  • 21. Data: 2011-12-06 16:56:38
    Temat: Re: REALLOCATED SECTORS - czy możliwe, że to ELEKTRONIKA?
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2011-12-06 17:49, jeo stancey wrote:

> [...]
    > XP jest generic driver, byc moze Microsoft (autor sterownika) wyszedl
    > z zalozenia, ze jesli to PATA to z definicji przeznaczony jest do
    > "zabytkowych" dyskow i nie potrafi nalezycie wspolpracowac z jakimis
    > nowoczesnymi funkcjami tego HM160HC ??
    > Podczas gdy w Kernelu Linuksa jest ten sam drajwer dla PATA i SATA...
    > (dysk PATA jest widoczny jako /dev/sda )

    > Chyba, ze elektronika dysku wysiadla na full w momencie przekroczenia
    > temperatury - tak, ze nawet w SMART tego nie zdazyla zanotowac ;)

    > Raczej przydaloby sie poszukac nowego drajwera po XP. Podobo gdzies

    Troche sie zgubilem, bo nie wiem czy dysk nie dziala, czy dysk nie
    dziala pod XP, czy dysk nie dziala pod linuxem. Jak pod Vista? Jak pod
    W7. Bez urazy ale interesuja mnie suche wypunktowane fakty. Nie mam
    czasu na studiowanie monologow ;)

    Dysk dziala lub nie, trzeba dostrzec co wywoluje problem.

  • 22. Data: 2011-12-06 17:01:41
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2011-12-06 17:49, jeo stancey wrote:

    > Soft sterownika - masz na mysli sterownika Windows?

    Firmware dysku, ale to norma przy PATA.

> [...]
    > dysk sie zawiesil na conajmniej godzine to odzyskiwac sily zaczal
    > wlasnie pod Linuksem (a potem jesli znow zastartowalem XP to jakby

    Zmien ustawienia DMA (juz pisalem o tym). Dyski obsluguje sie standardowo

    Zaktualizuj BIOS laptopa

  • 23. Data: 2011-12-06 21:58:24
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Tue, 06 Dec 2011 00:52:28 +0100, Rafal Lukawski napisał(a):

    > Tzn. ktore 'niefizyczne'. Reallokowane nie znikna.

    Cyt:
    "Re-inicjalizacja SMARTa przywróci parametry smarta do wartości
    domyślnych. Operacja ta nie kasuje G-listy a zatem parametr 5 pozostanie
    taki sam, bo jest licznikiem błędnych sektorów. Operacja zerowania dysku
    (przez firme Samsung nazywana Low Level Format ) powinna przenieśc
    licznik błędnych sektorów do tablicy P-list ( w samsungu tablice maja
    inne nazwy ale pozostańmy przy tych) i wyzerowac tablice G-list.
    Efektem powinien być zerowy parametr 5 z tablicy SMARt."

    "Ilość badów przekroczyła dopuszczalne maksimum. Można spróbować
    wyczyścić SMART-a, albo na początek uzyc programu do naprawy badów.
    Jeśli to bady fizyczne, to juz ich nie naprawisz. Zerowanie na tym
    etapie, może być niebezpieczne dla dysku. Możesz natomiast bez strachu,
    wykonać Remap w Victorii, lub MHDD".

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic665294.html#34
    48755
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 24. Data: 2011-12-07 03:45:29
    Od: jeo stancey <j...@g...com>

    Michal Kawecki napisał(a):
> [...]
    > (przez firme Samsung nazywana Low Level Format ) powinna przenie�c
    > licznik b��dnych sektor�w do tablicy P-list ( w samsungu tablice maja
    > inne nazwy ale pozosta�my przy tych) i wyzerowac tablice G-list.
    > Efektem powinien byďż˝ zerowy parametr 5 z tablicy SMARt."
    >
    > "Ilo�� bad�w przekroczy�a dopuszczalne maksimum. Mo�na spr�bowa�
    > wyczy�ci� SMART-a, albo na pocz�tek uzyc programu do naprawy bad�w.
    > Je�li to bady fizyczne, to juz ich nie naprawisz. Zerowanie na tym
    > etapie, mo�e by� niebezpieczne dla dysku. Mo�esz natomiast bez strachu,

    1.) Co to sa G-lista i P-lista?
    2.) Co robi 'remap' dysku?
    3.) Jak mozna "naprawic" sektory, na czym to polega?
    4.) Czy "Low Level Format" odda do uzytku swiezy tak szybko dzialajacy
    dysk jak nowy, o niezmniejszonej objetosci (jesli realokowane
    wczesniej sektory byly fizycznie dobre a realokacja nastapila z powodu
    bledow elektroniki/software)?
    5.) To moze przed "Low Level Format" najpierw Skanowac przy pomocy
    MHDD a po zerowaniu porownac?
    Skad sie biora WOLNIESZE sektory? Czy to fizyczne zuzycie nosnika
    magnetycznego czy znowu jakies bledy elektroniki?

    i wreszcie...

