  • 11. Data: 2014-07-11 23:26:50
    Temat: Re: Python jezykiem numer jeden
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On 11/07/2014 21:23, slawek wrote:

    > Użytkownik "Roman W" napisał w wiadomości grup
    net...

    > Wątpię jednak, czy Python to dobry język do programowania hamulców,
    > poduszek powietrznych i takich tam. Symulację galaktyki na
    > superkomputerze też raczej pisałbym w czymś szybszym.

    Super, ale z tego nie wynika ze "jeżeli ktoś chce robić coś "poważnego"
    w Pythonie, to powinien od razu dokupić sobie 999 komputerów do każdego
    jednego jaki ma... oraz uświadomić sobie że będzie zużywał 1000 więcej
    energii elektrycznej."

    RW

  • 12. Data: 2014-07-11 23:28:10
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On 11/07/2014 21:05, slawek wrote:

    > Użytkownik "Roman W" napisał w wiadomości grup
    .net...

    > Tzn. czego używają:
    >
    > a) Pythona ?

    Tak

    > b) Cythona ?

    Tak

    > c) Iron Pythona ?

    Nie wiem. Napisali tez cos swojego wlasnego w C co ma skladnie jak
    Python ale kompiluje sie do kodu binarnego (jakies rozszerzenie Cythona?
    nie wiem) poprzez LLVM.

    > Interesuje mnie pytanie "czy Cython jest żywy?" Dlaczego? Cython jest
    > dla Pythona czymś podobnym jak Ratfor był dla Fortranu. Cython wymaga
    > Pythona 2 i jednocześnie kompilatora C. Co do kompilatora C jest
    > wybredny, ostatnie MSVC jakie trawi to wersja z 2008 i to po
    > patch'owaniu tego i owego. Trochę głupio tkwić w Pythonie 2.xx gdy jest
    > już Python 3.xx.

    Czemu?

    RW

  • 13. Data: 2014-07-12 12:39:49
    Od: "slawek" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Roman W" napisał w wiadomości grup
    view.co.uk...
    >Czemu?

    Tak samo jak trochę głupio pisać w C++ bez lambd.

  • 14. Data: 2014-07-12 13:07:36
    Od: "slawek" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Roman W" napisał w wiadomości grup
    view.co.uk...

> [...]
    >Pythonie, to powinien od razu dokupić sobie 999 komputerów do każdego
    >jednego jaki ma... oraz uświadomić sobie że będzie zużywał 1000 więcej

    Zajrzyj sobie do http://benchmarksgame.alioth.debian.org/

    Z tego co tam jest wynika iż (przy obliczaniu normy spektralnej) Python
    potrzebuje ponad 200 sekund na to co w C++ trwa 2 sekundy. Inne testy dają
    podobne rezultaty: Python działa nawet do 1000x wolniej niż C.

    Nie wierzyłbym, ale sam kiedyś napisałem jakiś program w C i w Pythonie -
    program w Pythonie był 1000 razy wolniejszy niż w C.

    Nie twierdzę, że Python jest nieprzydatny. Twierdzę jedynie że programy w
    Pythonie zwykle działają dużo wolniej niż ich odpowiedniki napisane w innych
    językach programowania.

    Więc do "poważnych" (real time, mission critical, massive parallel, number
    crunchning, FPP video game) zastosowań może być mniej przydatne. Chyba że
    właśnie kupi się te 999 komputerów więcej. Wtedy wszystko będzie spoko.

  • 15. Data: 2014-07-12 21:47:11
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu sobota, 12 lipca 2014 13:07:36 UTC+2 użytkownik slawek napisał:

> [...]
    > crunchning, FPP video game) zastosowań może być mniej przydatne. Chyba że
    > właśnie kupi się te 999 komputerów więcej. Wtedy wszystko będzie spoko.

    Raczej nie, bo niewiele problemów skaluje się tak ładnie. Do tego dochodzi koszt
    komunikacji.

    Ratunkiem byłby komputer 1000x szybszy, ale też nie - problemem Pythona wcale nie
    jest to, że jest powolny tylko to, że jest dynamiczny. Przy programie mieszczącym się
    na jednym ekranie wydaje się, że Python pomaga programiście - ale przy dłuższych
    programach wydaje się, że przeszkadza. Z tego powodu nie widzę go w tematach "mission
    critical" nawet gdyby ktoś wymyślił 1000x szybsze komputery.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 16. Data: 2014-07-12 22:32:07
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 12 Jul 2014 12:47:11 -0700 (PDT), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:

> [...]
    critical" nawet gdyby ktoś wymyślił 1000x szybsze komputery.

    Nie wiem o co chodzi z ta "dynamicznoscia" i "pomaganiu programiscie"

    Python nigdy nie byl projektowany jako jezyk do zastosowan "mission
    critical". Jezeli ktos go do tego celu uzywa, robi to na wlasna
    odpowiedzialnosc. I nic to nei ma wspolnego z szybkoscia...

    A.l.

  • 17. Data: 2014-07-13 20:11:25
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "Maciej Sobczak" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Raczej nie, bo niewiele problemów skaluje się tak ładnie. Do tego dochodzi
    >koszt komunikacji.

    Jeżeli nie ma być real-time, czyli będzie off-line, to po prostu każde
    kolejne coś uruchamia się na kolejnym komputerze. I nie przeszkadza czekania
    nawet i 2 lata - bo 1000 komputerów to mniej więcej 1 komputer dziennie
    przez trzy lata.

    > [...} problemem Pythona wcale nie jest to, że jest powolny tylko to, że
    > jest dynamiczny.

    To akurat - według mnie - zaleta Pythona. Tzn. gdyby nie był dynamiczny, to
    byłby nudny. A tak można w nim robić dziwne dziwne rzeczy.

