  • 1. Data: 2011-07-21 10:08:21
    Temat: Nowy dysk i stary komputer
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    Mam czteroletni komputer i chciałem wymienić dysk z popsutego 20
    gigabajtowego na Seagate 500 GB model: ST3500320AS
    Popsuty dysk, jeszcze starszy niż komputer, wygląda tak:
    http://imageshack.us/photo/my-images/18/staryn.jpg/
    Pp prawo zasilanie, trochę w lewo jumpery, po lewej miejsce na
    pasek(taśmę,wstęgę, czy jak to się nazywa) z danymi.
    Nowy wygląda tak
    http://imageshack.us/photo/my-images/706/nowy4n.jpg/
    Po środku nie wiem czy miejsce na jumpery czy zasilanie, po lewo obrazka
    znacznie mniejsze miejsce.
    Inne obrazki:
    http://imageshack.us/photo/my-images/692/nowy1wl.jpg
    /
    http://imageshack.us/photo/my-images/687/nowy2z.jpg/
    http://imageshack.us/photo/my-images/96/nowy3w.jpg/

    Pytanie: czy ten nowy dysk da się podłączyć do komputera, czy trzeba
    będzie zmienić taśmę (ale problem bo mam i drugi dysk) czy też nic się
    nie da zrobić?

  • 2. Data: 2011-07-21 10:32:33
    Temat: Re: Nowy dysk i stary komputer
    Od: "Marcin G." <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Borneq" <b...@a...hidden.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Pytanie: czy ten nowy dysk da się podłączyć do komputera, czy trzeba
    > będzie zmienić taśmę (ale problem bo mam i drugi dysk) czy też nic się nie

    Stary dysk to IDE (ATA), nowy to SATA. Poszukaj przejściówki. Np coś
    takiego:
    http://www.komputronik.pl/product/61325/Sprzet_kompu
    terowy/Peryferia_i_eksploatacja/Przejsciowka_do_HDD_
    z_ATA_na_SATA_Logilink.html
    Nie sugeruj się tym linkiem, to pierwsze co znalazłem, możesz kupić inną.
    Nigdy nie używałem, więc konkretnego modelu nie mogę Ci polecić.
    Będziesz również potrzebować przejściówki zasilania, np takiej:
    http://www.emarket.pl/kable-i-%C5%82%C4%85cz%C3%B3wk
    i/manhattan-adapter-zasilania-molex-sata-torebka-342
    766/p-c1069343

    Ale jeśli ten komputer ma 4 lata, to powiniem mieć gniaza SATA na płycie
    oraz odpowiednie przewody w zasilaczu, ewentualnie przejściówki zasilania.
    No chyba, że się uprzesz żeby nowy dysk podłączyć do gniazda ATA, to wtedy
    pozostaje przejściówka. Rozwiązanie takie jest gorsze bo dysk będzie wolniej
    działał niż na gnieździe SATA.

    Marcin

  • 3. Data: 2011-07-21 10:41:12
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2011-07-21 12:32, Marcin G. pisze:
    > Stary dysk to IDE (ATA), nowy to SATA. Poszukaj przejściówki. Np coś
    > takiego:

    Dzięki za odpowiedź.

> [...]
    > pozostaje przejściówka. Rozwiązanie takie jest gorsze bo dysk będzie wolniej
    Gdy się nie uda, podłączę jako ATA, ale chyba najpierw zobaczę czy nie
    można do SATA.
    Zobaczę, czy ma w zasilaczu przewody SATA, a jeśli chodzi o gniazda SATA
    na płycie, to potrzebowałbym jakąś taśmę do przesyłu danych, czy są takie.

  • 4. Data: 2011-07-21 11:04:38
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 21.07.2011 12:08, Borneq pisze:
    > Mam czteroletni komputer i chciałem wymienić dysk z popsutego 20 gigabajtowego na
    Seagate 500 GB model: ST3500320AS

    Sugeruję przy zakupach konsultować się kogoś obeznanego
    w elektronice PC.

    > Popsuty dysk, jeszcze starszy niż komputer, wygląda tak:
    > http://imageshack.us/photo/my-images/18/staryn.jpg/

    Czyli interfejs ATA.

    > Nowy wygląda tak
    > http://imageshack.us/photo/my-images/706/nowy4n.jpg/

    Czyli interfejs SATA. Nie pasujący zdecydowanie.