    6.) a co oznacza polecenie w MHDD pt. "MAKEBAD" (patrz na koncu
    artykulu
    http://www.nirvanowiec.republika.pl/MHDD.html )?
    CZYLI JEDNAK MOZNA software'owo wywolac ten efekt - WYGENEROWAC BAD-
    sektory? Jak jest to mozliwe to jednak moja hipoteza, ze to mogl
    zrobic wirus, trojan itp. nie jest taka bezpodstawna? A smieliscie sie
    ze mnie!

    i jeszcze pytanie merkantylne:

    7.) To co wreszcie robic - ZEROWAC ten dysk a potem go normalnie
    uzywac, czy odeslac do Samsun... ooops Seagate? Jak tam, czy mozna
    liczyc na szybka obsluge gwarancyjna ze strony nowego wlasciciela
    interesu?

    Tak czy inaczej warto by bylo poznac przyczyne problemu: czy to sprzet
    ze strony laptopa, drajwery windows, jakis wirus - a moze po prostu
    fakt, ze sprawa sie powtorzyla dokladnie tak samo 6 miesiecy po
    wymianie na nowy dysk bierze sie stad, ze ten "nowy" to po prostu TEN
    SAM - lecz REGENEROWANY? Jak widac z opisu MHDD i innych poobnych
    programow MOZNA mnostwo rzeczy zrobic! (i nawet podmienic numer
    seryjny)

  • 25. Data: 2011-12-07 03:50:57
    Od: jeo stancey <j...@g...com>

    Rafal Lukawski napisał(a):
    > Zmien ustawienia DMA (juz pisalem o tym).

    Hmm. na ATA60? To pomoze i w jakim sensie?
    Jesli nawet to kosztem szybkosci, ten dysk pod HDTune wyciaga >70MB/s

    > Zaktualizuj BIOS laptopa
    Jakos nie moge znalezc aktualniejszego niz jest.

  • 26. Data: 2011-12-07 17:43:48
    Od: jeo stancey <j...@g...com>

    Rafal Lukawski napisał(a):
    > Zmien ustawienia DMA (juz pisalem o tym).

    Jak chcialem to zrobic przy pomocy tego Samsungowego ESTOOL301v to
    wyskoczyl komunikt, ze rozmiar dysku nie jest zgodny z NATYWNYM i
    pytanie czy chce zeby program dokonal przywrocenia natywnego rozmiaru
    dysku (bo bez tego nie zmieni na ATA66). Jednoczesnie ostrzezenie, ze
    spowoduje to utrate WSZYSTKICH danych. Potem wobor czy NA PEWNO chce:
    YES lub NO?

    To co mam zrobic? Tak w ogole to normalne, ze rozmiar dysku nie jest
    natywny?

    Pytam jak mam postapic, czy probowac naprawiac ten dysk, np. ZEROWAC
    go, reperowac sektory przy pomocy MHDD itp., czy oddac do sprzedawcy?

    Czy takie PROBY NAPRAWY DYSKU NIE SPOWODUJA UTRATY GWARANCJI?

    Wlasnie zadzwonilem do dystrybutora i okazuje sie, ze co do dyskow
    Samsunga to ZWRACAJA PIENIADZE - po wartosci z daty zakupu. (Jak
    wiadomo ceny poszly w gore...)

  • 27. Data: 2011-12-07 18:00:46
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2011-12-07 18:43, jeo stancey wrote:

    > Jak chcialem to zrobic przy pomocy tego Samsungowego ESTOOL301v to

    To sie robi w systemie operacyjnym (jezeli pozwala). Na pewno sposob
    transmisji danych nie wplywa na to co jest na dysku, wiec robiles cos
    inaczej.

