  • 21. Data: 2014-02-24 12:13:22
    Temat: Re: RTC bez zasilania awaryjnego
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Teraz jednak zastanawiam się, czy przypadkiem nie zrobić tego inaczej -
    > natychmiast forwardując do serwera wynik odczytu w pakiecie UDP. W tym
    > przypadku równie dobrze mogę przypisywać czas w momencie ładowania
    > wartości do bazy danych.
    No i wystraszyliśmy skutecznie kolegę:-)
    W przypadku temperatury dokładny czas nie będzie miał znaczenia,
    ale trzeba zaznaczyć, że w ten sposób zarejestrowany czas będzie czasem
    zapisu do bazy,
    a nie czasem pomiaru.
    Jednak w samolocie już mogłoby to mieć znaczenie :-)
    S.

  • 22. Data: 2014-02-24 12:21:42
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-02-24 10:14, Elektrolot pisze:

    > W ramach edukacji to polecałbym się zając mikrokontrolerem z rdzeniem
    > Cortex-M0 np. coś z rodziny STM32F0. Nie musiałbyś się bawić w jakieś
    > zewnętrzne RTC, a cenowo to wychodzi porównywanie, jeśli nie taniej niż
    > ATmega328.

    Co więcej! Poszukaj w sklepach stm32f0discovery - za 40-50zł brutto masz
    płytkę z mikrokontrolerem i jtagiem, który możesz wykorzystać _także_ do
    programowania i _debugowania_ _swoich_ płytek.
    Najtańszy 'odpowiednik' ATmega328 to chyba STM32F030K6T6 za ~5zł brutto.
    Dla niektórych wadą jest brak wersji DIP. Masz TQFP 0,8mm lub TSSOP
    0,65mm, możesz użyć adaptera. Dla innych wadą jest brak firmowego
    środowiska, ale od tego jest GCC i tutorial FreddieChopina (polski), czy
    też darmowe CooCox. Może brak EEPROMu też jest wadą, chociaż ST daje
    kody do symulowania EEPROM we FLASHu, a STM32L1 ma EEPROM.
    Za to zapomnisz o bardzo niewygodnym odwoływaniem się do stałych
    zapisanych we flash. Wystarczy const int table[1000]={...}, a w kodzie
    nie rozróżniasz czy dane są w RAM czy Flash. Jeden sprintf czy cokolwiek
    innego. To naprawdę 'miodzik' po przesiadce z AVR.

    PS.
    Nie pracuję dla STM, chociaż z mojej wypowiedzi sam bym taki wniosek
    wysunął ;)

    --
    Michał

  • 23. Data: 2014-02-24 12:24:19
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    > Miałem na myśli:
    > PIC32MX695F512H 512kB FLASH 128kB RAM
    > ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/61156G.pdf

    A, i ominąłeś moje pytanko:

    > 1) LCD 128x64mono zamieniam na LCD 480x272 RGB

    Z ciekawości - jaki model, gdzie można kupić?

    --
    Michał

  • 24. Data: 2014-02-24 12:28:59
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > No i wystraszyliśmy skutecznie kolegę:-)
    > W przypadku temperatury dokładny czas nie będzie miał znaczenia,
    > ale trzeba zaznaczyć, że w ten sposób zarejestrowany czas będzie czasem
    > zapisu do bazy,

    Tyle tylko, że w tym przypadku nie powinno to mieć żadnego znaczenia. Na
    dobrą sprawę nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zaimplementować RTC na
    jednym z timerów ATmegi i co jakiś czas robić synchronizację z NTP.
    Wtedy będę mógł mimo wszystko oznaczyć czas pomiaru, przesyłanego w
    pakiecie UDP. Tylko tylko, że wartość ta w większości przypadków będzie
    się pokrywała z czasem odebrania informacji przez serwer. Mówię
    oczywiście o sytuacji, kiedy ograniczę się do dokładności do jednej
    sekundy. W stacji pogodowej większej nie będę przecież potrzebował.

  • 25. Data: 2014-02-24 12:30:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 24 Feb 2014 11:29:30 +0100, Sylwester Łazar<i...@a...pl>
    wrote:
    > Mało tego - w ogóle mnie to nie przeraża. Chętnie bym się tym
    wszystkim
    > pobawi, ale jak?

    Powiedzenia w próbie ogarnięcia tego programując pic32 w asm....

    > to dopiero Ci oko zbieleje!

    Na codzień programuję pic32 i pic18, przywykłem do obszerności ich
    dokumentacji.

    > Ale jest jedna wada.

    Nie tylko jedna, pozostając w temacie rtc to np. brak pinu do batt
    rtc.

    > Trzeba było pamiętać, aby przy starcie programu pozamieniać je na
    cyfrowe.

    Standard w pic.

