  • 41. Data: 2011-08-01 06:01:02
    Temat: Re: RAID 5 a pad dysku.
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Sergiusz Rozanski" napisał:

    > Póki serwerem nie jest windows, bo tam soft raid chyba nie działa,

    Dziwne. Muszę przeprowadzić poważną rozmowę ze swoim windzianym RAID-1,
    który bezczelnie twierdzi, że działa, a nawet od czasu do czasu się
    synchronizuje.

    JoteR

  • 42. Data: 2011-08-01 06:20:14
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Sergiusz Rozanski"
    >Przy czym stawianie półproduktów też IMO nie ma sesnsu, co mi da mirror
    >kiedy poleci cała maszyna czy kontroler itd.

    Kwestia oczekiwań i kosztów.

    >I ilość pracowników tu ma
    >raczej małe znaczenie. Liczy się potrzeba ciągłości dostępności usługi -
    >np prosty email, czy pracują 2 osoby czy 1000 to raczej brak maila będzie
    >takim samym problemem. Jak lepiej kupić np 2 słabsze maszyny zamiast 1
    >i tak 2 dyski i zrobić email na HA, koszt podobny, a dostępność pełna.
    >Jak mirorować to wszystko, a nie półśrodkiem.

    Tylko teraz policz sobie ile będą kosztować dwie instalacje tego samego
    (zwłaszcza jeśli nie jest to debian z postfiksem, tylko Windows Server
    z jakimś jeszcze płatnym oprogramowaniem). Do tego dolicz koszt
    synchronizacji danych pomiędzy nimi.
    Czasem trzeba, ale czasem to po prostu za drogo.

    >Póki serwerem nie jest windows, bo tam soft raid chyba nie działa,

    Serio, serio? Kurczę, dobrze, że mój 2kSrv tego nie wie (o nowszych już
    nawet nie wspominając).

    --
    \------------------------/
    | http://epsilon.eu.org/ |
    /------------------------\

  • 43. Data: 2011-08-01 10:33:16
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 01.08.2011 JoteR <j...@p...pl> napisał/a:

    > Dziwne. Muszę przeprowadzić poważną rozmowę ze swoim windzianym RAID-1,
    > który bezczelnie twierdzi, że działa, a nawet od czasu do czasu się
    > synchronizuje.

    To jest softwarowy raid-1 czy przez jakiś sterownik, a da się inne?
    raid-0, 5 itd? Na każdym windows? XP home też? Na partycji systemowej?

    Chciałbym np taki systemowy bootujący softwarowy raid-0 :)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 44. Data: 2011-08-01 11:27:48
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 23.07.2011 10:52, Michal Kawecki pisze:

    > Nie słyszałem jeszcze o UPS-ie, który wytrzymałby strzał w instalację
    > czy to w bezpośrednim pobliżu domu, czy nawet w kable SN/WN prowadzące
    > do niego. Weź to pod rozwagę.

    Przy prawidłowej instalacji - powinien (zabezpieczenia przeciw
    wyładowaniom na wejściu instalacji do domu).

    Ja jeszcze mam listwę z zabezpieczeniami przed UPSem.

  • 45. Data: 2011-08-01 11:43:23
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Sergiusz Rozanski"
    >To jest softwarowy raid-1 czy przez jakiś sterownik, a da się inne?
    >raid-0, 5 itd?

    Ale może byś najpierw sprawdził, zanim zaczniesz się błaźnić?
    Serwerowe wersje mają RAID-y "od zawsze" (system miałem postawiony na
    jedynce już na NT4).

    >Na każdym windows? XP home też?

    Nie, na Windows 98 też nie ma.

    >Na partycji systemowej?

    Owszem. (chociaż tylko jedynkę IIRC).
    Dodatkowo, ma to parę ograniczeń typu brak możliwości zdefiniowania
    hot-spare.
    Co nie zmienia faktu, że w ogólności jest taka możliwość.

    --
    \------------------------/

  • 46. Data: 2011-08-01 14:40:09
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 01.08.2011 Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> napisał/a:
> [...]
    >
    > Ale może byś najpierw sprawdził, zanim zaczniesz się błaźnić?
    > Serwerowe wersje mają RAID-y "od zawsze" (system miałem postawiony na

    Na jedynce i tylko na jedynce, niestety, fakt wypowiedziałem się mało
    precyzujnie o niedziałającym raid, ale nie każdy ma wersje server i
    nie każdy chce raid1 na system.

    > Nie, na Windows 98 też nie ma.

    Nie mam więcej pytań.

    > Owszem. (chociaż tylko jedynkę IIRC).

    No to czyli system w raid0 na speeda nie postawisz bez pseudo-hw.

    > Co nie zmienia faktu, że w ogólności jest taka możliwość.