> [...]
    >
    > Wlasnie zadzwonilem do dystrybutora i okazuje sie, ze co do dyskow
    > Samsunga to ZWRACAJA PIENIADZE - po wartosci z daty zakupu. (Jak

    Do dystrybutora czy do dealera? Mi sie zdarzylo, ze klientowi zwracalem
    calkiem niedawno nowego samsunga, ale w przypadku bardzo starych modeli
    dyskow, faktycznie - ich po prostu moze juz nie byc, wiec mozna
    przyjac,ze dostaniesz kase.

    Z powodu tego, ze te problemy sa niejednoznaczne (tzn na odleglosc)
    trudno je opisac, moze warto oddac dysk i kupic zupelnie inny model.
    Oczywiscie ata narzuca ograniczenia:

    http://luktronik.pl/pl_PL/c/PATA-5400-obrmin/144

    gdzies mam sprawnego jednego seagate'a 5400.3 160GB (uzywany) + Uwaga
    Samsung HM160HC... dziala od chyba 2 lat :) Zreallokowal sie jeden
    sektor, ale dziala. Jezeli bylbys zaintresowany uzywanym sprzetem, daj
    znac. (Seagate od roku nie jest uzywany)

    pozdr.

  • 28. Data: 2011-12-07 19:37:14
    Od: jeo stancey <j...@g...com>

    On Dec 7, 7:00 pm, Rafal Lukawski <r...@l...pl> wrote:

    > To sie robi w systemie operacyjnym (jezeli pozwala). Na pewno sposob
    > transmisji danych nie wplywa na to co jest na dysku, wiec robiles cos
    > inaczej.

    Wlasnie w tym rzecz, ze nie pozwala (windowsXP). W BIOSie tez nie ma
    takiej opcji.
    Tylko w tym ESTOOL made in Samsung jest taka mozliwosc. To mnie nie
    dziwi, poniewaz pamietam w Seagte'ach takze sie ustawialo transfer ATA
    programem spod DOSa bezposrednio w dysku (a nie na "zewnatrz" dysku).

    Jednak ciekawe jest to ostrzezenie, ze przy przejsciu na ATA66
    zostanie przywrocona natywna pojemnosc dysku. (Tamten program w na
    Sigejtach nigdy czegos takiego nie mowil, a bawilem sie ustawiajac na
    kilku dyskach roznorodne transfery ATA).
    Jak to, a teraz jest niby jaka? Jagby nie patrzec to m.in. HDTune
    pokazuje:
    Capacity : 160.0 gB (149.0 GB)

    > Do dystrybutora czy do dealera?

    Tzn. dzwonilem do sprzedawcy a ten powiedzial, ze dystrybutor ma taka
    polityke aktualnie. Tak wiec odesla do serwisu i jesli ten potwierdzi,
    ze awaria podlega gwarancji to otrzymam zwrot kasy.

> [...]
    >
    > http://luktronik.pl/pl_PL/c/PATA-5400-obrmin/144
    >
    > gdzies mam sprawnego jednego seagate'a 5400.3 160GB (uzywany)

    Podasz konkretny model?

    > + Uwaga
    > Samsung HM160HC... dziala od chyba 2 lat :) Zreallokowal sie jeden
    > sektor, ale dziala.

    Ten sektor to w Sigejcie czy Samsungu?

    > Jezeli bylbys zaintresowany uzywanym sprzetem, daj znac. (Seagate od roku nie jest
    uzywany)

    A jakie miejsce zamieszkania?
    OK, przejdzmy moze na priwa (w tej sprawie).

  • 29. Data: 2011-12-07 19:51:02
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    > A jakie miejsce zamieszkania?
    > OK, przejdzmy moze na priwa (w tej sprawie).

    KRK, wysylka kurierem 18zl
    W poczte polska gubiaca listy i sama siebie sie nie bawie

    pisz prosze na maila, nie powinno wpasc do spamu (tam wpada sama wiagra
    i podobne dziwactwa)

  • 30. Data: 2011-12-07 20:48:57
    Od: jeo stancey <j...@g...com>

    On Dec 7, 8:51 pm, Rafal Lukawski <r...@l...pl> wrote:
    > KRK, wysylka kurierem 18zl

    Jeszcze tylko chce zapytac czy w ogole mi zaakceptuja, ze ten dysk
    podlega gwarancji? Pytam bo ktos tu pisal, ze realokowane sektory same
    w sobie nie sa podstawa.
    Jednak jak jest ich 330, oraz 1 'pending sector' i jeszcze 'Spin Retry
    Count' = 1, to czy to wystarczy do reklamacji?