  • 1. Data: 2013-08-26 10:22:50
    Temat: RX100
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Mam już ponad miesiąc i jestem zachwycony tym aparatem. Specjalnie nie
    kupiłem bezlusterkowca, bo żaden nie ma na tyle małych wymiarów, żeby być
    przenośny jak kompakt, a RX mieści się do kieszeni spodni i tak go często
    nosiłem. Efekt jest taki, że z tyogodniowego wyjazdu przywiozłem prawie 20GB
    rawów, z czego miałbym może 5GB gdybym pojechał z lustrzanką. Oczywiście
    można powiedzieć że po co robić tyle zdjęć i z tym się generalnie zgadzam
    (obrabianie tego wszystkiego to horror, bo mowa o 20GB zdjęć dobrych
    technicznie, bez żadnych poruszeń, zaszumień itd.), natomiast RX ratuje w
    sytuacjach, w których po prostu nie zabiera się ze sobą dużego aparatu
    (bezlusterkowca też nie). Tak więc dla mnie jest to jedyne obecnie realne
    uzupełnienie lustrzanki, bo cała reszta małych aparatów albo ma badziewną
    jakość obrazu, albo jest za duża (wszelkie peny to dla mnie alternatywa dla
    lustrzanki, a nie uzupełnienie).

    Jedyne realne wady jakie widzę w tym sprzęcie to bardzo szybko ciemniejący
    obiektyw (z czym jednak się godzę, bo bez tego nie dałoby się uzyskać
    całkowitego chowania się obiektywu w body) i bardzo mała odporność na
    przepalenia (chyba mój stary E400 miał lepszą). Poza tym jest jeszcze drobne
    ziarno nawet na najniższym ISO, ale to mi nie przeszkadza.

    Jakość samego obrazu jest fantastyczna i to pierwszy aparat, w którym robię
    zdjęcia prawie wyłącznie na auto iso (od 125 do 3200). Nie interesuje mnie
    kompletnie co soft sobie wybierze, bo nawet 3200 jest spokojnie używalne i
    wygląda jak ISO800 w lustrzankach sprzed paru lat. Do tego mam świadomość,
    że na krótkim końcu na F1.8 mogę zrobić zdjęcie z ręki w _każdych_ warunkach
    oświetleniowych i kropka, nawet w prawie całkowitej ciemności zdjęcie
    wyjdzie nie poruszone i z małym szumem. Tego nie daje mi żaden inny kompakt,
    a lustra w takiej sytuacji najczęściej się nie nosi (bo lustro zabiera się
    na zaplanowane zdjęcia). A 20Mpix to jest prawdziwe 20Mpix jak w dużym
    lustrze, nie ma żadnej ciapy czy rozmycia szczegółów na filtrze.

    Poza tym aparat jest niesamowicie szybki, nie da się tego porównać do
    żadnego innego kompaktu. Porównywałem przed zakupem z XZ-2 i ten drugi po
    prostu odpadł w przedbiegach. Nie ma tu w ogóle shutter laga, a po
    wciśnięciu spustu zdjęcie pojawia się na ekranie od razu i jest to
    niesamowicie komfortowe. Interfejs też jest według mnie świetnie
    przemyślany, kółko z czterema kierunkami jest w pełni konfigurowalne, jest
    skala zooma w mm i obsługuje mi się go tak samo wygodnie, jak lustro z dwoma
    pokrętłami i dodatkowymi przyciskami do ISO i ekspozycji. Obiektyw to coś w
    stylu dobrego kita do lustrzanki - generalnie jest bardzo ostry, ale w
    bardziej kontrastowych scenach na długim końcu potrafi brzydko stracić
    kontrast. Trochę żal np. małej GO przy ekwiwalencie 50mm, ale jak wyżej -
    rozmiary.

    Podsumowując, nie ma w tym momencie niczego podobnego na rynku (wszelkie
    kompakty w stylu XZ-2 czy X10 są po pierwsze większe, a po drugie znacznie
    gorsze pod względem szumów i nie pozwalają przez to robić zdjęć w dowolnych
    warunkach). Nie wiem jak mogłem wcześniej używać samego lustra. Jeśli cena
    spadnie poniżej 2000 zł, to nie można tego nie kupić.
    --
    Mateusz Ludwin m...@g...com

  • 2. Data: 2013-08-26 10:56:51
    Temat: Re: RX100
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 26.08.2013, o godzinie 10.22.50, na pl.rec.foto.cyfrowa, Mateusz
    Ludwin napisał(a):

    <ciach>
    To rzuć jakimiś zdjęciami skoro aż 20GB przywiozłeś. :)

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 3. Data: 2013-08-27 08:21:46
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Habeck Colibretto wrote:
    > Dnia 26.08.2013, o godzinie 10.22.50, na pl.rec.foto.cyfrowa, Mateusz
    > Ludwin napisał(a):
    >
    > <ciach>
    > To rzuć jakimiś zdjęciami skoro aż 20GB przywiozłeś. :)

    a kto by sie przekopał przez te gigabajty zdjęć...

  • 4. Data: 2013-08-28 12:55:28
    Od: Franc <w...@w...pl>

    Dnia Tue, 27 Aug 2013 08:21:46 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

    > a kto by sie przekopał przez te gigabajty zdjęć...

    :-)
    No i jeszcze w RAWACH - to przecież najpierw trzeba "wywołać".