    --
    Marek

  • 26. Data: 2014-02-24 12:35:04
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    > zapisu do bazy,
    > a nie czasem pomiaru.
    > Jednak w samolocie już mogłoby to mieć znaczenie :-)

    Chyba dla Macierewicza. W Tu154 odczyty danych były co 0,5 s a kompresja
    i zapis w pamięci ATM-QAR trwały 2 sekundy.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 27. Data: 2014-02-24 12:37:06
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 24 Feb 2014 11:35:18 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Tak swoją drogą zastanawiam się czy faktycznie jest sens stosowania
    > jakiegokolwiek RTC w projekcie stacji pogodowej. Koncepcja zrodziła
    się

    Też buduje serwerek do stacji m.in. zbierającej dane z różnych
    czujników i prezentowania ich po http. Zastanawiam się, po co Ci rtc,
    jeśli masz stos tcp to powinieneś mieć ntp. U mnie stos korzysta z
    ntp do synchronizacji czasu, nie potrzebny w ogóle rtc... z tego co
    pamiętam u mnie uklad co 30min koryguje timer używany do timestampu i
    odczuty czasu z ntp. Problem jest tylko w momencie startu gdy układ z
    jakiś powodów nie ma dostępu do sieci.

    --
    Marek

  • 28. Data: 2014-02-24 12:46:05
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > A, i ominąłeś moje pytanko:

    > Z ciekawości - jaki model, gdzie można kupić?
    Aaa. Faktycznie. Przepraszam.
    Ja zdaje się użyłem tego:
    KWH043ST12-F03 V.2
    Natomiast kupiłem to w opakowaniu, jako monitor cofania do samochodu.
    Coś ok. 130 zł/szt.
    Przy okazji podłączyłem do Video i sprawdziłem, czy działa :-)
    S.

  • 29. Data: 2014-02-24 12:55:39
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Powiedzenia w próbie ogarnięcia tego programując pic32 w asm....

    Dzięki.
    S.

    #SPRAWDZENIE KLAWIATURY
    KEYCHECK:
    LW KBREADA2,0x6190(BF88S6) #odczyt klawiszy i maskowanie
    ORI KBREADA2,KBREADA2,KBMASK #jeśli nic nie wciśnięto, to
    #KBREADA2=0x0000FFff
    ORI TEMPS1,zero,0xFFff
    BNE KBREADA2,TEMPS1,PRESSED #Czy klawisz wciśnięty ?
    ANDI TEMPS1,FLAGST6,bKPRESS
    BEQZ TEMPS1,KBEND #Czy był wciśnięty wcześniej?
    NOP #1-TAK 0-NIE
    OTHKEY:
    ANDI FLAGST6,FLAGST6,(1<<16-1)-bKPRESS-bKBAUTO #zaznacz: klawisz zwolniony
    J KBEND
    PRESSED:
    BEQZ TEMPS1,FIRSTK #Czy był wciśnięty wcześniej?
    NOP
    BNE KBFIRSTA3,KBREADA2,OTHKEY #Czy ten sam klawisz co za pierwszym razem ?
    ADDIU KBCOUNTT7,KBCOUNTT7,-1
    BNEZ KBCOUNTT7,KBEND #Czy już odczekano ustalony czas?
    ANDI TEMPS1,FLAGST6,bKBDEB
    BEQZ TEMPS1,KEYDOWN #Czy już zatwierdzono naciśnięcie klawisza?
    XORI TEMPS1,KBREADA2,#kTWO
    ORI FLAGST6,FLAGST6,bKBAUTO #od teraz samopowtarzanie klawiszy
    ORI KBCOUNTT7,zero,KBNEXT #skróć czas oczekiwania
    SETCODE:
    ADDIU KBCODES2,KBREADA2,0 #zapamiętaj odczytany klawisz
    J KBEND
    KEYDOWN:
    BNEZ TEMPS1,WREP #Czy naciśnięto równocześnie UP i DOWN?
    ANDI TEMPS1,FLAGST6,bKBUD
    BNEZ TEMPS1,WREP #Czy zainicjowano już odliczanie czasu dla UP+DOWN?
    ORI KBCOUNTT7,zero,KBUD
    ORI FLAGST6,FLAGST6,bKBUD #czekamy na podtrzymanie UP+DOWN
    J KBEND
    WREP:
    ORI KBCOUNTT7,zero,KBAUTO #czekamy na samopowtarzanie
    ORI FLAGST6,FLAGST6,bKBDEB
    J SETCODE
    FIRSTK:
    ORI FLAGST6,FLAGST6,bKPRESS #naciśnięto klawisz o raz pierwszy
    ANDI FLAGST6,FLAGST6,((1<<16-1)-bKBDEB-bKBUD) #nie wiadomo czy 2 na raz
    ORI KBCOUNTT7,zero,KBPRESS #ustaw czas potrzebny do odczekania
    ADDIU KBFIRSTA3,KBREADA2,0 #nadaj wartość pierwszemu odczytowi klawisza
    KBEND:
    J GENMAIN
    NOP

  • 30. Data: 2014-02-24 13:01:16