  • 18. Data: 2014-07-13 21:00:18
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości grup
    com...

    >Python nigdy nie byl projektowany jako jezyk do zastosowan "mission
    >critical". Jezeli ktos go do tego celu uzywa, robi to na wlasna
    >odpowiedzialnosc. I nic to nei ma wspolnego z szybkoscia...

    Pascal nigdy nie był - w założeniach - pomyślany do czegokolwiek innego jak
    nauka programowania. Basic miał być językiem dla początkujących - zanim będą
    programować w Fortranie lub Algolu. Fortran, gdy go tworzono, nigdy nie miał
    być językiem do sterowania rakietami kosmicznymi. Itp. itd.

    W przypadku języków programowania jest coś takiego jak przyzwyczajenie. Gdy
    ktoś nauczył się języka X, to nie bardzo chce mu się używać języka Y. Masa
    ludzi uczyła się swego czasu Fortranu - i po prostu używają do dziś
    Fortranu, nie chcieli uczyć się Pascala czy C. Masa ludzi uczyła się
    Pascala. I z maniackim uporem tkwią przy Pascalu/Delphi. Masa ludzi używała
    C - i ci, owszem, czasami nawet przeszli na C++/C# - ale nijak nie daliby
    się namówić na nauczenie się np. Haskela. "No bo po co?" - taki mają
    argument. Podobnie z Pythonem: są ci którzy są fanami Pythona - i ci którzy
    będą omijać, bo z Pythonem zetknęli się znając już inny język programowania.

    Pod pewnymi względami Python mi się podoba. Czuję w nim pewien taki luz (jak
    mawiał Stoch). A pod pewnymi względami mi się bardzo bardzo nie podoba. A z
    jeszcze innych względów... no cóż, widzę do czego nie będę mógł go użyć, bo
    zwyczajnie nie będę żyć dostatecznie długo, abym doczekał się wyników (1000
    razy wolniej to zamiast 3 lat obliczeń jest 3000 lat obliczeń).

    Python jest (?) idealny do dydaktyki. Tylko pech w tym, że 90% ludzi, którzy
    nauczą się Pythona, nigdy nie sięgnie po inny język... nawet gdy staną przed
    problemami "mission critical".

  • 19. Data: 2014-07-13 21:05:40
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 13/07/2014 19:11, slawek wrote:
> [...]
    > kolejne coś uruchamia się na kolejnym komputerze. I nie przeszkadza
    > czekania nawet i 2 lata - bo 1000 komputerów to mniej więcej 1 komputer

    No ale chyba całkiem sporo serwisów webowych, było nie było online,
    działa na Pythonie i innych językach mających podobne problemy
    wydajnościowe (Ruby, PHP, JavaScript, erlang). Rachunek ekonomiczny
    wygląda tak, że póki masz stosunkowo niewielu użytkowników, to to
    wystarczy, a time to market i dużo ficzerów jest ważniejsze niż
    wydajność, potem jak masz więcej użytkowników to dokupujesz sobie
    dodatkowe komputery w chmurze i faktycznie możesz mieć ich tysiąc za
    stosunkowo nieduże pieniądze (bo nie są 100% obciążone przez 100%
    czasu), a dopiero jak jesteś gigantycznym molochem to zaczyna się
    opłacać kombinacja żeby przepisać część infrastruktury na C++ albo
    pakować kasę w pisanie JIT-ów i silnie zoptymalizowanych maszyn
    wirtualnych do wykonywania twojego starego (i nowego) kodu. Tak jak
    Facebook zrobił z PHP.

    Z kolei w enterprise jest sporo zastosowań, które są ważne i muszą się
    wykonać w określonym czasie, ale taki Python czy co tam na współczesnej
    maszynie po prostu wystarczą. Pomyśl zresztą, że taka współczesna
    maszyna jest np. 1000 razy szybsza niż big iron kiedyś, a ten big iron
    przecież realizował podobne zadania. A np. firmy dzisiaj nie mają 1000
    razy więcej klientów, 1000 razy więcej pracowników ani nie produkują
    1000 razy więcej śrubokrętów.

  • 20. Data: 2014-07-14 09:38:49
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu niedziela, 13 lipca 2014 21:05:40 UTC+2 użytkownik Andrzej Jarzabek napisał:

    > A np. firmy dzisiaj nie majďż˝ 1000
    > razy wi�cej klient�w,

    Facebook, Twitter, Google, Amazon - zdaje się, że mają.

    > 1000 razy wi�cej pracownik�w

    Foxconn?

    > ani nie produkujďż˝
    > 1000 razy wi�cej �rubokr�t�w.

    Śrubokrętów faktycznie nie produkują, bo teraz się produkuje smartfony - i to właśnie
    1000 razy więcej, niż czegokolwiek kiedykolwiek.

    Natomiast pomijając te skrajności mamy inny problem - firmy, nawet te
    średnio-mniejsze, chcą *wiedzieć* 1000x więcej, niż kiedyś. 30 lat temu żadna firma
    nie śledziła ruchu gałek ocznych swoich klientów, a teraz wszyscy chcą to robić. I
    dlatego firma, która może w ciągu 30 lat nie powiększyła swojego zatrudnienia i nie
    produkuje 1000x więcej śrubokrętów, potrzebuje (?) dzisiaj 1000x więcej mocy
    obliczeniowej. Tzn. tylko mysli, że potrzebuje, ale w sumie z naszego (IT) punktu
    widzenia nie ma znaczenia, czy faktycznie potrzebuje, czy tylko myśli - tak czy
    inaczej trzeba im to przetworzyć.

    I teraz powstaje pytanie, czy należy to robić w Pythonie.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com