-
1. Data: 2010-04-11 11:38:23
Temat: Radiowy "system oświetlenia kreatywnego"
Od: Sławek Drogosz <s...@w...pl>
W jakim systemie (jaki producent) wspiera fabrycznie radiową komunikację
body+lampy błyskowe umożliwiając tworzenie tzw. "systemy kreatywnego
oświetlenia" (w Nikonie oznaczony CLS).
W Nikonie medium komunikacyjnym jest niestety tylko podczerwień IR i lampy
slave muszą niestety "widzieć optycznie" lampę (sterownik) master.
Oczywiście sygnał IR znakomicie odbija się np. od ścian i to ułatwia
sprawę - ale co z lampą w innym pomieszczeniu - należy wtedy radiowo sygnał
IR przenieś do drugiego pokoju (tak jak w sytemach RTV do przeniesienia
sygnału pilota do drugiego pokoju). Nie znalazłem niestety sytemu wyzwalania
radiowego dla Nikona w pełni wspierającego CLS'a (nie interesują mnie tryby
A czy AA - wyłącznie CLS - czyli wszystkie lampy w trybie remote (1 master +
kilka slave).
A swoją drogą taki CLS i komunikacja świetlna (IR podczerwień) to w XXI
wieku PRZEŻYTEK.
W dobie sytemów radiowych: pracujących w wolnych częstotliwościach 433 MHz,
868 MHz, 2.4 GHz i standardach Bluetooth, ZigBee, WiFi w najnowszych
(drogich) lampach systemowych powinien być sytem łączności bezprzewodowej
radiowej dla CLS'a. Oczywiście "radiówka" też nie jest idealna - i w pewnych
warunkach podczerwień IR - może mieć przewagę - ale w syetemowych lampach za
np. 1500 PLN użytkownik powinien mieć możliwość użycia sterowania radiowego
(najlepiej wybór radiówka czy podczerwień).
Pzdr, Sławek
-
2. Data: 2010-04-11 20:13:54
Temat: Re: Radiowy "system oświetlenia kreatywnego"
Od: "m0w" <c...@g...pl>
Chyba sensowne, że lampy działają na podczerwień?
W końcu chodzi o oświetlenie obiektu a nie o podsłuch przez ścianę?
Dublowanie systemów nie ma sensu więc jest podczerwień.
W nikonie system jest akurat dobry i dobrze działa.
Brakuje mi np. sensownego mieszka do makrofotografi i obiektywów
wspierających większe od 1:1 odwzorowania (te co są nie są najlepsze).
Z mieszkiem można sobie jeszcze jakoś poradzić, ale dobrego obiektywu do
makro samemu się raczej nie zrobi.
-
3. Data: 2010-04-11 21:34:36
Temat: Re: Radiowy "system oświetlenia kreatywnego"
Od: Sławek Drogosz <s...@w...pl>
Użytkownik "m0w" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
news:hptai2$200$1@inews.gazeta.pl...
> Chyba sensowne, że lampy działają na podczerwień?
> W końcu chodzi o oświetlenie obiektu a nie o podsłuch przez ścianę?
> Dublowanie systemów nie ma sensu więc jest podczerwień.
> W nikonie system jest akurat dobry i dobrze działa.
Masz rację - w studiu obecny sytem wystarzca - ja mówię o sytuacjach
oświetleniowych poza studiem.
Np. jedna (z 3 lamp) znajduje się przed zamkniętym oknem domu i doświetlać
kadr w pomieszczeniu (symulacja wpadającego światła słonecznego lub światła
ulicznej latarni) - wtedy są schody.
-
4. Data: 2010-04-12 18:03:18
Temat: Re: Radiowy "system oświetlenia kreatywnego"
Od: "m0w" <c...@g...pl>
Użytkownik "Sławek Drogosz" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
news:hptfat$p5o$1@mx1.internetia.pl...
>
> Użytkownik "m0w" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
> news:hptai2$200$1@inews.gazeta.pl...
>> Chyba sensowne, że lampy działają na podczerwień?