    Jest przecież nowsza wersja aparartu - RX100 II - to ma być dopiero cudo
    :-)

    --
    Franc

  • 5. Data: 2013-08-28 13:45:37
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 27.08.2013, o godzinie 08.21.46, na pl.rec.foto.cyfrowa, Marek Dyjor
    napisał(a):

    > a kto by sie przekopał przez te gigabajty zdjęć...

    W życiu bym się na to nie poważył! Chodzi o kilka przykładowych.
    Niestety nie najlepsze recenzje ma ten aparat. Ale coś za coś. Gabarytowo
    jest fajny.

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 6. Data: 2013-08-29 20:07:38
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Habeck Colibretto:

    > W życiu bym się na to nie poważył! Chodzi o kilka przykładowych.

    http://farm6.staticflickr.com/5451/9624597424_5dc335
    c1f1_o.jpg
    http://farm4.staticflickr.com/3752/9621360785_176afe
    0798_o.jpg
    http://farm8.staticflickr.com/7447/9624594402_b5c57b
    e2cb_o.jpg
    http://farm3.staticflickr.com/2810/9621357501_cb6690
    65a5_o.jpg
    http://farm6.staticflickr.com/5488/9624591196_1aba87
    78f5_o.jpg
    http://farm8.staticflickr.com/7339/9621354705_2833eb
    ec90_o.jpg
    http://farm4.staticflickr.com/3786/9624589032_8e8888
    e4c4_o.jpg
    http://farm6.staticflickr.com/5467/9624587190_e8f333
    141b_o.jpg

    > Niestety nie najlepsze recenzje ma ten aparat.

    To ciekawe, bo ja się nie spotkałem.
    --
    Mateusz Ludwin m...@g...com

  • 7. Data: 2013-08-29 20:47:01
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 29.08.2013, o godzinie 20.07.38, na pl.rec.foto.cyfrowa, Mateusz
    Ludwin napisał(a):

    > http://farm6.staticflickr.com/5451/9624597424_5dc335
> [...]

    Ciągnąłeś je jakoś, czy tak standardowo szumi? Kurcze duża matryca
    przecież. Patrząc na zdjęcia Janko Muzykanta z E-PM2 to zupełnie inna
    klasa. Wiem, że szklarnia jest ważna, ale skupiam się raczej na tym co na
    matrycy, a nie na ostrości.

    Trochę mydli poza centrum. Wiem, wiem... złoty środek przy tak małym
    aparacie. :)

    > To ciekawe, bo ja się nie spotkałem.

    Chociażby optyczne.

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 8. Data: 2013-08-29 22:23:41
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Habeck Colibretto:

> [...]
    e4c4_o.jpg
    141b_o.jpg

    > Ciągnąłeś je jakoś, czy tak standardowo szumi?

    Wszystkie są ciągnięte, jednak matryca szumi i tak.

    Moge pokazać nieciągnięte, ale ja tak używam aparatu. Oczywiście w normalnym
    świetle wygląda to zupełnie inaczej. Tu prawie wszędzie było ciemno i
    kontastowo.

    Przy czym ja w ogóle nie odszumiam luminancji.

    > Kurcze duża matryca
    > przecież. Patrząc na zdjęcia Janko Muzykanta z E-PM2 to zupełnie inna
    > klasa. Wiem, że szklarnia jest ważna, ale skupiam się raczej na tym co na
    > matrycy, a nie na ostrości.

    Tylko że E-PM2 ma mniej pikseli i większą matrycę, więc to zrozumiałe. Takie
    patrzenie w 1:1 zaburza obraz całości. Ta matryca odpowiada mniej więcej
    matrycy z D300. Wystarczy zmniejszyć do 12 Mpix. Zdjęć o takiej jakości z
    ręki nie zrobisz żadnym innym kompaktem. Mnie ten szumek luminancji nie
    przeszkadza (zawsze można go jeszcze odszumić) natomiast szum kolorowy jest
    o kilka EV lepszy niż w moim S5Pro, więc to zupełny kosmos. Realnie wadą
    jest dla mnie dynamika w światłach.

    > Trochę mydli poza centrum. Wiem, wiem... złoty środek przy tak małym
    > aparacie. :)

    > Chociażby optyczne.

    Kwestia kompromisu, to taki kit z lustrzanki. Naprawdę dobry obiektyw jest w
    XZ-2, ale tam na krótkim końcu też jest F1.8 i w naprawdę złym świetle
    trzeba naświetlać tak samo, a tamta matryca szumi znacznie bardziej. Więc w
    połowie zdjęć które tu wkleiłem XZ-2 dałby już paćkę.
    --
    Mateusz Ludwin m...@g...com

  • 9. Data: 2013-08-29 22:57:39
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 29.08.2013, o godzinie 22.23.41, na pl.rec.foto.cyfrowa, Mateusz
    Ludwin napisał(a):

> [...]
    > o kilka EV lepszy niż w moim S5Pro, więc to zupełny kosmos. Realnie wadą

    To pewnie dlatego niedoświetlasz. :)

> [...]
    > trzeba naświetlać tak samo, a tamta matryca szumi znacznie bardziej. Więc w
    > połowie zdjęć które tu wkleiłem XZ-2 dałby już paćkę.

    Pewnie tak.
    Ogólnie widzę, że zadowolony jesteś, a to przecież najważniejsze. :)

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 10. Data: 2013-08-29 23:50:07
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin wrote:
    > Rzecze Habeck Colibretto:

> [...]

    no to teraz tylko kupić jakieś książki o fotografii i za jakis czas być może
    bedziesz miał zdjecia które będzie sens pokazywać ;-)