    > Pytanie: czy ten nowy dysk da się podłączyć do komputera, czy trzeba będzie zmienić
    taśmę (ale problem bo mam i drugi dysk) czy też nic się nie da zrobić?

    Można od biedy podłączyć, korzystając z konwertera (rozwią-
    zanie kłopotliwe) lub kupując kartę adaptera SATA (koszt
    do 50 zł, raczej bezproblemowe).

    Najlepszym rozwiązaniem byłoby jednak kupić wtedy po prostu
    dysk ATA, najlepiej jeszcze na tyle mało pojemny, by nie ro-
    bić problemów (stara płyta główna i system operacyjny kompu-
    tera mogą mieć ograniczenie do 128 GiB pojemności).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 5. Data: 2011-07-21 11:05:25
    Od: wozniak grzegorz <g...@w...pl>

    Borneq wrote:

    > Zobaczę, czy ma w zasilaczu przewody SATA, a jeśli chodzi o gniazda SATA
    > na płycie, to potrzebowałbym jakąś taśmę do przesyłu danych, czy są takie.
    Są nawet pakowane razem z przejsciowkami z molexa:
    http://allegro.pl/zestaw-kabli-tasma-sata-oraz-molex
    -zasilanie-sata-i1717175835.html

  • 6. Data: 2011-07-21 11:11:12
    Od: "Marcin G." <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > na płycie, to potrzebowałbym jakąś taśmę do przesyłu danych, czy są takie.

    Pewnie, że są. Poszukaj w pudełkach z komputera (jeśli nie są wyrzucone).
    Jeżeli gniazda są na płycie głównej to odpowiednie taśmy powinny być w
    komplecie. Jeśli nie, trzeba kupić. Ale najpierw się upewnij czy są w
    komputerze, żeby nie wydawać pieniędzy niepotrzebnie.
    Tak to wygląda na płycie głównej (kolor może być inny):
    http://pclab.pl/art24532-3.html - zdjęcie płyty 2-gie od góry
    http://pcarena.pl/zdjecia/ecs_amd690_comeback_amd/sa
    ta.jpg
    http://pclab.pl/art30402-7.html - zdjęcie płyty 3-cie od góry

    Marcin

  • 7. Data: 2011-07-21 12:52:12
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2011-07-21 13:11, Marcin G. pisze:
    > Pewnie, że są. Poszukaj w pudełkach z komputera (jeśli nie są wyrzucone).
    > Jeżeli gniazda są na płycie głównej to odpowiednie taśmy powinny być w

    Znalazłem kable do SATA a z zasilacza też wychodzą odpowiednie.
    Ten duży dysk ma być podłączony jako drugi(slave).
    Czy w nowych dyskach też trzeba ustawiać jumperami że jest slave?

  • 8. Data: 2011-07-21 13:05:17
    Od: wozniak grzegorz <g...@w...pl>

    Borneq wrote:

    > Znalazłem kable do SATA a z zasilacza też wychodzą odpowiednie.
    > Ten duży dysk ma być podłączony jako drugi(slave).
    > Czy w nowych dyskach też trzeba ustawiać jumperami że jest slave?
    to się tyczło dysków ATA podłacznych po 2 pod jedną taśmę, tutaj masz jeden
    kabel jeden dysk.

  • 9. Data: 2011-07-21 15:11:21
    Od: "m4rkiz" <m...@g...com>

    "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> wrote in message
    > Można od biedy podłączyć, korzystając z konwertera (rozwią-
    > zanie kłopotliwe) lub kupując kartę adaptera SATA (koszt
    > do 50 zł, raczej bezproblemowe).

    z dysku podlaczonego do taniej karty moze nie odpalic systemu

  • 10. Data: 2011-07-21 15:23:14
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2011-07-21 15:05, wozniak grzegorz pisze:
    > to się tyczło dysków ATA podłacznych po 2 pod jedną taśmę, tutaj masz jeden
    > kabel jeden dysk.

    Dzięki za odpowiedzi.Podłączyłem dysk. Widać z Narzędziach
    administracyjnych->zarządzaniu komputerem.
    Dysk zainicjowałem
    Chciałem uruchomić tworzenie partycji.
    Jak lepiej - utworzyć partycję podstawową czy rozszerzoną?
    Na razie mam tak że na dysku 160 GB mam system a ten dysk 500 GB ma być
    drugim pod literą D.