych zginęło lub było rannych ponad 2 tys. motocyklistów.
    Równocześnie dynamicznie rośnie liczba motocyklistów w Polsce - w 2000
    r. było ich ok. 803 tys., a w 2009 r. już 975 tys.

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 2. Data: 2011-10-02 19:17:08
    Temat: Re: Ratownicy na motocyklach w Warszawie
    Od: "Bartek Kacprzak" <b...@w...pl>

    > Myślę, że akcja warta rozpropagowania.
    > Wielki szacun dla kolegów Motopozytywnych za przeprowadzenie akcji.
    > Czekamy na następne miasta :)
    No ale przeciez wg grupowych medrcow, nam nie wolno omijac aut w korku.
    To jak ratownicy maja dojechac szybciej?

    PS
    I tak madrosci znaffcuf okazaly sie o kant rantu potluc.
    :)
    pozdrawiam

    --
    Bartek
    niebieska9'99

  • 3. Data: 2011-10-02 19:20:35
    Od: Rafał Grzelak <s...@s...com>

    Bartek Kacprzak wrote:

    > No ale przeciez wg grupowych medrcow, nam nie wolno omijac aut w
    > korku. To jak ratownicy maja dojechac szybciej?

    Mam nadzieje, ze ich motocykle beda mialy odpowiednie swiatla i syrene,
    bo nie wyobrazam sobie jazdy incognito.

    --
    Pozdrawiam, Rafał.
    rg[na]skrzynka[kropka]pl

  • 4. Data: 2011-10-02 19:43:34
    Od: to <t...@x...abc>

    begin Bartek Kacprzak

    > No ale przeciez wg grupowych medrcow, nam nie wolno omijac aut w korku.
    > To jak ratownicy maja dojechac szybciej?

    Słyszałeś o czymś takim jak pojazd uprzywilejowany?

  • 5. Data: 2011-10-02 19:48:10
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2011-10-02 18:52, masti pisze:
    > Myślę, że akcja warta rozpropagowania.
    > Wielki szacun dla kolegów Motopozytywnych za przeprowadzenie akcji.
    > Czekamy na następne miasta :)

    Akcja zacna, niestety nie do końca to ładnie wygląda o czym dalej...
    (...)

> [...]
    > u podłoża wysokiej liczby wypadków z udziałem motocyklistów. Chcemy to
    > zmienić dzięki całej serii działań. Pierwszym z nich są właśnie

    Otóż miałem okazję spotkać dwóch panów Ratowników dziś rano
    w Dolinie Służewieckiej - nawet chciałem zrobić fotkę im fotkę
    w całym rynsztunku (trochę tego mieli, włącznie z kogutami
    i całym ekwipunkiem) i niestety pięknie dołożyli się do
    stereotypu - zrobili sobie "rajd" między samochodami itd.
    Jak tak ma wyglądać próba zmiany negatywnego sposobu postrzegania
    motocyklistów to wszystkiego dobrego.

  • 6. Data: 2011-10-02 20:18:17
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Sun, 02 Oct 2011 19:48:10 +0200 osobnik zwany Artur Maśląg
    wystukał:

> [...]
    > (trochę tego mieli, włącznie z kogutami i całym ekwipunkiem) i niestety
    > pięknie dołożyli się do stereotypu - zrobili sobie "rajd" między

    znaczy co? ominęli auta w korku?

  • 7. Data: 2011-10-02 20:40:10
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2011-10-02 20:18, masti pisze:
    > Dnia pięknego Sun, 02 Oct 2011 19:48:10 +0200 osobnik zwany Artur Maśląg
    > wystukał:

    > znaczy co? ominęli auta w korku?

    O godzinie 8 rano w niedzielę ciężko o korki w Dolince. Nakręciłbym
    filmik jak to się tych dwóch ludzi zachowywało, ale wiesz jakoś tego
    nie robię. Najlepsze było to, jak jakiś w sumie normalny motocyklista
    przycisnął w końcu i za nimi pojechał - skoro wolno... Tak szczerze to
    nie widziałem miśków na hulajnogach, którzy by się tak zachowywali.
    Nie pytaj mnie o co im chodziło... Byłem zaskoczony, że z takim
    oflagowaniem (w pierwsze chwili myślałem, że to miśki) i obudowaniem
    tak sobie dokazują. Później zobaczyłem "Ratownik.." i się zdziwiłem
    podwójnie, choć z drugiej strony jak czytam kto deklaruje, że jest
    ratownikiem drogowym to zdaję sobie sprawę jak to może wyglądać
    w rzeczywistości.

  • 8. Data: 2011-10-02 22:16:32
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Użytkownik "Rafał Grzelak" <s...@s...com> napisał w wiadomości

    > Mam nadzieje, ze ich motocykle beda mialy odpowiednie swiatla i syrene,
    > bo nie wyobrazam sobie jazdy incognito.

    To nie ma być pogotowie tylko jeżdząca apteczka.

    Nikt też nie napisał, ze mają lecieć na łep na szyje do wezwania
    przejeżdzając na czerwonym świetle.

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 9. Data: 2011-10-02 22:16:52
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Użytkownik "to" <t...@x...abc> napisał w wiadomości
    > begin Bartek Kacprzak

    > Słyszałeś o czymś takim jak pojazd uprzywilejowany?

    ktoś wspominał coś o uprzywilejowaniu?

  • 10. Data: 2011-10-02 22:17:07
    Od: w...@h...com

    W Krakowie juz parę lat temu Pogotowie wycofało się z tego pomysłu, bo to
    nieprofesjonalna pomoc.
    Poza tym tutaj ratownik dostał mandat:
    http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,35798,8109083,Jecha
    l_na_sygnale_do_wypadku__Dostal_mandat.html
    Teraz Warszawka eksperymentuje.