    Sporo ograniczona. Sam mam poustawiane pseudo-hw bo chciałem właśnie
    raid0 i inaczej nie szło.

  • 47. Data: 2011-08-01 15:21:06
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >Na jedynce i tylko na jedynce, niestety, fakt wypowiedziałem się mało
    >precyzujnie o niedziałającym raid, ale nie każdy ma wersje server i

    W 7Pro też jest mirror. W Home'ach nie ma, fakt. Można dyskutować nad
    sensownością polityki cenowo-licencyjnej Microsoftu, ale twierdzenie
    "w Windows się nie da" jest nieprawdą.

    >No to czyli system w raid0 na speeda nie postawisz bez pseudo-hw.

    AID-0 to w ogóle proszenie się o kłopoty i zwykle kiepski pomysł.
    AID-0 na partycję systemową, to w ogóle paranoja.
    (Swoją szosą, linuxa z rootfs na AID-1 postawisz bez wydzielonego
    /boot? Albo na piątce? Nie chce mi się sprawdzać, przyznam.)

    >Sporo ograniczona. Sam mam poustawiane pseudo-hw bo chciałem właśnie
    >raid0 i inaczej nie szło.

    Najpopularniejsze rozwiązania są wspierane.
    --
    \------------------------/

  • 48. Data: 2011-08-01 17:01:56
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Sergiusz Rozanski" napisał:

    > To jest softwarowy raid-1 czy przez jakiś sterownik,

    Ale czego nie zrozumiałeś w opisie Rafała? Na wszelki wypadek przyciąłem
    cytat jeszcze bardziej, żebyś się nie pogubił. Tak, czysty windziany RAID
    stworzony z poziomu diskmgmt.msc.

    > a da się inne? raid-0, 5 itd?

    RAID-0 jak najbardziej. Co już wystarczająco przeczy sformułowaniu "nie
    działa".

    > Na każdym windows? XP home też?

    Na 2000 i XP Pro. Innych nie chce mi się odpalać i sprawdzać, zresztą te
    wymienione wystarczą do zaprzeczenia stwierdzeniu "nie działa".

    > Na partycji systemowej?

    Żartujesz sobie? Jak może zadziałać na partycji systemowej, czyli jeszcze
    przed wskazaniem systemowi, skąd ma wystartować? Przecież mowa jest o
    programowej macierzy sterowanej przez system. Na rozruchowej być może, nie
    sprawdzałem. Zresztą co to zmienia? Chciałeś przyłożyć drągiem w Windows i
    znowu sobie zrobiłeś kuku. Wracaj z powrotem na advocacy. Tym bardziej, że
    tu jest NTG dla windzianych macierzy.

    JoteR

  • 49. Data: 2011-08-01 22:45:15
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Wiem, źle napisałem, chodziło mi o raid w sensie 'dowolny' :)

    > AID-0 to w ogóle proszenie się o kłopoty i zwykle kiepski pomysł.
    > AID-0 na partycję systemową, to w ogóle paranoja.

    Możesz rozwinąć? Bo jak chce mieć szybki dysk systemowy - godzę się
    na nieodporność na awarię to?

    > (Swoją szosą, linuxa z rootfs na AID-1 postawisz bez wydzielonego
    > /boot? Albo na piątce? Nie chce mi się sprawdzać, przyznam.)

    Na 1 na 100% grub chyba teraz już bootuje z 0 i z 5

    > Najpopularniejsze rozwiązania są wspierane.

    :) ja zawsze muszę postawić coś mało popularnego :) zero jako
    rozruchowa i jedyna partycja :) i się nie dało.

  • 50. Data: 2011-08-01 22:51:57
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    > Ale czego nie zrozumiałeś w opisie Rafała? Na wszelki wypadek przyciąłem
    > cytat jeszcze bardziej, żebyś się nie pogubił. Tak, czysty windziany RAID
    > stworzony z poziomu diskmgmt.msc.

    Ok, zrozumiałem wszystko. No ofence. Wiem że jest softraid, ale nie wszystko
    wspiera (boot, systemowa, nie wszystkie wersje itd)

    > Żartujesz sobie? Jak może zadziałać na partycji systemowej, czyli jeszcze
    > przed wskazaniem systemowi, skąd ma wystartować? Przecież mowa jest o
    > programowej macierzy sterowanej przez system.

    Jak kawałek systemu odpowiadający za rozruch umiałby poskładać macierz to
    czemu nie?

    > Zresztą co to zmienia? Chciałeś przyłożyć drągiem w Windows i
    > znowu sobie zrobiłeś kuku.

    Ale o co chodzi, skąd ta negatywna energia, w nic nie chciałem przyłożyć,
    chciałem wskazać że nie zawsze softraid 'idzie', są specyficzne konfiguracje
    że się nie da. To wszystko. Wyluzuj.