>> W końcu chodzi o oświetlenie obiektu a nie o podsłuch przez ścianę?
>> Dublowanie systemów nie ma sensu więc jest podczerwień.
>> W nikonie system jest akurat dobry i dobrze działa.
>
> Masz rację - w studiu obecny sytem wystarzca - ja mówię o sytuacjach
> oświetleniowych poza studiem.
> Np. jedna (z 3 lamp) znajduje się przed zamkniętym oknem domu i doświetlać
> kadr w pomieszczeniu (symulacja wpadającego światła słonecznego lub
> światła ulicznej latarni) - wtedy są schody.
CLS i małe lampy to zabawka. Brak prawdziwego światła modelującego
praktycznie uniemożliwia kontrolę nad światłem w kadrze. Może wyjdzie ci
kilka zdjęć, ale chyba chodzi o to by każde wychodziło tak jak chcesz?
Takie sceny robiłbym z dużymi lampami gdzie i tak lepiej wszystko ręcznie
pomierzyć, poustawiać, zrobić kadry próbne. Można je wyzwalać radiowo, ale
też pewnie sygnał może osłabiony przez ściany (kable są mniej wygodne i mają
ograniczony zasięg, ale wyzwolenie jest bardziej pewne). W filmie robią
takie zdjęcia przy świetle ciągłym (bo muszą i przy okazji tak jest bardzo
wygodnie).
Š
-
5. Data: 2010-04-13 07:12:18
Temat: Re: Radiowy "system oświetlenia kreatywnego"
Od: Sławek Drogosz <s...@p...onet.pl>
> CLS i małe lampy to zabawka. Brak prawdziwego światła modelującego
> praktycznie uniemożliwia kontrolę nad światłem w kadrze. Może wyjdzie ci
> kilka zdjęć, ale chyba chodzi o to by każde wychodziło tak jak chcesz?
>
> Takie sceny robiłbym z dużymi lampami gdzie i tak lepiej wszystko ręcznie
> pomierzyć, poustawiać, zrobić kadry próbne. Można je wyzwalać radiowo, ale
> też pewnie sygnał może osłabiony przez ściany (kable są mniej wygodne i
> mają ograniczony zasięg, ale wyzwolenie jest bardziej pewne). W filmie
> robią takie zdjęcia przy świetle ciągłym (bo muszą i przy okazji tak jest
> bardzo wygodnie).
Masz rację - we własnym studio - lampy błyskowe studyjne (i światło
modelujące) jest lepszym rozwiązaniem od lamp błyskowych "na stopkę".
Ale jeżeli masz być już mobilny i wykonywać zlecenia poza studiem - wygoda
użycia małych lamp i szybkość ich rozstawiania - przemawia za tym
rozwiązaniem. Światło modelujące jest ważne gdy lampy błyskowe są głównym
źródłem światła - jeżeli światłem uzupełniającym - jest niepotrzebne - tutaj
ważne jest wyczucie i metoda prób i błedów ;-). Co do światła studyjnego
ciągłego - według mnie rozwiązanie wygodne do szybkiego właściwego
ustawienia światła docelowego - ale poza tym ma wady: duży pobór energii i
przy fotografii osób należy znacznie bardziej uważać na poruszenia (niż dla
wariantu lamp błyskowych) np. fotografia dzieci - gdzie są ruchliwe krótkie
czasy owtarcia przesłony wymagają dużej mocy oświetlenia.
-
6. Data: 2010-04-13 14:00:27
Temat: Re: Radiowy "system oświetlenia kreatywnego"
Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>
> ale poza tym ma wady: duży pobór energii i przy fotografii osób
> należy znacznie bardziej uważać na poruszenia (niż dla wariantu lamp
> błyskowych) np. fotografia dzieci - gdzie są ruchliwe krótkie czasy
> owtarcia przesłony wymagają dużej mocy oświetlenia.
A i przede wszystkim odpowiednio krotkiego czasu synchronizacji.
--
Pozdrawiam,
marcin.STIG.saldat
www.saldat.pl | GG: 680500